על חשבון הברון: מענק פרידה של 600 אלף ד' לאלי יונס מאדמונד דה-רוטשילד

כך עולה מתשקיף בנק כללי *ההטבות ליונס בשנה החולפת הסתכמו ב-8.1 מיליון שקל וכללו שכר בעלות של 2.55 מיליון שקל, רווח של 520 אלף דולר ממכירת מניות, והקצאת אופציות * הסכם העסקתו כולל החזר הוצאות לימודים אקדמיים לילדים ומנוי משפחתי לקאנטרי קלאב * בנק כללי: "יונס ביקש לעזוב את הבנק כשהשליטה נמכרה, אינווסטק ביקשה ממנו להישאר"

הדבר השני הטוב ביותר שקרה לאלי יונס מאז הוא במגזר העסקי, התרחש בפברואר 93'. יונס, 45, אז החשב הכללי במשרד האוצר ("תפקיד תפקיד", אך עדיין בגדר פקיד), חתם על חוזה עבודתו כמנכ"ל בנק כללי, הבנק "הפרטי" ביותר במערכת הבנקאית, שנמצא אותה עת תחת שליטתה של משפחת רוטשילד.

תוצאותיו של בנק כללי מאז עומד יונס בראשו לא נסקו, בלשון המעטה. הבנק יצר תשתית רחבה לפעילות בנקאות השקעות. למרות שהצליח להגדיל את חלקו היחסי בפעילות בשוק ההון, הרי שהשפל המתמשך שם ניכר היטב בתוצאותיו העסקיות.

התשואה על ההון, כלי עיקרי למדידת איכות ביצועיו של בנק, ירדה מ-%14.9 ב-92' ל-%6.5 ב-95' ולתשואת שפל של %5.4 בשנת 96'. הרווח הנקי של בנק כללי בשנה האחרונה הסתכם ב-12.6 מיליון שקל לעומת 14.7 מיליון שקל ב-95'.

למקרא תנאי העסקתו של יונס, המתפרסמים בתשקיף ההנפקה של בנק כללי, מתקבל הרושם שמדובר באחד מ"סוגרי החוזים" הטובים במדינה (הוא הרי מנכ"ל שכיר בבנק). אפשרות אחרת היא שהשירות שהוא עושה לבעלי השליטה בבנק כללי לא יסולא בפז, והוא איננו מוצא ביטוי מלא בדו"חות הכספיים שמגיעים לידי הציבור.

בסיס הסכם ההעסקה של יונס בבנק כללי כולל שכר חודשי של 73.3 אלף שקל בחודש (13 משכורות בשנה) צמוד בשיעור של %70 למדד, רכב (כולל הוצאות אחזקה וגילום התשלום בגין שימוש), החזר הוצאות לימודים במוסדות השכלה גבוהה לילדיו, הוצאות בגין מנוי משפחתי למועדון ספורט וקו טלפון (מגולם).

בנוסף ישנן בחוזהו של יונס ההפרשות הסוציאליות המקובלות (חופשה, ימי מחלה, קרן השתלמות וביטוח) וכן אלו המקובלות בבנק כללי (הבראה, מתנות חג והחזר ארוחות). יונס "חשוף" גם לתשלום מענק עליו מחליט דירקטוריון בנק כללי, בונוס שירד ב-96' ל-315 אלף שקל מ-367 אלף שקל ב-95'.

מסתבר שהדבר הטוב ביותר שקרה ליונס מאז הוא במגזר העסקי היא העברת השליטה בבנק כללי. בדצמבר 96' מכרה משפחת רוטשילד את מניות השליטה בבנק לקבוצת אינווסטק מדרום-אפריקה. אי לכך, בוצעה לטובת יונס הפרשה של 924 אלף שקל, עלות שכר של שנה מלאה, כפי שסוכם בחוזה העבודה שלו לגבי מקרה של מכירת השליטה בבנק. מכאן גם עלות שכרו החריגה בסך 2.55 מיליון שקל בשנה החולפת.

זאת ועוד, בעל השליטה הקודם בבנק כללי, הברון אדמונד דה-רוטשילד, נפרד מיונס עם מתנה מלכותית: "הענקה אישית" של 600 אלף דולר בחודש ינואר 97'. זמן קצר קודם לכן, בנובמבר 96', מימש יונס אופציה שהוענקה לו ע"י משפחת הברון לרכוש ממנה חבילת מניות הבנק במחיר של 25 דולר למניה. את המניות מכר יונס חודש לאחר מכן, יחד עם מניות השליטה של משפחת הברון, לדרום-אפריקנים ב-51.1 דולר למניה. רווח של 520 אלף דולר.

אינווסטק בחרה להשאיר את המנכ"ל יונס בתפקידו, על פי אותו חוזה ישן וטוב אך ללא הסעיף על תשלום שכבר נזקף לעלות השכר שלו עקב העברת השליטה בבנק. אולי כפיצוי על כך, העניקו לו בעלי הבית החדשים בבנק כללי במארס 97' אופציות ל-%1.5 ממניות הבנק בשווי כלכלי תיאורטי (בלאק אנד שולס) של 1.8 מיליון שקל.

האופציות, עלות השכר, מכירת המניות לאינווסטק והמתנה מהברון - כל אלה מסתכמים יחדיו ב-8.1 מיליון שקל. ללא ספק אחת הקפיצות הגבוהות של איש עסקים שעבר מהמגזר הציבורי לפרטי.

יהושע אורן, מנהל חטיבת הכספים של בנק כללי, אמר היום (ה') כי המענק של הברון אדמונד דה-רוטשילד לא שולם ליונס מכספי הבנק, אלא ניתן לו באופן פרטי. הטבות כמו החזר הוצאות, השכלה גבוהה לילדיו של יונס או מנוי משפחתי לקאנטרי קלאב הן לדבריו חלק מהתנאים המקובלים הניתנים לעובדים בכירים בבנק.

למרות השפל בשוק ההון, הדגיש אורן, נבנתה בבנק כללי תשתית בנקאות פרטית שאיננה נסמכת אך ורק על הפעילות בבורסה. בהתחשב בירידה התלולה של היקף המחזורים בבורסה, הרי שלדעתו הירידה בתשואה על ההון של הבנק "לא נוראית".

עוד אומר אורן, כי עם העברת השליטה בבנק כללי אשתקד, הודיע יונס כי הוא מעוניין לעזוב, ונשאר רק לאחר שאינווסטק, שנציגיה הבכירים שוהים כיום בארץ, ביקשה ממנו לעשות זאת. במסגרת זו הוענקו לו האופציות למניות בנק כללי בחודש שעבר. בנק כללי מתכוון לגייס בחודש הקרוב 111 מיליון שקל באמצעות הנפקת זכויות. «מאת שי שלו «על חשבון הברון: מענק פרידה של 600 אלף ד' לאלי יונס מאדמונד דה-רוטשילד «כך עולה מתשקיף בנק כללי *ההטבות ליונס בשנה החולפת הסתכמו ב-8.1 מיליון שקל וכללו שכר בעלות של 2.55 מיליון שקל, רווח של 520 אלף דולר ממכירת מניות, והקצאת אופציות * הסכם העסקתו כולל החזר הוצאות לימודים אקדמיים לילדים ומנוי משפחתי לקאנטרי קלאב * בנק כללי: "יונס ביקש לעזוב את הבנק כשהשליטה נמכרה, אינווסטק ביקשה ממנו להישאר"