פיצול בקבוצת למכרז מנהרות הכרמל

תוצאה ראשונה של ניגודי העניינים בקבוצות המתחרות במנהרות הכרמל וכביש 6: אוטוסטרדה עוברת לשיכון ובינוי * פוג'רול במו"מ להגדלת חלקה בקבוצה לאחוזי שליטה

ההסכם המתגבש בימים אלה בין החברות הישראליות אפריקה ישראל, מליבו ומחצבות כפר גלעדי, לבין חברת אוטוסטרדה האיטלקית, לפירוק קבוצת MCM המתחרה במיכרז מנהרות הכרמל, הוא רק אחד השינויים הצפויים בעקבות ניגודי העניינים שהתעוררו אצל חברות המתחרות גם במיכרז זה וגם במיכרז כביש חוצה ישראל. כך מעריכים גורמים בכירים הקשורים לשני המיכרזים.

אותם גורמים העריכו כבר לפני כשנה, עת הוגשו ההצעות למיון המוקדם, שניגודי העניינים הצפויים יגרמו לבעיות והערכה פורסמה אז במדור זה ב"גלובס". הבעיות עלו רק לאחרונה, מכיוון שמיכרז מנהרות הכרמל הוקפא לתקופה שארכה יותר משנתיים, לאחר שלב המיון המוקדם.

כיום, 12 מהחברות המתחרות בקבוצות מיכרז מנהרות הכרמל נמצאות בין 4 הקבוצות המתחרות בגמר מיכרז כביש חוצה ישראל, ומצב זה יוצר בלבול אצל אותן חברות, מאחר וההשקעה בכסף ובאנשים, בשני המיכרזים, היא גדולה והתאגידים אינם זהים. חברות הכלולות בתאגיד אחד במנהרות הכרמל נמצאות בתאגידים מתחרים בכביש 6, ולהיפך. את הצעות המיכרז לכביש חוצה ישראל יש להגיש עד ה-6 במאי ואילו את הצעות המיכרז לפרוייקט מנהרות הכרמל יש להגיש עד ה-4 באוגוסט.

בהסכם המקורי של הקמת קבוצת MCM לפני כ-4 שנים, היתה אמורה הקבוצה הישראלית, הכוללת את אפריקה ישראל, מליבו ומחצבות כפר גלעדי, לממן כ-%80 מההשקעה בפרוייקט, המוערכת בכ-150 מיליון דולר. שאר המימון היה אמור לבוא מהקבוצות הזרות - אוטוסטרדה האיטלקית, פארסונס אנד ברינקרהוף האמריקנית וחברה פנמית.

בינתיים קרו שני אירועים משמעותיים שהביאו למצב העניינים הנוכחי: אפריקה ישראל חברה לחברות סוסייטה ג'נרל דנטרפריס הצרפתית, יוז האמריקנית, ו-CHIC הקנדית, והקימה עמן את תאגיד "דרך ארץ", שעלה לשלב הגמר במיכרז היזמי של כביש חוצה ישראל, שהיקפו מוערך במיליארד דולר. התפתחות נוספת אירעה כאשר אפריקה ישראל נמכרה ללב לבייב, וזה החליט שההרכב עם "דרך ארץ" הוא ההרכב שיכול לנצח גם במנהרות הכרמל וגם להקטין משמעותית את מרכיב הסיכון בפרוייקט.

לבייב, באמצעות אהוד שילו שהקים את הקבוצה והוביל אותה, הציעה להכניס אליה את שלוש השותפות שלו ב"דרך ארץ" ולהוריד את מרכיב המימון של שלושתן ל-%50. חברת אוטוסטרדה האיטלקית התנגדה, וכאשר נוכחה שאפריקה ישראל נחושה בדעתה, הודיעה שהיא עוזבת את הקבוצה. החברות הישראליות התנגדו תוך שהן טוענות, שחלק משמעותי ממוניטין קבוצת MCM מבוסס על אוטוסטרדה, ואם זו תפרוש, סיכויי הקבוצה לזכות במיכרז קלושים. לטענתם, פרישת אוטוסטרדה מנוגדת להסכם הקמת הקבוצה.

הרקע לוויכוח: אוטוסטרדה היא חברה איטלקית לניהול כבישי אגרה, הנחשבת לאחת הגדולות והטובות בעולם. חברה טובה לניהול כביש אגרה - דבר המבוקש כמובן בשני המיכרזים - היא מצרך יקר המציאות בעולם היום. את החברות הטובות ניתן לספור על אצבעות יד אחת ורובן משתתפות בשני המיכרזים בישראל, כמו גם במיכרזים רבים אחרים בעולם. גם לאוטוסטרדה יש כאן אינטרנס, והיא מנצלת את הבעיות שעוררה אפריקה ישראל לפתרון בעיות ניגוד העניינים שלה, ורוצה להצטרף לקבוצה של שיכון ובינוי אחזקות ומשא"ב, שהן גם שותפותיה במיכרז כביש חוצה ישראל. כאשר נוכחה החברה האיטלקית שאין כאן מוצא, הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, באמצעות עו"ד יעקב לירז, בקשה לצו מניעה זמני - שאכן ניתן - נגד צירוף גופים נוספים לקבוצת MCM. לאחר בקשת דחייה של אפריקה ישראל נקבע דיון בבקשה לצו קבוע למחרתיים, יום ג' ה-15 באפריל.

