קרע באיחוד האירופי: בריטניה, שבדיה ודנמרק נגד מועצת התיאום "יורו-אקס"

הושגה התקדמות לקראת הרמוניזציה של מס החברות במרחב האיחוד

דרכו של האיחוד האירופי לעבר האיחוד המוניטרי-כלכלי המלא ב-1999 נתקלה אתמול (ב') במכשול נוסף: שרי הכספים של האיחוד לא הצליחו להתגבר על הפערים בעמדותיהם לגבי אופן תיאום המדיניות הכלכלית בגוש המטבע האחיד לכשיקום.

לעומת זאת, בכינוס שרי הכספים בבריסל אתמול הסתמנה פריצת דרך מוגבלת בנושא ההרמוניזציה הפיסקאלית במרחב האיחוד האירופי: הוסכם לא להעמיק את הפערים בשיעורי מס החברות ב-15 המדינות החברות משנת 1998 ואילך, כלומר להקפיא את שיעורי מס החברות מ-1 בינואר. עוד החלטה: לדון בצעדים משפטיים אחידים נגד מקלטי המס למיניהם במרחב האיחוד.

המחלוקת בכינוס שרי האיחוד נסבה על מה שנקרא "יורו-X", מועצת תיאום המדיניות הכלכלית הבלתי פורמלית של המדינות שיצרפו את מטבעותיהן לגוש היורו. ההצעה הפרנקו-גרמנית להקמת מועצה כזו נתקבלה בהתנגדותו הנמרצת של גורדון בראון, שר האוצר הבריטי. בראון טען שמועצה שתגבש מדיניות בנושאי מיסוי, תעסוקה והשקעות, אינה יכולה להיות מועצה כלכלית ריבונית בכל מרחב האיחוד.

לעמדת בריטניה הצטרפו שלוש המדינות האחרות שאינן מתכוונות לצרף מטבעותיהן ליורו ב-1999: שבדיה, דנמארק ויוון (שאינה יכולה להצטרף). שרי הארבע הבהירו שהקמת מועצת מדיניות, גם בלתי-פורמלית, עלולה לגרום לקרע באיחוד כולו.

המחלוקת העזה באה לאחר חודשים רבים של הרמוניה לכאורה ביחס לאיחוד המוניטרי האירופי במרחב האיחוד. היא תגולגל אל פיסגת מנהיגי 15 מדינות האיחוד, שתתכנס בלוקסמבורג ב-12 וב-13 בחודש. הפיסגה אמורה לאשר דרכים לתיאום צעדים כלכליים במסגרת גוש היורו, ואת האסטרטגיה של צירוף מדינות חדשות לאיחוד האירופי.

ראש ממשלת לוקסמבורג שהוא גם שר האוצר שלה, ז'אן קלוד יונקר, המכהן כנשיא התורן של מועצת אירופה, אמר שהוא מקווה להשגת הסכם בין 15 המדינות החברות על כינון מועצת תיאום מדיניות כלכלית. במידה שלא, אמר יונקר, יחליטו על כך 11 המדינות המצטרפות ליורו ב-1999 לבדן. "אלו שיישארו בחוץ, באמת יהיו בחוץ. אינני יכול להבין את גישתם", אמר.

מנגד הצהיר אתמול שר הכספים השבדי, אריק אסברינק: "חשוב שנמנע את חלוקתה מחדש של אירופה". עמיתתו הדנית, מאריאן ילבד, אמרה גם היא: "נילחם למנוע את חלוקת אירופה". «רויטרס ובלומברג, בריסל «קרע באיחוד האירופי: בריטניה, שבדיה ודנמרק נגד מועצת התיאום "יורו-אקס" «הושגה התקדמות לקראת הרמוניזציה של מס החברות במרחב האיחוד