פוינט אוף סייל: עכשיו הם כבר חושבים על וולסטריט

החברה מתכננת להנפיק השנה את מניותיה בארה"ב * אנליסטים אמריקאים מעריכים כסביר שווי חברה של 100 מ' ד' לפוינט אוף סייל. זאת לעומת שווי שוק של 40 מ' ד' לפיו נסחרת המניה כיום בת"א * החברה מתכוונת לממש אופציה שתגדיל את אחזקתה בנט-פוינט, המייצרת תוכנות לניהול קניות באמצעות האינטרנט, ל-%75

כברת דרך של יותר מ-%300 עשו מניותיה של חברת פוינט אוף סייל במהלך שנת 97'. בתחילת שנת 98' כבר נסחרת פוינט אוף סייל לפי שווי של כ-40 מיליון דולר, כמעט פי 3 מהשווי לפיו הנפיקה החברה, המתמחה בייצור תוכנות לניהול תהליכי מכירה ברשתות קמעונאיות, את מניותיה לציבור בשלהי המפולת של שנת 94'.

בשלוש השנים האחרונות פרעה 'פוינט', כפי שמכנים אותה המשקיעים בבורסה, את השטר שעל בסיסו הנפיקה את מניותיה לציבור הישראלי. חברת התוכנה מציגה מדי רבעון צמיחה מרשימה במכירותיה וברווחיה, ולמעשה מהווה מודל לא רע עבור חברות ההיי-טק הנסחרות בוול-סטריט, מהן מצפים המשקיעים לשיפור עיסקי מתמיד, שיבוא לידי ביטוי רבעון אחר רבעון.

ואכן, היעד הבא של פוינט אוף סייל הוא וול-סטריט. בארי שקד, מנכ"ל החברה, עדיין זהיר, ומציין כי החברה החלה בבחינת הנפקה של מניותיה "בחו"ל", בלי לנקוב בשמה של בורסה זו או אחרת. אבל די ברמז הזה כדי להבין שמקומה הטבעי של חברה מה"טיפוס" של פוינט אוף סייל הוא בבורסה האמריקאית, שהיא הבמה האולטימטיבית לחברות צמיחה.

פוינט אוף סייל אומנם אינה מועמדת להיות צ'קפוינט, גלילאו או אי.אס.סי הבאה, אך היא בהחלט יכולה לספק למשקיעים האמריקאיים את הסחורה של צמיחה שנתית דו-ספרתית בשנים הקרובות.

בארי שקד, שגם מחזיק ב-%23.2 מהונה של פוינט אוף סייל, מספר כי האנליסטים האמריקאיים שהחלו לבחון את החברה, נוקבים בנתונים גבוהים משמעותית מנתוני השוק הנוכחיים שלה.

אם לדבר בדולרים, שהרי הנפקה בארה"ב עשויה להפוך את המטבע האמריקאי לרלבנטי ביותר מבחינת החברה, פוינט, המעסיקה כיום כ-130 עובדים, הציגה ברבעון השלישי של 97' גידול במכירותיה ל-2.9 מיליון דולר וברווחיה ל-650 אלף דולר. בשיטת הגילום השנתי הפשוט, שאיננה מביאה בחשבון את המשך הצמיחה בחברה, מדובר בקצב הכנסות שנתי של 12 מיליון דולר ועל רווח שנתי של 2.6 מיליון דולר.

לשם השוואה, חברות הפועלות בשוק התוכנות לשוק הקמעונאי נסחרות לפי רמות מכפילים הנעות סביב 40 ויותר (למשל, חברת RADIANT האמריקאית נסחרת כיום לפי מכפיל של 66). מכאן, שעל בסיס רווחי הרבעון השלישי של פוינט אוף סייל, שווי של 100 מיליון דולר לקראת הנפקה במהלך שנת 98' הוא בהחלט סביר מבחינתה, לפחות להערכת האנליסטים.

יתרונה היחסי של פוינט אוף סייל הוא בנישה בה היא פועלת. מדובר בתוכנות, ובראשן תוכנת ה-POS-WARE, המספקת פתרונות ברמות שונות לתהליכי מכר, בעיקר ברשתות קמעונאיות, אבל גם בתחנות דלק ובבנקים. האפליקציות שמספקת החברה הן מגוונות, החל מתוכנות המאפשרות ניהול ברמת החנות, נקודת המכירה (על שמה קרויה החברה), וכלה ברמת ניהול של רשת שלמה, המפעילה עשרות חנויות.

