קונצרן גד זאבי

גד זאבי אמור להחליט היום על עיסקת הרכישה של חברת כלל-סחר, כחלק ממדיניותו להרחיב מאוד את עסקיו בישראל. בהדרגה, למרות אי ההצלחה ברכישת בנק המזרחי, חברת פז והמשביר, הופכת קבוצת זאבי לקונצרן במונחים מקומיים

אמש (ד') נערך טקס צנוע בחדר המורים של בית הספר המקצועי "בסמות" בחיפה. הסיבה לטקס היתה תרומה שנתן איש העסקים גד זאבי, עבור מילגות לתלמידים מצטיינים. מקורביו מדברים על עשרות מיליוני דולרים שהעביר בשנים האחרונות למוסדות ולגופים שונים בארץ כתרומות. כפי שהוא מתרחק מכלי התקשורת בכל הקשור לעסקיו השוטפים, כך הוא גם אינו רץ לספר לחבר'ה על התרומות שהוא נותן.

זאבי שוהה בדרך כלל יותר בחו"ל מאשר בישראל. אבל לאחרונה הוא קיבל החלטה אסטרטגית ברורה, להגדיל באופן משמעותי את עסקיו בארץ, למרות המיתון הפוקד את המשק.

מקורבים אליו מסבירים, כי "אין הכוונה להיכנס לכל עיסקה אפשרית, אלא לבחור רק את ההזדמנויות העיסקיות המתאימות". מקורב אחר אומר: "זאבי הוא ציוני אמיתי. עם ההון שיש לו, הוא יכול למעשה לעשות עסקים גדולים רק בחו"ל, בעיקר במדינות המתפתחות או במדינות הגוש המזרחי באירופה, שם יש הזדמנויות אין ספור תמורת סכומי כסף נמוכים יחסית, אבל בכל זאת הוא החליט באחרונה להיכנס בגדול לפעילויות עיסקיות בארץ".

גולת הכותרת מבחינת זאבי, היא הניסיון בימים האחרונים, לרכוש את פעילויות חברת כלל סחר, תמורת כ-500 מיליון שקל. המו"מ עומד לפני סיום, ובעקבותיו תהיה לזאבי דריסת רגל הרבה יותר משמעותית בעסקים שונים בארץ. באחרונה הוא גם רכש %50 מהמניות של חברת יפאנוטו, יבואנית מכוניות סובארו, ובעלת עיסקי נדל"ן נרחבים בעלי פוטנציאל מניב. בשבוע שעבר גם פורסם כי בכוונתו להתמודד במיכרז להקמת תחנת הכוח הפרטית הגדולה ביותר, שתוקם בשנים הקרובות בארץ, ברמת חובב, בהשקעה של כ-250-200 מיליון דולר. זאבי גיבש קבוצה במשותף עם חברת הענק סימנס.

השושבין של עיסקאות סובארו ותחנת הכוח, הוא יוסי אנטורג, עד לאחרונה מנכ"ל דור אנרגיה. אנטורג גוייס לטובת עיסקי זאבי בתואר "יועץ", אך הוא יותר מכך. הוא מנהל כיום למעשה את עיסקי האנרגיה והרכב של קבוצת זאבי, ויש אומרים כי הוא מעורב גם בעיסקת כלל סחר.

כיאה לעיסקי זאבי, שומר אנטורג על שתיקה מוחלטת, להוציא מספר התבטאויות מועטות בעניין סובארו. האיש החזק באמת של עיסקי גד זאבי בארץ הוא יצחק אריאל, שתוארו הרשמי הוא "מנהל העסקים של קבוצת זאבי". הוא מתמקד בעיקר בפעילות חברת מיראג' הבורסאית, הפועלת בעיקר בתחום הנדל"ן, אך מחפשת כל הזמן הזדמנויות עיסקיות גם בתחומים אחרים.

אריאל הוא היחיד שהסכים להתראיין בשמו לכתבה זו, והסביר את התנופה המחודשת של עיסקי זאבי בארץ: "לדעתי, מדובר בהצטברות של הזדמנויות עיסקיות מתאימות, וזאבי אכן קיבל החלטה אסטרטגית להרחיב את פעילותו בארץ. אסור לשכוח שגם עד היום הוא היה פעיל מאוד בארץ, למרות עסקיו הנרחבים בחו"ל. הוא אכן פעיל מאוד גם בתרומות, כגון לאוניברסיטת חיפה, לטכניון, לקרן ת"א ולבית החולים הדסה. כמו כן, אנחנו בקשר עם עיריית חיפה לגבי מתן תרומה משמעותית עבור קריית מוזיאונים חדשה, שתוקם בעיר בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים (הכוונה היא שקריית המוזיאונים תישא את שמו ואת שם אשתו, טליה - ד.ח.). זאבי מרגיש שזו הארץ שלו, והוא רוצה להשקיע בה. כל משפחתו מתגוררת כאן. יש לו זיקה למדינה בכלל ולחיפה בפרט. הוא גם מתגורר בחיפה".

