סימטרון: ניתוח פלסטי לעומק

בעוד חודשים ספורים תציג סימטרון את טכנולוגיית התיכנון המכנית החדשה שלה, ELITE. התשתית החדשה, בה השקיעה סימטרון 8 מיליון דולר, נועדה להפוך אותה לחברה של 150 מיליון דולר בשנה

רוני ליפשיץ

ב-99' תעבור חברת סימטרון לשימוש בטכנולוגיה חדשה לגמרי, ותסיים להקים מחדש את מערך השיווק וההפצה שלה. "המטרה שלנו היא להיות המוביל העולמי בתחום אותו הגדרנו, של תכנון ממוחשב של כלי ייצור, ולהגיע בתוך כמה שנים להיקף מכירות של 100-150 מיליון דולר בשנה", אומר אפי לבל, מנכ"ל סימטרון, שחשף השבוע את התוכנית האסטרטגית של החברה לאחר שנתיים בהן היא עובדה בסיוע מחקרי שוק מעמיקים והשקעה של יותר מ-8 מיליון דולר, האמורים להביאה אל היעד הנחשק.

בדרך אל עמדת ההובלה, המציאה מחדש יצרנית תוכנות התיב"ם (תכנון וייצור באמצעות מחשב) הישראלית, את השוק בו היא פועלת, והחליפה לגמרי את התשתית הטכנולוגית עליה היא מבוססת. התשתית החדשה, שפוחתה במסגרת פרוייקט סודי בשם Elite, תיחשף רק בעוד כמה חודשים. "יש לנו עוד שנה לצורך התארגנות", אומר לבל, "בינתיים אנחנו בונים תשתיות הפצה וחברות בנות בעולם לפי עיקרון חד-משמעי: אם יש טריטוריה שהמפיץ המקומי לא מצליח לממש את הפוטנציאל הטמון בה - סימטרון תיכנס במקומו".

הבעיות החלו, למרבית האירוניה, דווקא במקום בו סימטרון היתה חלוצה. סימטרון היא אחת מהחברות הראשונות בעולם שפיתחו תוכנות לתכנון ממוחשב של מוצרים ולתכנון כלי-הייצור שלהם. הכוונה לתכנון תהליך כלי עבודה, המשמשים לייצור מוצרים. כך למשל, לצורך בניית טלפון סלולרי, יש צורך לצקת את הגוף מפלסטיק. מערכות סימטרון איפשרו לתכנן את הגוף, ולאחר מכן לתכנן את תבניות הייצור ליצירת הגוף.

בתעשיית הרכב, לשם המחשה, לכל דגם של מכונית מתוכננות כאלף תבניות יציקה שונות.

כבר באמצע שנות ה-80 החלה סימטרון לספק את התוכנות שלה על גבי מחשבים אישיים, עוד כשאלה היו מחשבי AT איטיים. אלא שמהפיכת המיחשוב האישי הכניסה לתחום מספר עצום של חברות שהיו מסוגלות לספק תוכנות מתחרות במחירים נמוכים, ולמרות שהחברה מעולם לא הציגה הפסדים שנתיים, שיעור הגידול הלך ונבלם. השיא היה כשפרץ המשבר באסיה. בשנת 97' ירדו המכירות במזרח הרחוק ב-%30, ובמדינות כמו קוריאה הן נעצרו כמעט לחלוטין.

"98' היתה שנה קשה", מסביר לבל. "צמחנו בשיעור של %12 בלבד". ב-98' נבלמו המכירות בצפון אמריקה, והדבר אילץ את סימטרון להעביר את סניפה מקנדה לדטרויט, ולהחליף את כל צמרת ההנהלה שלו.

"גלובס": כיצד אתם מתכננים לגדול?

לבל: "גילינו חור בשוק בגומחה של תכנון הכלים לייצור. זו גומחה מספיק גדולה כדי שנוכל לגדול בה, אולם מספיק קטנה כדי שהמתחרים הגדולים יזניחו אותה. שוק התיב"ם המכני נאמד על ידי חברת דראטק ב-4 מיליארד דולר. מתוכו התכנון לייצור הוא בהיקף של 1.3 מיליארד דולר, כאשר שוק תכנון כלי הייצור תופס כמחציתו - כ-600 מיליון דולר בשנה. זהו שוק המטרה החדש שלנו".