בארץ שולטת פוינט אוף סייל ב-%70 משוק היעד שלה, ועם לקוחותיה נמנות רשתות כמו המשביר לצרכן, גרינברג, סופר-פארם, שקם וברגר קינג. לצורך המחשה, מוצרי החברה מאפשרים את ניהולה של קופה, בה הוקלדה פקודה לקניית המבורגר, דרך ניהול החנות כולה, בה מותקנות מספר קופות, וגומר בארגון כל נתוני ההכנסות של הרשת ברחבי הארץ.

פוינט נחשבת היום לאחת המובילות בשוק זה, ובין היתר היא זכתה למעמד זה בזכות העובדה שהתוכנות שלה מסוגלות לפעול תחת כל אחת מהפלטפורמות המקובלות בשוק (בעיקר WINDOWS NT, יוניקס). יכולת אינטגרציה זו מאפשרת לפוינט אוף סייל להציע את מוצריה לכל רשת שהיא, מבלי שתהיה תלויה בפלטפורמה באמצעותה עובדת אותה רשת.

עם זאת, שקד סבור כי בשנים הקרובות תשלוט בשוק ללא עוררין מערכת החלונות NT של מיקרוסופט, אשר גברה על יוניקס בקרב העולמי המכריע על הארכיטקטורה השלטת בשנים הבאות. לפיכך, מתמקדים גם מאמצי הפיתוח של החברה במוצרים ובעדכון גירסאות עבור מערכת זו.

התרחבותה של פוינט אוף סייל, למרות שליטתה בשוק המקומי, מושתתת על צמיחה בשוקי היצוא, שהיום מניבים לחברה כ-%65-%70 מהכנסותיה. במסגרת זו משקיעה החברה משאבים רבים בהעמקת מערכי השיווק שלה. כיום כבר הצליחה החברה לזקוף לזכותה דריסת רגל כמעט בכל שוק יעד משמעותי, והיא פועלת בין היתר בארה"ב, בריטניה, צרפת, ניו-זילנד ודרום-אפריקה.

ה-POS-WARE מנותבות בעיקר לשני סוגים של חנויות: סופרמרקטים וסקטור ה-CONVENIENCE STORES, הכולל חנויות קטנות יחסית למכירת מזון ודלק, אשר פתוחות כמעט לאורך כל שעות היממה. למעשה, בסמוך להנפקתה התמחתה פוינט אוף סייל בפיתוח מוצרים רק לנקודות המכירה, ורק לאחר מכן החלה לגבש אסטרטגיה לפיתוח פתרונות כוללים עבור הרשת. בהנהלת החברה סבורים כי צריך לשים את הדגש על מכירת הפתרונות הכוללים הללו, ומהם עשויה לבוא צמיחתה של החברה בשנים הבאות.

ביסוס מעמדה העולמי של פוינט אוף סייל בשוק הסופרמרקטים וה-CONVENIENCE STORES הוא תהליך הדרגתי, אשר קרם עור וגידים דרך שורה של הסכמים, שחתמה פוינט אוך סייל עם מספר לקוחות מהמוכרים בעולם. בארה"ב יש לחברה הסכם OEM ועם הענק ICL, המסייע בהפצת התוכנות של פוינט אוף סייל בארה"ב ובמציאת לקוחות חדשים.

בין היתר, כבר התחברה פוינט אל רשתות כמו קאלגארי, אמיגוס, ג'יאנט פודס, פוד פאנטרי ואחרות. בדרום אפריקה התקשרה פוינט אוף סייל בהסכם למכירת תוכנות עבור רשת SPAR, בהונגריה עם סופר-קוזרט (שנשלטה עד לא מזמן על ידי שופרסל), ובבריטניה היא חתמה על ההסכם המהותי ביותר מבחינתה, נכון להיום, עם רשת TESCO.

על פי ההסכם הרב-שנתי עם טסקו, צפויה פוינט אוף סייל לספק לרשת האירופית כ-21 אלף רשיונות תוכנה עבור סניפיה בבריטניה, באירלנד ובצרפת על פני תקופה של 3 שנים, שתסתיים בסוף שנת 99'. היקפו הכספי של ההסכם הוא כ-4.2 מיליון ליש"ט (כ-6.7 מיליון דולר), ובהנהלת פוינט אוף סייל מוצאים אותו כקרש קפיצה מהותי עבור החברה באירופה, וכחותמת המלמדת על הכרה בינלאומית בתוכנות של החברה כמובילות בתחום הקמעונאי.

יתרונה של פוינט אוף סייל הוא לא רק ביכולת ההסתגלות שלה לפלטפורמות עבודה שונות, אלא גם למוצרי חומרה שונים. לפוינט הסכמי שיתוף פעולה עם י.ב.מ, סימנס, מיקרוסופט ואחרות, והיא ערוכה להתאים את התוכנות שלה לחומרה של כל אחד מיצרני החומרה המובילים בעולם. כך, ההסכם עם טסקו מבוסס על שילוב התוכנות עם מוצרי חומרה של סימנס.

