שאילתה לשר התחבורה: האם יינקטו צעדים נגד שורש לרר בשל אי מסירת מידע לכנסת

התנועה למען איכות השלטון: למנוע אישור ההסכם בין רשהנ"ד לאיי.סי.טי בפרשת רכבת הזבל

מועצת רשות הנמלים והרכבות תדון מחר (ה') באישור הסכם הפשרה שהושג בין הרשות לבין חברת איי.סי.טי. ההסכם קיבל תוקף פסק דין בבית המשפט המחוזי בירושלים, אך הוא טעון אישור המועצה.

לפי ההסכם, תשלם רשות הנמלים לאיי.סי.טי את תביעותיה הכספיות של התובעת, שנוצרו בגין הזמנת ציוד לשינוע רכבת הזבל, ובתמורה יימחקו כל טענות ותביעות התובעת כנגד כל אחד מבכירי הרשות שנתבעו אישית.

התנועה למען איכות השלטון בישראל מעריכה את עלות ההסכם בכמיליון שקל. התנועה פנתה ליו"ר מועצת רשות הנמלים, עזריאל פויכטונגר, בדרישה למנוע את אישור הסכם הפשרה.

לדברי התנועה לאיכות השלטון, לא ייתכן שכספי ציבור ישמשו למימון פעולות בלתי תקינות של אנשי ציבור. "מימוש ההסכם, משמעותו חיוב רשות הנמלים לשאת בהוצאות כספיות, הממומנות על ידי הציבור, הנובעות מפעילות מינהלית בלתי תקינה בעלת אופי פלילי לכאורה. לפחות למראית עין, ייתכן כי אחד הקטליזטורים להסכם קשור לעובדה, כי שורש לרר עדיין מכהן כמנכ"ל הרשות, והדבר נועד למנוע הטלת אחריות אישית", טוענת התנועה.

בתוך כך נודע, כי מנכ"ל רכבת ישראל לשעבר, יעקב שן-צור, הודיע באחרונה ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ רן כהן, כי הוא מתנער מדברים שפורסמו ב"גלובס", ולפיהם נטען, כי "לרר התנער מכל אחריות בפרשת רכבת הזבל, וגילגל אותה למנהל הרכבת שקיבל התקף לב והתפטר, יעקב שן-צור, ולמנהל שבא אחריו ושמת בנסיבות טרגיות, אהוד הדר ז"ל". שן-צור מסר לכהן, כי "אם הדברים נאמרו, כפי שצוטטו בעיתון, הריני רואה חובה למען הצדק והיושר הבסיסי להגיב על דברי לרר, שכרגיל אינו מדייק, וזאת בלשון המעטה. בכל תקופת כהונתי כמנכ"ל הרכבת דחיתי את הניסיונות ונמנעתי מלהזמין ציוד להובלת הזבל".

שן-צור הוסיף, כי "בעת שהותי בבית החולים בניתוח לב, ללא ידיעתי ואישורי וללא ידיעת מחליפי וממלא מקומי באותה עת, וללא אישור הנהלת הרכבת, תוך עקיפת כל הנהלים והמינהל התקין, נחתם ההסכם לרכישת ציוד הובלת הזבל. היחיד במערכת שמסוגל לעקוף את כל הנהלים ולבצע פעולות בניגוד להם הוא מנכ"ל רשות הנמלים והרכבות, לרר".

ח"כ אדיסו מאסלה (עבודה) פנה היום בשאילתה לשר התחבורה, יצחק לוי, וביקש לדעת כיצד מתכוון השר לנהוג כלפי לרר. זאת, לנוכח העובדה כי העלים לכאורה מידע מהוועדה לביקורת המדינה של הכנסת.

בעקבות הפירסום ב"גלובס" השבוע, לפיו לא דיווח לרר לוועדה על הסכם הפשרה שהתגבש בנושא רכבת הזבל, טוען מאסלה, כי לרר עבר בכך על החוק ועל החובה החלה על עובדי ציבור למסור את מלוא המידע שברשותם לוועדות הכנסת.

ב"גלובס" פורסם, כי למחרת הופעתו של לרר בוועדה לביקורת המדינה, שדנה בדו"ח מבקרת המדינה בעניין רכבת הזבל, הגישה הרשות לבית המשפט המחוזי בירושלים הסכם פשרה עם חברת איי.סי.טי. בפירסום נאמר, כי למרות שלרר היה מודע, ככל הנראה, להסכם זה, הוא לא גילה זאת לוועדה. דובר רשות הנמלים אמר בתגובה, כי בעת שהופיע לרר בכנסת, הוא עדיין לא ידע על הסכם הפשרה המתגבש. «מאת דוד חיון «שאילתה לשר התחבורה: האם יינקטו צעדים נגד שורש לרר בשל אי מסירת מידע לכנסת «התנועה למען איכות השלטון: למנוע אישור ההסכם בין רשהנ"ד לאיי.סי.טי בפרשת רכבת הזבל