רוגוזין ולורד יאנג מנהלים מו"מ לרכישת נמל באירופה

ככל הנראה מדובר בנמל רוסטוק בגרמניה *חלקה של רוגוזין ברכישה - %25, בתמורה לסכום של 34 מ' ש'

מאז מכרה חברת תעשיות רוגוזין שבשליטת עזרא הראל את הנכס העיקרי שלה, קרקעות באשדוד, לחברת החשמל בשלהי 95', יושבת החברה על ערימה גבוהה של מזומנים. ברשות החברה, שעוסקת בייצור בדי חיזוק לצמיגים במפעלים בארץ ובארה"ב, כ-50 מיליון שקל נזילים. עד סוף השבוע עשויה הערימה להכפיל את עצמה. רוגוזין מתעתדת לגייס 47 מיליון שקל באג"ח להמרה, סכום שעשוי לגדול ב-23 מיליון שקל עד סוף 97' ממימוש אופציות.

בשנה האחרונה לקח עזרא הראל את רוגוזין כמעט לכל מכרז גדול שהוציאה המדינה. בנוסף, יוחסו לחברה ניסיונות השתלטות על פולגת וחברת הפורמייקה ספן, שלא יצאו בסופו של דבר אל הפועל. לבד מהשקעות קטנות יחסית בתחומי הבדים (מטליות אפאר) והתיירות (מלון בנצרת), לא הצליחה החברה להיפטר מיתרות הממון שברשותה.

מתשקיף רוגוזין עולה כי עזרא הראל, אשר חולש באמצעות חברת ההשקעות לידן גם על עסקי אבטחת שדות תעופה (באמצעות חברת איי.סי.טי.אס), מבקש לתקוע באמצעות כספה של החברה יתד גם בים. בעסקי הספנות, ליתר דיוק.

החל מיוני 96', נכתב בתשקיף, מנהלת רוגוזין לסירוגין משא ומתן עם חברה זרה בנוגע למתן הלוואה של כ-10 מיליון מארק (20 מיליון שקל) וקבלת אופציה להשקיע סכום של 17 מיליון מארק ב-%25 ממניות החברה הזרה. ההלוואה מותנית בכך שאותה חברה תשלים מצידה מו"מ לרכישת חברה בעלת זכויות חכירה בנכסי נמל באירופה, במסגרת תהליך ההפרטה שמבוצע על-ידי בעלי חברת הנמל שהינם גוף שלטוני.

מסתבר כי הדרך לנמל רצופה שרטונים. המו"מ בין החברה הזרה לגוף השלטוני, מפרטת רוגוזין, נפסק לפני מספר חודשים וחודש לאחרונה. טרם הושלמו המגעים, ולהערכת רוגוזין, אם יושלם המו"מ ביניהן, יואץ במידה ניכרת המו"מ שהיא מנהלת להשקעה שעשויה להגיע ל-34 מיליון שקל בחברה הזרה.

ברוגוזין סירבו היום להוסיף פרטים לגבי מיקום ההשקעה, אולם מדיווח של משרד האנרגיה מלפני שנה (יוני 96'), במסגרת הביטאון החודשי "דפי מידע" של המכון הישראלי לנפט ולאנרגיה, עולה כי הכוונה היא כנראה לנמל רוסטוק במזרח גרמניה. מאז איחוד גרמניה איבד הנמל חלק ניכר מתנועת האוניות לטובת נמלי המערב, בהמבורג וברמן. בין המשקיעים שהוזכרו באותה ידיעה נכללים הלורד יאנג, לשעבר יו"ר הדירקטוריון של חברת כייבל אנד וויירלס הבריטית, משקיעים אמריקנים וגזבר הליכוד לשעבר מנחם עצמון. עוד נטען שם כי ההצעה היא להפעלת הנמל בלבד. הקרקע, המבנים וציוד נוסף ייוותרו בידי מועצת העיר רוסטוק. «מאת שי שלו «רוגוזין ולורד יאנג מנהלים מו"מ לרכישת נמל באירופה «ככל הנראה מדובר בנמל רוסטוק בגרמניה *חלקה של רוגוזין ברכישה - %25, בתמורה לסכום של 34 מ' ש'