עט להנפיק: וויזקום תגייס 50-40 מ' ד' בוולסטריט לפי שווי חברה של 200 מ' ד'

החברה, בשליטת ליפמן ומבטח שמיר, החלה לאחרונה למכור בחו"ל את העט האלקטרוני ומבקשת לבצע את ההנפקה עד סוף השנה * אופנהיימר, בעלת מניות, צפויה להיות בין חתמי ההנפקה

עוד הנפקה של חברת היי-טק עתירת דימיון מפלסת את דרכה בואכה שערי וול-סטריט. חברת וויזקום טכנולוגיות מבקשת להנפיק את מניותיה בניו-יורק עד סוף השנה, לפי שווי חברה של 200 מיליון דולר. וויזקום, שפיתחה עט אלקטרוני, המשמש כמתרגם טקסט משפה לשפה, מבקשת לגייס 70-50 מיליון דולר באמצעות הנפקת %20-%25 ממניותיה.

בעלי המניות של וויזקום הן חברת ליפמן (%60), מבטח שמיר (%15), בנק ההשקעות האמריקני אופנהיימר (%8), חברת התוכנה ליגטורה (%6), וכן קבוצת משקיעים המנהלת את ההשקעה דרך בנק הספנות (%15). לקבוצת המשקיעים ולמבטח שמיר אופציה להגדיל את אחזקותיהן ב-%10 כל אחת על חשבון ליפמן, לפי שווי חברה של 10 מיליון דולר לוויזקום. ודאי כי האופציה אכן תמומש ותדלל את חלקה של ליפמן בוויזקום ל-%40.

ל"גלובס" נודע, כי אמש שב מאיר שמיר, בעל השליטה במבטח שמיר, מסבב פגישות עם חתמים בארה"ב. את שמיר ליוו נציגי בנק ההשקעות אופנהיימר, בעל מניות בוויזקום, אשר צפוי להיות אחד משלושת החתמים המובילים בהנפקה.

במקביל, נשלחו לצרפת יחידות ראשונות מהמוצר של וויזקום. המשלוח, שכלל מאות עטים אלקטרוניים, יועד לרשת חנויות האלקטרוניקה FNAC, ונחטף לדברי מקורבים לוויזקום בתוך יום אחד.

מחיר של העט האלקטרוני לצרכן בצרפת עומד על 180 דולר. וויזקום מתכוונת להשיק כבר בחודש הבא את העט גם בישראל, כאן יהיה מחירה 150 דולר. הייצור ההמוני של וויזקום יחל על פי ההערכות ברבעון הרביעי של השנה. ההנפקה תתבצע רק לאחר שהחברה תדווח על הכנסות משמעותיות של מיליוני דולרים.

העט של וויזקום עושה שימוש בסורק אופטי נייד לתרגום משפה לשפה. את הרעיון למוצר הגה בנו של בעל השליטה בליפמן, אהרון ליפמן, עדי.

עדי ליפמן, בסך הכל בן 20, זכאי לתמלוגים של %2 מהכנסות וויזקום. הרעיון שלו נבע מצורך אישי, בחינות הבגרות. העט של ליפמן, אכן, מיועד לתלמידי תיכון, סטודנטים, אנשי עסקים ולמכירה בחנויות מתנות. הטכנולוגיה האלקטרואופטית שמאפשרת סריקת טקסט ותרגומו משפה לשפה, פותחה בחברת ליפמן. התוכנה המזהה, שמשמשת לסריקה, פותחה על ידי חברת ליגטורה, שבעל המניות הגדול בה היא וויזקום עצמה (%18).

לפני חודשיים נכנסה וויזקום למפעלה בהר החוצבים. המפעל משתרע על 1,500 מ"ר, שעל מקצתם פועלת חברת ליגטורה. המפעל נבנה במסלול פטור ממס של 10 שנים וללא עידוד המדען הראשי. זאת מאחר ובעלי המניות של וויזקום אינם מעוניינים כי יוטלו על החברה מגבלות של ייצור מחוץ לגבולות ישראל.

בעל השליטה בחברת מבטח שמיר אחזקות, מאיר שמיר (%39), עומד בראש הניהול והשיווק של וויזקום. מלבד %23 ממניות וויזקום שתחזיק מבטח שמיר ככל הנראה טרם ההנפקה (לאחר מימוש האופציה), היא מחזיקה ב-%12 ממניות ליפמן שיקנו לה בעקיפין %5 נוספים.

מבטח שמיר רכשה את חלקה בוויזקום לפי שווי חברה של כ-4 מיליון דולר בלבד, ביולי 95'. כעבור שנה רכש בנק ההשקעות אופנהיימר %8 ממניות וויזקום לפי שווי חברה של 25 מיליון דולר.

העט האלקטרוני, ובעיקר התחזית כי תונפק בוול-סטריט שככל הנראה קורמת בימים אלו עור וגידים, מציתה את הדימיון של המשקיעים בבורסה. מאז תחילת השנה עלו מניות מבטח שמיר אחזקות ב-%84.9 בעוד אלו של ליפמן עלו ב-%64.3. בניגוד למבטח שמיר, שמקפידה לספק רווחים יפים מהשקעותיה בתחומי הביטוח, האלקטרוניקה והנדל"ן, הרי שליפמן הפסידה בשלוש השנים האחרונות כ-25 מיליון שקל. «מאת שי שלו «עט להנפיק: וויזקום תגייס 50-40 מ' ד' בוולסטריט לפי שווי חברה של 200 מ' ד' «החברה, בשליטת ליפמן ומבטח שמיר, החלה לאחרונה למכור בחו"ל את העט האלקטרוני ומבקשת לבצע את ההנפקה עד סוף השנה * אופנהיימר, בעלת מניות, צפויה להיות בין חתמי ההנפקה