בד בבד פועלת פוינט אוף סייל לפיתוח מוצרים ייחודיים, שייתנו לה יתרונות איכותיים על פני מתחרותיה. בין החידושים עליהם מספר לנו שקד, מעניין להזכיר את עגלת הקניות הפרטית, אליה תחובר קופה אישית, אשר תחשב עבור הלקוח את חשבון הקניות המצטבר שלו מייד עם הכנסת כל פריט אל העגלה. להיט נוסף הוא יצירת HAPPY HOUR בחנות בלחיצת כפתור, מה שיכוון לתקופה קצובה את קריאת הקופות הרושמות למחירים מוזלים.

שוק התוכנות לקמעונאות מוערך כיום בכ-2 מיליארד דולר, ופוינט מקווה כמובן להגדיל את חלקה בו, וליהנות במקביל מהמשך הצמיחה של שוק זה ומהמעבר העולמי של הרשתות למערכת ה-NT. כדי לחדור אל השוק האמריקאי, שוק היעד המרכזי של פוינט אוף סייל, הקימה החברה בשנת 97' את החברה הבת (%80) STOREPOINT. זו אחראית כיום על שיווק המוצרים בארה"ב תמורת עמלות, מהן נהנים גם היזמים האמריקאיים, שותפיה בסטורפוינט.

תקופת החיים של תוכנה ממוצעת עד שהיא הופכת למיושנת מוערכת כיום בכ-5 שנים, ולכן על פוינט אוף סייל להכין את עצמה גם להתמודדות בשוק התוכנות הקמעונאיות של שנות ה-2000. במקביל לפיתוח גירסאות חדשות והקפדה על עדכניות והתאמה אל התפתחויות השוק, חדרה פוינט בשנה החולפת אל תחום האינטרנט. פוינט השקיעה כ-200 אלף דולר תמורת כ-%57 ממניותיה של חברת נט-פוינט, ובכוונתה לממש בקרוב אופציה להגדלת שיעור אחזקותיה בחברה ל-%75.

נט-פוינט מפתחת תוכנות לניהול מכירות וקניות ברשתות קמעונאיות דרך האינטרנט. כיום אין מוצר המאפשר ניהול כוללני של רשת דרך האינטרנט, ונטפוינט נמצאת בשלבי הרצה של תוכנה המאפשרת למנויי האינטרנט להיכנס לחנות וירטואלית של ממש, בה כל קונה זוכה ליחס אישי, בהתאם לביקוריו הקודמים ברשת (למשל, מבצעי הנחות ללקוחות מתמידים, נקודות זיכוי וכדומה).

השאיפה היא לייצר מעין עמוד סטנדרטי עבור האינטרנט, SHOPPER, שיהיה עמוד המפתח הפופולרי לביצוע קניות דרך האינטרנט, בדיוק כפי שה-BROWSER הוא הדפדפן הנפוץ לשיוט בין אתרי הרשת. על פי תחזיות האנליסטים, הקניות הקמעונאיות דרך הרשת צפויות לצבור תאוצה משמעותית החל משנת 2000, כך שאם פרויקט נט-פוינט יצליח, הוא עשוי לתרום גם לצמיחתה של פוינט אוף סייל בעתיד. אגב, נט-פוינט מתכוונת לבצע בקרוב גיוס פרטי של 2-1.5 מיליון דולר, בו תשתתף גם פוינט אוף סייל.

בארי שקד יודע, כי פוינט אוף סייל לא תוכל לצמוח בשנים הבאות בקצב של %100 לשנה, בדיוק כפי שעשתה ב-97'. "אני אהיה מרוצה אם אראה את פוינט אוף סייל צומחת בקצב שנתי של %25, ועל שיעור רווח נקי של %25 ממחזור ההכנסות". נראה כי גם בעלי המניות האחרים בפוינט אוף סייל (בריאן קופר, סמנכ"ל הכספים של החברה, וקרנות הון הסיכון, שדות מו"פ ופולריס) יהיו שבעי רצון מהגשמת היעד עליו מדבר שקד. «מאת אמיר אייזנברג «פוינט אוף סייל: עכשיו הם כבר חושבים על וולסטריט «החברה מתכננת להנפיק השנה את מניותיה בארה"ב * אנליסטים אמריקאים מעריכים כסביר שווי חברה של 100 מ' ד' לפוינט אוף סייל. זאת לעומת שווי שוק של 40 מ' ד' לפיו נסחרת המניה כיום בת"א * החברה מתכוונת לממש אופציה שתגדיל את אחזקתה בנט-פוינט, המייצרת תוכנות לניהול קניות באמצעות האינטרנט, ל-%75