פרדס רוכשת את פעילות רימון גבעת ברנר תמורת %12 ממניותיה

שווי המניות שיקבלו בעלי רימון עומד על כ-2.4 מ' ש' * מחזור המכירות של רימון בינואר-ספטמבר 96' הסתכם ב-65 מ' ש', כמחצית מהמחזור של פרדס

חברת פרדס שבשליטת שלמה אייזנברג חתמה על הסכם לרכישת הפעילות העיסקית של חברת רימון, השייכת לחברי קיבוץ גבעת ברנר. הרכישה תבוצע על ידי הקצאת %12 ממניות פרדס לרימון, ששוויין לפי מחירי הבורסה הנוכחיים מגיע ל-2.4 מיליון שקל.

הרכישה כוללת מלאי בשווי של כ-6 מיליון שקל, זכות שימוש במפעל ובציוד הייצור וזכות על הידע ורשימת הלקוחות והספקים של רימון. פרדס תשלם לרימון %90 מהסכום שחייבים לה הלקוחות, ותפעל בעצמה לגביית החובות. תמורת פעילות הגבייה תשלם רימון לפרדס 60 אלף דולר כעמלת גבייה.

במסגרת העיסקה נקבע עוד כי פרדס תשלם עבור רימון את ההתחייבויות השוטפות שלה, לפי סכום שייקבע ביום ביצוע העיסקה. סכומים אלו יופחתו ויקוזזו מהמלאי הנרכש או מהסכום שמשלמת פרדס בגין חובות הלקוחות.

חברת פרדס שהוקמה בשנת 74' עוסקת כיום בייצור של רכזים ומיצי פרי הדר. החברה משמשת גם כספקית של חומרי גלם לתעשיית המיצים והמשקאות הקלים בישראל ובחו"ל. החברה נשלטה בעבר על ידי האגודה הקואופרטיבית של הפרדסנים, עד שב-92' נכנסו אליה כשותפים חברת תנובה ואיש העסקים שלמה אייזנברג. הנפקת החברה בבורסה בוצעה בשנת 93'.

פרדס, הממוקמת באזור התעשייה ביבנה, נחשבת לאחד משלושת היצרנים הגדולים בענף ביחד עם גן שמואל וגת של קיבוץ גבעת חיים. שלושת היצרנים החזיקו בשנה האחרונה בנתח של %65 מהשוק כולו. מחזור המכירות של פרדס הסתכם בתשעת החודשים הראשונים של 96' ב-128 מיליון שקל, וזאת לעומת מחזור מכירות של 217 מיליון שקל לגן שמואל. גם שווי השוק של גן שמואל (כ-40 מיליון שקל) כפול מזה של פרדס.

ענף ההדרים סבל בשנים האחרונות מעודף כושר ייצור, שהתבטא בהרעה בתוצאות העיסקיות הן של המגדלים והן של מפעלי התעשייה. פרדס רשמה ב-95' הפסד של 4.5 מיליון שקל, וגם הרווחים של המתחרה הגדולה מגן שמואל הצטמקו ל-7 מיליון שקל. בשנת 96' חלה התאוששות בענף, ופרדס הצליחה לעבור לרווח של 4.6 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה. ההתאוששות נבעה הן מהקטנת כושר הייצור בישראל והן מעלייה של מחירי חומרי הגלם בעולם.

הענף פועל בצורה עונתית מובהקת, בצמוד לקטיף ההדרים. רוב המכירות מתבצעות איפוא בששת החודשים הראשונים של השנה. בחורף הנוכחי שוב חלה ירידה במחירים, בדומה לזו שהיתה ב-95'.

מפעל רימון לייצור מיצים הוא מהמפעלים הוותיקים בענף. בשנת 95' עמד מחזור ההכנסות שלו על 84 מיליון שקל ובתשעת החודשים הראשונים של 96' הסתכמו מכירותיו ב-65 מיליון שקל. בשנה האחרונה נקלע רימון לקשיים, שהביאו את הקיבוץ להחלטה למכור את המפעל. במהלך המשא ומתן עם פרדס פרצו במפעל שביתות של העובדים השכירים שביקשו להבטיח את זכויותיהם במקרה שהקיבוץ יחליט למכור את המפעל.

רכישת הפעילות של רימון תאפשר לפרדס להגדיל את פעילותה באופן ניכר, ולנצל את היתרונות לגודל לצורך התייעלות. אופי הרכישה דומה למהלך שביצעה פרדס לפני כשלוש שנים, כאשר רכשה את ציוד ייצור המיצים של חברת יכין בתמורה ל-%11 מהון המניות.

בשלב הראשון תשתמש פרדס במתקני הייצור שנמצאים בגבעת ברנר, ובהמשך השנה מתכוונת החברה להעתיק את הפעילות למפעל ביבנה. החברה גם תשכור מרימון את בית הקירור לתקופה של 10 שנים תמורת סכום של 21.5 אלף דולר בחודש. ביצוע העיסקה מותנה עדיין באישור אסיפת חברי קיבוץ גבעת ברנר, אישור בעלי המניות של פרדס והסכמתו של הממונה על ההגבלים העיסקיים.

בעלי המניות הגדולים בפרדס הם שלמה אייזנברג (%30.7), אגודה שיתופית פרדס (%26.6), תנובה (%17.5) ויכין (%5.5). «עמי גינזבורג «פרדס רוכשת את פעילות רימון גבעת ברנר תמורת %12 ממניותיה «שווי המניות שיקבלו בעלי רימון עומד על כ-2.4 מ' ש' * מחזור המכירות של רימון בינואר-ספטמבר 96' הסתכם ב-65 מ' ש', כמחצית מהמחזור של פרדס