סמנכ"ל משרד החוץ השווייצרי: רווחי הבנקים ייפגעו מפרשת הפקדונות

מזהיר מפני אי אישור קרן הסיוע לנרדפים במשאל העם, בשל ההתקפות על שווייץ

סמנכ"ל משרד החוץ השווייצרי, תומאס בורר, האחראי על תיאום פעולות ממשלת שווייץ בפרשת פקדונות קורבנות השואה, אומר, כי הגילויים על התנהגות שווייץ במלחמת העולם השנייה, ישפיעו על רווחיות הבנקים השווייצרים בטווח הארוך. בורר אף הביע חשש, כי לא יהיה רוב לאישור הקמת קרן הענק לסיוע לנרדפי רדיפות ואסונות, במשאל העם האמור להתקיים בשנה הבאה.

בראיון ל"ניוזוויק", המתפרסם היום (ב'), אומר בורר: "השפעת הגילויים (על שמה הטוב של שווייץ) מורגשת בארה"ב, ובמידה מסויימת בלונדון ובישראל. כאשר הטחת ההאשמות נמשכת שבועות וחודשים, יש בכך כדי לפגוע בשם הטוב, והקהילייה העסקית מתייחסת לנזק שנגרם באורח רציני למדי. הבנקים טרם ראו נזקים בספרי החשבונות שלהם, אך קרוב לוודאי שהדבר יקרה בטווח הארוך".

בתשובה לשאלה, האם הטינה שחשים השווייצרים בעקבות הביקורת שנמתחת עליהם, עלולה להצמיח אנטישמיות, השיב בורר: "אינני סבור, שאנטישמיות היא סכנה ממשית. הסכנה האמיתית היא, שאם יימשך הלחץ מחו"ל - ובצורה בלתי הוגנת - תהיה לנו בעיה רצינית עם משאל העם. כמו כל האנשים, השווייצרים אינם אוהבים שדוחקים אותם לפינה. כאשר הם נדחקים לפינה, הם מגיבים בסרבנות ובהתנגדות".

על השאלה האם הקמת הקרן תפורש בעולם כהודאה באשמה, אמר בורר: "בטווח הקצר, אולי... שווייץ נתפסת בעולם לעיתים קרובות כמדינה אגואיסטית, שאינה חברה באו"ם ואינה שולחת חיילים לכוחות שלום בינלאומיים. הקמת הקרן היא הסימן לכך, שלקראת סוף המאה ה-20, אנו רוצים להפגין סולידריות עם העולם ולפעול לפי מיטב המסורת ההומניטרית".

בורר אמר עוד, כי אחת הסיבות למורת הרוח של אזרחי שווייץ מהביקורת נגד ארצם, היא, שההאשמות שמטיחים בשווייץ הן כוללניות. "תמיד מתייחסים לשווייץ כאל חטיבה שלמה אחת, למשל, 'הבנקאית של גרמניה הנאצית' וכו'", אמר בורר.

"בחינה של המשאלים תראה לך, שרוב האנשים מודים, שכמה שווייצרים עשו שגיאות וביצעו פשעים באותה תקופה איומה. אך השווייצרים אינם מודים שהרוב שגה. אומרים, שסירבנו להכניס יותר מ-30 אלף פליטים, רובם קרוב לוודאי יהודים, אך לעומת זאת הצלנו חייהם של כ-26 אלף יהודים ו-200 אלף פליטים. הממשלה נקטה מדיניות הגירה שמרנית ומגבילה מאוד, אך מאות שווייצרים החביאו יהודים וסייעו להם לחצות את הגבול. כפי שקורה בדרך כלל, אי אפשר לתאר מצב בצבעי שחור-לבן אלא באפור".

בורר אמר, כי אדגר ברונפמן הוא "אדם מרשים מאוד", המוקף ב"פמליה של אנשים מבריקים מאוד". לדבריו, "הם יודעים כיצד להשתמש באמצעי התקשורת, אך הם משחקים משחק הגון. במשך שבועות וחודשים הם אומרים שהם מרוצים מפעולות שווייץ". «מאת רן דגוני, וושינגטון «סמנכ"ל משרד החוץ השווייצרי: רווחי הבנקים ייפגעו מפרשת הפקדונות «מזהיר מפני אי אישור קרן הסיוע לנרדפים במשאל העם, בשל ההתקפות על שווייץ