שופרסל גייסה 96 מ' ד' בוול-סטריט; אנגל פיתוח הנפיקה מניות ב-32 מ' ד'

מחיר מניית שופרסל בהנפקה - כ-%9 מתחת למחיר הסגירה ערב החג בתל-אביב * אנגל בנייה תרשום רווח הון של 13.4 מיליון דולר

ערב ראש השנה הספיקו שתי חברות ישראליות נוספות להשלים גיוסי הון בארצות הברית, והשלימו בכך שבועיים פוריים ביותר של הנציגות הישראלית בוולסטריט.

ההנפקה הגדולה והמתוקשרת יותר היא זו של רשת השופרסל, שגייסה 95.9 מיליון דולר. השנייה היתה של אנגל ג'נרל דיוולופר, חברה בת של אנגל בנייה הבורסאית, שגייסה 32.4 מיליון דולר לפי שווי חברה של 77.1 מיליון דולר. הנפקה זו תיצור לחברת אנגל בנייה רווח הון של כ-13.4 מיליון דולר.

הפנייה של שופרסל לוול-סטריט נעשית שנה וחודש לאחר שהמתחרה, רבוע כחול, גייסה 66 מיליון דולר בארה"ב. שופרסל הנפיקה 6.5 מיליון תעודות מסחר (ADR), שכל אחת מהן מייצגת 5 מניות רגילות של שופרסל. מחיר התעודות בהנפקה נקבע על 14.75 דולר, המקביל למחיר של 2.95 דולר למניה.

המחיר שנקבע היה נמוך בכ-%9 ממחיר מניות שופרסל ביום ג' בתל-אביב, שהיה האחרון לפני ההנפקה בארה"ב. התמורה נטו לחברה לאחר הוצאות הנפקה וחיתום, תגיע ל-89 מיליון דולר.

כמות המניות שהנפיקה שופרסל מייצגת %15.6 מההון המונפק של החברה, המונה כיום 207.8 מיליון מניות. שווי השוק של שופרסל במחירי ההנפקה מגיע, לפיכך, ל-613 מיליון דולר.

מניותיה של שופרסל ייסחרו במקביל בתל-אביב ובבורסה הראשית של ניו-יורק, והיא תצטרף לרשימת מניות ארביטראז' הכוללת מלבדה גם את כור, טבע, שלוש חברות אלביט, נייס, תדיראן, הכשרת הישוב, נייר חדרה ואחרות. -את ההנפקה של שופרסל ניהלו בנקי ההשקעות גולדמן זאקס (מוביל), פרודנשיאל ויו.בי.אס. לחתמים קיימת עדיין אופציה לרכוש %15 נוספים מהמניות המונפקות, מה שעשוי להגדיל את גיוס ההון ב-14.4 מיליון דולר נוספים.

כתוצאה מההנפקה ירד חלקה של דיסקונט השקעות בחברה ל-%11.9, ורווח ההון שתרשום ברבעון הרביעי יעמוד על 13 מיליון שקל. החזקתה של דלק השקעות בשופרסל תרד ל-%12.3, והיא צפויה לרשום רווח של 10 מיליון שקל.

מניות המתחרה, רבוע כחול, כבר נסחרות בבורסה בארה"ב, אולם את הרומן בן השנה שיש להן עם המשקיעים האמריקניים ניתן להכתיר בהצלחה חלקית בלבד. המניות הונפקו במחיר של 11 דולר, טיפסו לשיא של 19.6 דולר, אולם כיום הן נסחרות ב-13 דולר - מחיר המייצג, נכון להיום, תשואה של כ-%18 לרוכשים את המניות בהנפקה.

ואולם, למרות שהנפיקה כמות גדולה יחסית (6 מיליון מניות), המסחר במניותיה של רבוע כחול ישראל הינו דליל ביותר, ומתקשה לעבור את גבול ה-10,000 מניות ביום, ואפילו ישנם ימים (כמו ביום שישי האחרון) שבהם המניה לא נסחרת כלל. שווי השוק הנוכחי של רבוע כחול ישראל מגיע ל-480 מיליון דולר, והוא נמוך בכ-%20 משוויה של שופרסל. -למרות הספיקות, שנובעים בין היתר מהקושי להנפיק את חברת הנדל"ן גרופית, הצליחה חברת אנגל ג'נרדל דיוולופר ("אנגל פיתוח") להשלים גיוס הון מוצלח בוול-סטריט, וגייסה 32.4 מיליון דולר. החברה הינה חברה בת של אנגל בנייה הבורסאית, המחזיקה בנוסף לה גם באנגל מסחר (שגם היא נסחרת בתל-אביב). אנגל דיוולופר מרכזת את מירב הפעילות של הקבוצה, ועוסקת בייזום פרויקטים של בנייה למגורים.

החברה תכננה להנפיק 3 מיליון מניות בטווח מחירים של 11-9 דולר, ולגייס כ-30 מיליון דולר. בסופו של דבר הוגדלה כמות המניות ל-3.6 מיליון מניות, ומחיר ההנפקה נקבע על הטווח התחתון של 9 דולרים. כמות המניות שהונפקה מהווה %42 ממניותיה של החברה, מכאן ששווי השוק שלה לצורך ההנפקה עומד על 77.1 מיליון דולר.

חברת האם, אנגל בנייה, בשליטת יעקב אנגל, תחזיק לאחר ההנפקה ב-%58 ממניות ההון בחברה, וב-%87.4 ממניות השליטה. כתוצאה מההנפקה תרשום, כאמור, אנגל בנייה רווח הון של 13.4 מיליון דולר, או 14.7 מיליון דולר, אם יממש החתם את זכותו לרכישת מניות נוספות.

החתם, אגב, הינו בית ההשקעות "פרידמן, בילינגס, ראמזי אנד קו", הפועל באזור וושינגטון, ושעדיין לא ביצע הנפקות של חברות ישראליות.

אנגל בנייה נסחרה בשבוע שעבר בתל-אביב בשווי שוק של 34.5 מיליון דולר. המניות שהיא מחזיקה בחברת הבת שוות על הנייר כיום כ-46 מיליון דולר, וזה בלי מרכיב השליטה, ובלי להחשיב את מניותיה בחברת אנגל מסחר.

אם ללמוד מחברות ישראליות אחרות המחזיקות חברות בנות בארה"ב (אורביט - אורביט אף.אר; לירז - לוול 8), תימחור יתר של הבת בארה"ב עשוי להתבטא באופן חיובי גם במניותיה של האם. היום (א') החל הפער להיסגר, אנגל בנייה רשמה בתל-אביב שער קונים בלבד.

עבור יעקב אנגל היה השבוע האחרון מוצלח במיוחד. בסוף השבוע שעבר גייסה חברת ACS שבה החזיק %30 מההון, 6 מיליון דולר בארה"ב, והחזקתו בחברה שווה כעת מעל לשלושה מיליון דולר. אנגל פיתוח רשמה בשנת 96' הכנסות של 82 מיליון דולר ורווח של 3.8 מיליון דולר, ובמחצית הראשונה של 97' הרוויחה 3.5 מיליון דולר. «עמי גינזבורג «שופרסל גייסה 96 מ' ד' בוול-סטריט; אנגל פיתוח הנפיקה מניות ב-32 מ' ד' «מחיר מניית שופרסל בהנפקה - כ-%9 מתחת למחיר הסגירה ערב החג בתל-אביב * אנגל בנייה תרשום רווח הון של 13.4 מיליון דולר