מהי בדיוק הגומחה בה תתבססו?

"תהליך ייצור תבנית (באמצעותה מייצרים את המוצר הסופי) הוא יקר מאוד, ונמשך בממוצע 12 שבועות. גילינו ש-%70 מהזמן מוקדש לתכנון התבנית, וכ-%30 לייצורה. המטרה שלנו היא לקצר את זמן התכנון בסדר גודל משמעותי, של לפחות מרבע מהזמן. התברר שבשוק משתמשים בתוכנות לתכנון מוצרים כדי לתכנן את כלי הייצור של המוצרים. אין כלים ייחודיים לתכנון כלי הייצור, זה כמו לסחוב מאחוריך עגלה מלאה באבנים שאותה אתה לא צריך".

למעשה, זהו זמן טוב לבצע ניתוח פלסטי לעומק. בשנת 98' הסתכמו מכירותיה של סימטרון ביותר מ-24 מיליון דולר, עם שולי רווח של %84, נתון יפה אפילו לחברות תוכנה. החברה צברה מספיק מזומנים המאפשרים לה לממן את האירגון מחדש. לפני כשנה וחצי היא הקימה קבוצת שיווק אסטרטגי המורכבת ממנהלי ומהנדסי החברה הבכירים. הם ישבו עם לקוחות נבחרים (מתוך 4,000 לקוחות החברה), למדו את תהליכי הייצור של תבניות הזרקה פלסטית ומבלטים שונים (היישומים העיקריים), והגדירו בהדרגה את הבעיה בשוק ואת פתח החמיקה של סימטרון ליצירת מעמד חדש.

במקביל הוגדרה תוכנית Elite, האמורה לספק את התשובה לבעיות שהתגלו. היא מס פקת תשתית חלונאית מלאה, ומבוססת על מנועי חישוב שנרכשו מהחברות הטובות ביותר בכל תחום, ואשר שולבו ליצירת תשתית תיב"ם אחת. על גבי תשתית זו מפותחים היישומים החדשים. רובם עדיין נשמרים בסוד, אבל לבל מגלה כמה מהטכניקות החדשות.

למשל, פיסת תוכנה תדע להגדיר אוטומטית מה הם קווי ההפרדה האופטימליים בין שני חלקים המשמשים ליציקת תבנית. כיום הדבר מבוסס על הניסיון והחושים של מתכנן התבנית. מערכת נוספת תדע להמליץ באיזה כלים מוטב להשתמש בייצור מקומות שונים בתבנית היציקה. יישום אחר, המבוסס על מערכת בינה מלאכותית, ילמד את הפתרו נות אותם מאמץ כל יצרן לתהליך תכנון כלי הייצור שלו, ובכך להאיץ את קצב התכנון והייצור של הכלים הבאים. העיקרון פשוט: לבעיות דומות יש פתרונות דומים - או לפחות כאלה הנוחים בעיניו של כל מתכנן.

"גלובס": מה הם השווקים העיקריים שלכם?

לבל: שתי הגומחות הגדולות ביותר לייצור כלי ייצור הם תעשיית הרכב והמוצרים הצרכניים. מסורתית, סימטרון חזקה בשוק הרכב, אולם כיום השוק הצרכני הולך לקראת סימטרון. בעבר, למשל, ייצרו טלוויזיות מהרבה מאוד חלקים פשוטים. כיום הטלוויזיה יותר מתוכננת ומעוצבת, ויש בה פחות חלקים. כלומר, תבניות הייצור יותר מורכבות וזה עובד לטובת סימטרון.

"בארץ אנחנו פועלים באופן שונה. אנחנו חברת התיב"ם הגדולה ביותר בישראל, ולכן הקמנו קבוצה נפרדת לשוק הישראלי, הממוקמת בקומה אחרת מכל החברה. היא פועלת כיחידת רווח עצמאית המעסיקה 25 עובדים ועוד 40 אנשי לשכת שירות להשמה אצל הלקוחות".