באפריקה ישראל החליטו לוותר, לפרק את הקבוצה ולצאת מהפרוייקט, ולהתרכז במיכרז כביש חוצה ישראל. טיוטת ההסכם, האומרת שהקבוצה מפורקת בלא תביעות הדדיות, נבחנת עתה בידי שני הצדדים, וסביר להניח שעד מועד הדיון ייחתם הסכם הפירוק. כך יוותרו במיכרז מנהרות הכרמל 4 קבוצות, כמו במיכרז כביש 6. להלן הרכביהן הנוכחיים:

1. האחים ספרא באמצעות חברת פיבי (%17), דיסקונט השקעות באמצעות נכסים ובניין (%17), החברה לישראל (%17), אשטרום (%17) והחברה הספרדית לניהול כבישי אגרה דרגדוס.

2. שיכון ובינוי אחזקות (סולל בונה), כלל (אזורים), כור (משא"ב), הקבלן אברהם ליבר וחברה שווייצרית למינהור. צפויה כניסת חברת אוטוסטרדה לקבוצה.

3. אבי ארנסון, רבד, א. אפשטיין, טרנס רוט הצרפתית (%45), קומטוק הצרפתית, ספי בטניול הצרפתית ואבי הבלגית. לאחרונה נודע, שספי בטניול נרכשה על ידי חברה בריטית.

4. גד זאבי יחד עם האחים רויכמן, חברת פוג'רול הצרפתית וחברת דריה אינג'ינרינג הישראלית.

ל"גלובס" נודע עוד, כי החברה הצרפתית פוג'רול מנהלת בימים אלה משא ומתן עם האחים רויכמן וגד זאבי, על הגדלת חלקה בקבוצה המתחרה במיכרז מנהרות הכרמל עד לרמה שליטה. היום מתחלקת הבעלות שווה בשווה בין שלושת החברות, כאשר לדריה אינג'ינרינג - המייצגת את פוג'רול בישראל - יש אחוזים בודדים. גם פוג'רול בבעיה של ניגוד עניינים צפוי, מאחר שבמיכרז כביש חוצה ישראל היא כלולה בתאגיד ITV, הכולל את פיליפ הולצמן הגרמנית, אטקינסון האמריקנית, טרנסרוט הצרפתית, פוג'רול הצרפתית, בלפור ביטי הבריטית, פארסונס אנד ברינקרהוף האמריקנית והחברות הישראלית רמט, שפיר, רבד ומרלז.

גם חברת אחים רויכמן, שותפתה של פוג'רול במיכרז מנהרות הכרמל, חברה במיכרז חוצה ישראל לשותפות אחרות - חברת אשטרום הנדסה, נכסים ובניין, החברה לישראל, דיסקונט השקעות, פי.אי.סי, קבוצת הראל המשמר ודרגדוס הספרדית.

ועדת המיכרזים של פרוייקט מנהרות הכרמל נפגשה בשבוע שעבר את כל חמש הקבוצות המתחרות במיכרז, ולצורך הפגישות הגיעו לארץ נציגי ומנהלי החברות הזרות הכלולות בקבוצות. שבוע לפני כן הגישו כל המתחרות בקשות להבהרות ואלה לובנו במהלך הפגישות.

בראש ועדת המיכרזים לפרוייקט מנהרות הכרמל עומד דוד גרשונוביץ, סגן החשב הכללי. בוועדה כלולים גם נציגת אגף התקציבים, המפקח על התעבורה אלכס לנגר, היועצת המשפטית של משרד התחבורה עדה וייס, סמנכ"ל המשרד יאיר פאלח ומנכ"ל מע"צ בן ציון סלמן. הצעות המיכרז יוגשו בתאריך 4 באוגוסט 1997. מיכרז מנהרות הכרמל הוא על תכנון, ביצוע והפעלה של שתי מנהרות מקבילות, כל אחת חד סטרית, ממת"ם בכניסה הדרומית לחיפה לצומת הצ'קפוסט בכניסה הצפונית. היקף ההשקעה מוערך בכ-150 מיליון דולר. « «פיצול בקבוצת למכרז מנהרות הכרמל «תוצאה ראשונה של ניגודי העניינים בקבוצות המתחרות במנהרות הכרמל וכביש 6: אוטוסטרדה עוברת לשיכון ובינוי * פוג'רול במו"מ להגדלת חלקה בקבוצה לאחוזי שליטה