פרופר וגילרמן: הסתרת דו"ח ועדת זוסמן - פריצת נורמות ציבוריות ותעתוע בציבור

גילרמן: "מעניין מה היה אומר הציבור, לו היו ראשי הבנקאות והאוצר מסתירים מפניו את דו"ח בייסקי"

נשיא התאחדות התעשיינים, דן פרופר, מתח היום (ה') ביקורת חריפה על כך שבנק ישראל הסתיר את דו"ח ועדת זוסמן מהממשלה ומהציבור. פרופר קרא לראש הממשלה, לפעול למניעת התנהגות דומה בעתיד.

"בנק ישראל פעל בנושא זה בניגוד לכל כללי היסוד של ההיגיינה הציבורית והמינהל התקין, תוך פריצת נורמות ציבוריות בסיסיות, בשעה שעשה בדו"ח זוסמן כבשלו ותיעתע בציבור", ציין פרופר.

לדבריו, "זו אינה הפעם הראשונה, שבנק ישראל זורה חול בעיני הממשלה וראשי הכלכלה. הגיעה העת לשים קץ למעשים חמורים אלה. על ראש הממשלה לפעול למניעת התנהגות כזו בעתיד".

פרופר הוסיף, כי ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, דרש להקים ועדה שתקבע את הסמכויות והפעילות של בנק ישראל. ועדה זו סיימה את הכנת דו"ח הביניים שלה כבר לאחר רצח רבין, אך הדו"ח הוסתר מעיני הרשויות והציבור. זאת, למרות דרישות חוזרות ונשנות של שני שרי האוצר, שכיהנו באותה עת, של חברי ועדת הכספים של הכנסת ושל אנשי ציבור רבים. "לא ייתכן, שדו"ח הנערך בהנחיית ראש הממשלה יוסתר מעיני הרשויות והציבור".

נשיא איגוד לשכות המסחר, דני גילרמן, קרא היום (ה') לממשלה ליישם לאלתר את המלצות ועדת זוסמן, או לחילופין לתמוך בהצעת החוק הפרטית, שהוגשה על ידי חברי הכנסת שוחט, שטרית ופורז, להקמת ועדה מייעצת בעלת סמכויות ליד נגיד בנק ישראל.

"אסור להיכנע לתרגילי ההשהיה של נגיד בנק ישראל ויש ליישם לאלתר את דו"ח ועדת זוסמן, הקובע שיש להפקיע מנגיד בנק ישראל את סמכותו הבלעדית בקביעת הריבית במשק, תוך העברתה למועצה מיוחדת שתוקם לצורך זה", ציין גילרמן.

גילרמן ציין, כי העובדה שדו"ח זוסמן הוסתר מהציבור במשך חודשים רבים וגם טרם פרסומו עשה הנגיד מאמצים להסתירו, היא חמורה כשלעצמה ואינה עומדת בקריטריונים ציבוריים בסיסיים. "אילו גורם אחר במשרד האוצר, או משרד ממשלתי אחר, היה מסתיר מהציבור דו"ח הנוגע לתפקידו, או לדרך קבלת החלטותיו, כאשר להחלטות אלה השפעה מכרעת על מצב המשק - אדם זה לא היה נשאר בתפקידו יום אחד נוסף לאחר חשיפת העניין", ציין גילרמן. "מעניין מה היה אומר הציבור, לו היו ראשי הבנקאות והאוצר מסתירים מפניו, למשל, את דו"ח בייסקי בנושא משבר מניות הבנקים", הוסיף.

(ראה מאמר מערכת, עמוד 59). «מאת אורה קורן «פרופר וגילרמן: הסתרת דו"ח ועדת זוסמן - פריצת נורמות ציבוריות ותעתוע בציבור «גילרמן: "מעניין מה היה אומר הציבור, לו היו ראשי הבנקאות והאוצר מסתירים מפניו את דו"ח בייסקי"