גלובס: בשנים האחרונות היו מספר אכזבות, כגון אי רכישת בנק המזרחי ברגע האחרון, אי רכישת המשביר המרכזי גם כן ברגע האחרון, כישלון עיסקת רכישת פז.

אריאל: "מי אמר שהיתה אכזבה? ככה זה בעסקים: בוחנים כל עיסקה לגופה, אם היא מצליחה, אז בסדר. אם היא נכשלת, ממשיכים הלאה לעיסקה הבאה. לא מדובר כאן על אכזבות או תחושת קיפוח. הדביקו את הרגשות האלו לזאבי, אך הדבר לא נכון, כפי שהדביקו עליו את תווית האיש המסתורי, אך רוב עסקיו חשופים לחלוטין בפני הציבור, בין היתר באמצעות חברה בורסאית".

כיום, הפעילות של זאבי בארץ נאמדת במאות מיליוני דולרים, אבל עיקר עסקיו הוא בחו"ל. בחו"ל יש בבעלותו חברות תחנות דלק, המחזיקות במאות תחנות דלק - בפורטוריקו, ברומניה ובאירופה. בארה"ב מעורב זאבי בעיסקי נדל"ן, ובפורטוריקו הוא מעורב גם בעיסקי בתי זיקוק. זאבי יצא בשנים האחרונות מרוב עסקיו הפעילים באפריקה, אם כי נשארו בבעלותו נכסי נדל"ן שונים.

לפי הערכות שונות, המצב הפוליטי הדי מעומעורער במדינות רבות באפריקה, וההזדמנויות העיסקיות המעניינות יותר בחלקים אחרים בעולם, הביאו את זאבי לצאת משם. באפריקה היה זאבי פעיל בעיקר בקניה ובאוגנדה, והוא פעל באמצעות חברה בשם חירם-זאבי. מקורבים לעסקיו אומרים, כי תמיד ידע מתי לברוח בזמן מעסקים בלתי מוצלחים באפריקה, או מסיטואציות פוליטיות בעייתיות.

אנשיו של זאבי בארץ מקפידים שלא להתבטא לחלוטין בענייני עסקיו בחו"ל, גם משום שהם כנראה לא יודעים הכל, וגם משום שמדובר בעסקים פרטיים לחלוטין של זאבי.

בארץ, כאמור, עסקיו הרבה יותר חשופים: באחרונה, מלבד עיסקת סובארו, התפרסמה העיסקה במסגרתה מכר זאבי (באמצעות מיראג') אחזקות משותפות עם חברת מלונות ים סוף באלפי יחידות דיור להשכרה בארה"ב. העיסקה הניבה רווח של 8 מיליון שקל למיראג', תוך פחות משנתיים ממועד רכישת הדירות. זאבי מעורב באחרונה בהקמת אחד הפרוייקטים הנדל"ניים הגדולים ביותר בארץ - פרוייקט ה"גרנד קניון" בדרך רופין בחיפה, בהשקעה של כ-100 מיליון דולר. מדובר בפרוייקט שבו יהיו שטחי מסחר בהיקף של כ-40 אלף מ"ר, מאות יחידות דיור, אלפי מקומות חנייה ופארק שעשועים, שיוקם על ידי חברה בריטית ובו יושקעו כ-18 מיליון דולר.

זאבי חיפש במשך תקופה ארוכה משקיע נוסף לפרוייקט, ואף ניהל מו"מ רציני עם יולי עופר ותד אריסון, אך מו"מ זה נכשל. במקום זאת, לפחות בשלב זה, גייסה החברה המקימה את הפרוייקט הון בבורסה בת"א. את מניות סובארו רכש זאבי תמורת כסף קטן יחסית עבורו - סכום של כ-20 מיליון דולר. הכסף הגדול בארץ, מבחינת זאבי, התגלגל איפוא בעיקר בעיסקות נדל"ן.

מיראג' גם מעורבת בהקמת פרוייקט ה"סיטי סנטר" במושבה הגרמנית בחיפה, בשותפות עם אפריקה ישראל ושמואל גנץ. בפרוייקט מושקעים כ-50 מיליון דולר ויהיו בו שטחי משרדים ומסחר בהיקף של כ-30 אלף מ"ר. זאבי גם יקים באמצעות מיראג' פרוייקט של 1,000 יח"ד בכפר ביאליק, שליד הקריות, אחרי שרכש את הזכויות בקרקע מתושבי הכפר. בנשר, שליד חיפה, מתכנן זאבי, יחד עם אפריקה ישראל, להקים פרוייקט מגורים, בשיטת הבנייה הרוויה, שיכלול כ-1000-800 יח"ד. בשכונת דניה בחיפה יקים זאבי 700 יח"ד, גם כן על קרקע פרטית, בבנייה רווייה אך יוקרתית. באחרונה משלימה מיראג' בניית פרוייקט מגורים של 360 יח"ד בחדרה, ובעתיד בכוונתה לפתח פרוייקט תיירותי באזור רכס הכרמל (ליד הכפר הדרוזי עוספיה) על שטח של 40 דונם.

