קשר ישראלי לנשק ברואנדה?

ישראל שימשה בסיס שילוח של מטעני נשק בשווי מיליוני דולר לממשלת רואנדה, שהיתה אחראית לטבח מאות אלפים מנתיניה * מקור בטחוני בוושינגטון: לא סביר שמשרד הבטחון ידע

ישראל היתה אחד הבסיסים למשלוח מטעני נשק לממשלת רואנדה, שהיתה אחראית לטבח מאות אלפים מנתיניה. המטענים נשלחו בין אפריל ליולי 1994, כאשר הטבח ברואנדה היה בעיצומו. כך דווח אתמול במהדורה האמריקנית של פייננשל טיימס.

העיתון אינו מציין אם הנשק היה ישראלי או האם יוצא בהסכמת משרד הבטחון. מדובר בנשק קל, מרגמות, רימונים, מוקשים וציוד צבאי אחר, שנשלח לרואנדה תוך הפרה מפורשת של אמברגו שהטיל או"ם במאי 1994 על מכירות נשק למדינה זו.

מקור ישראלי בוושינגטון, המעורה בעסקי נשק בישראל, אמר ל"גלובס", כי קשה להניח שמשרד הבטחון אישר ביודעין מכירת נשק למדינה כרואנדה, בייחוד בתקופה שבה נשלח הנשק, לפי הידיעה. שני המקורות האפשריים לנשק קל בישראל הם תע"ש, היצרנית היחידה של נשק כזה, או עודפי צה"ל, המשווקים דרך יחידה לעודפים ומלאים בסיב"ט. "קשה להניח שאחד משני גורמים אלה היה נכנס להרפתקה שיווקית כזו", אמר המקור. "כל ישראלי עם ראש בריא היה בורח מעסקה כזו כמו ממגיפה".

פרשת המשלוחים מתועדת במסמכים של ממשלת רואנדה. המסמכים, חלק מהארכיון הממשלתי, הוחזקו בידי בני שבט הוטו, שהרכיבו את ממשלת רואנדה והיו למעשה שליטי המדינה עד להפלת ממשלתם, לפני כשנתיים. מאז הוחזק הארכיון בידי גורמים צבאיים משבט הוטו שניהלו מאבק מזויין נגד שלטונות זאיר הסמוכה. בימים האחרונים הפקירו את הארכיון הממשלתי. חלק מהמסמכים בו הגיעו לידי כתבים מערביים.

לדברי פייננשל טיימס, מציירים המסמכים "מערכת של משלוחי נשק חשאיים שיצאו מתל אביב ואלבניה לגומה ולקינשסה, בזאיר". משם הם הועברו לרואנדה. לדברי העיתון הוטסו המשלוחים במטוס של חברת התעופה הניגרית.

"המסמכים מגלים מבצע חשאי וסבוך שהיו מעורבים בו פקידים וחברות מבריטניה, זאיר, ניגריה, קניה, ישראל, מזרח אירופה, איי בהאמה ומצרים במטרה לתמוך במשטר שהיה אחראי להשמדת עם", כותב פייננשל טיימס.

העיתון אינו נוקב בשם החברה שעמדה בראש המבצע, אך סוכנות הידיעות אסושייאטד פרס אומרת, כי מדובר בחברת מיל-טק, הרשומה בדאגלס, בירת האי מאן, בבריטניה. בדיקת "גלובס" העלתה, כי חברה כזו אינה רשומה במדריך סיב"ט לשנת 1996. במאגר הנתונים של דן אנד ברדסטריט רשומות שתי חברות ישראליות בשם מיל-טכנולוג'י, אך הן אינן עוסקות בסחר נשק.

לפי א.פ, הוטס הנשק לזאיר במטוסי סאבנה, לופטהנזה ואירופלוט. התשלומים נעשו דרך בלגיה, צרפת ומצרים. המשלוחים הגיעו לקיגאלי, בירת רואנדה, ומאוחר יותר, כאשר כוחות הממשלה, המורכבים מבני הוטו, החלו להימלט לזאיר, הוטסו כלי הנשק לגומה וקינשאסה.

פייננשל טיימס מצטט מכתב של חברת מיל-טק לממשלת רואנדה שבו נאמר, בין השאר: "אנו מקווים שתבינו שעשינו מאמצים יוצאים מגדר הרגיל כדי לסייע למיניסטריון שלכם בעת שהוא נזקק לסיוע... אנו מסוגלים לעזור לכם גם בעתיד אם תבקשו זאת מאתנו".

כוח בני הוטו שקיבל את הנשק בהיותו חלק מהמשטר ברואנדה, מהווה עתה כוח שליט במזרח זאיר, ולפי הטענות הוא השתמש בנשק עד עתה, כדי למנוע שובם של יותר ממיליון פליטים מרואנדה לארצם. «רן דגוני, וושינגטון «קשר ישראלי לנשק ברואנדה? «ישראל שימשה בסיס שילוח של מטעני נשק בשווי מיליוני דולר לממשלת רואנדה, שהיתה אחראית לטבח מאות אלפים מנתיניה * מקור בטחוני בוושינגטון: לא סביר שמשרד הבטחון ידע