החברה האחרת על שם זאבי, "דירות עלית", מקדמת בימים אלה פרוייקט לבנייה של מאות יחידות דיור במרכז הכרמל, באחד השטחים היוקרתיים בעיר, הנמצא בבעלותה הפרטית. קבוצת זאבי מעורבת גם באחת משלוש הקבוצות שהגישו הצעות סופיות במיכרז הקמת הפרוייקט התחבורתי מינהרות הכרמל בחיפה, בו יושקעו מעל 120 מיליון דולר. למיראג' גם בית הורים יוקרתי, המוקם בכרמל, "מגדלי אלישע", הכולל 210 יח"ד, ש-%90 ממנו שווקו. זאבי גם מחזיק בבעלות על בית החולים הפרטי אלישע, שעבר באחרונה שיפוצים בהיקף של מיליוני שקל על מנת להפכו למודרני יותר. בית חולים זה גם יצר שותפויות עם בית החולים רמב"ם ושותפות במכון להפריה מלאכותית.

כניסתו של זאבי לפרוייקטים נדל"ניים בשנתיים האחרונות, היא הרבה יותר מואצת מבעבר. לדברי מקורבים לקבוצתו, גולת הכותרת בתחום הנדל"ן תהיה פיתוח שטחי נמל ת"א, שהזכויות עליהם נמצאות בידי זאבי מזה מספר שנים. מדובר על הקמתו של אחד מפרוייקטי הנדל"ן הגדולים בארץ.

בעבר קנה זאבי, יחד עם אחרים, את בנק הספנות, אך לאחר מספר שנים מכר אותו. כמו כן, הוא רכש %50 ממניות המשביר השקעות תמורת 40 מיליון דולר. הוא רצה, אך לא הצליח, לרכוש גם את בנק המזרחי. בשנת 82' רכש רבע ממניות חברת פז ב-35 מיליון דולר, ואחרי מאבקים משפטיים מכר את חלקו בפז לקבוצת ג'ק ליברמן. כעבור מספר שנים, ניסה שוב לרכוש את השליטה בפז ורכש את מניות הקבוצה הפולנית תמורת 65 מיליון דולר. בסופו של דבר, גם מניות אלו נמכרו בחזרה למשפחת ליברמן.

לזאבי יש בארץ גם עסקים נוספים, שמעטים שמעו עליהם. לדוגמא, הוא מעורב בבעלות על מפעל מוזאיקה הפועל בצפון הארץ; הוא מעורב בשותפות בחברת ההייטק החדשה אוראמיר שנמצאת גם בבעלות אר.די.סי, קרן תעוזה וקרן פיירצ'יילד; בבעלותו גם מבני תעשייה להשכרה באזורי פיתוח כגון משגב וקיסריה, בהיקף של אלפי מ"ר. הוא גם מחזיק במחצית ממניות הרדיו האזורי באזור חיפה, "רדיו חיפה" (יתכן שיצטרך לוותר על חלק ניכר מאחזקותיו ברדיו, אם חלקה של כלל סחר בזכיינית שידורי ערוץ 2, קשת, ייכללו בעיסקה לרכישת פעילות כלל סחר).

וחוץ מזה, אומרים גורמים מקורבים, היד עדיין נטויה, ונבדקות הזדמנויות נוספות. כעת עומדת על הפרק עיסקת כלל סחר, שפעילותה תגוון אף היא את עיסוקי זאבי לתחומים חדשים כמו מחשבים ושיווק קמעונאי (רשתות היפרשוק, אייס וקנה ובנה). יצחק אריאל: "מדובר בחברה שלדעת זאבי יש לה פוטנציאל התפתחות והוא מאמין שעל ידי שילוב רעיונות מתאים, ניהול דינמי יותר, ורה-ארגון - אפשר לתת לה תנופה". « «קונצרן גד זאבי «גד זאבי אמור להחליט היום על עיסקת הרכישה של חברת כלל-סחר, כחלק ממדיניותו להרחיב מאוד את עסקיו בישראל. בהדרגה, למרות אי ההצלחה ברכישת בנק המזרחי, חברת פז והמשביר, הופכת קבוצת זאבי לקונצרן במונחים מקומיים