תע"א ופריצקר מסרבות לפרסם את מבנה הבעלות בחברה המשותפת למטוסי מנהלים

צופה ייצור של 24-18 מטוסי גלאקסי ו-18-12 מטוסי אסטרה בשנה; תשומות אמריקניות - %70 מכל מטוס

מבנה הבעלות על חברת גאלקסי אירוספייס, מיזם משותף של משפחת פריצקר והתעשייה האווירית, נותר חסוי, גם לאחר ההודעה הרשמית על הקמת החברה, במסיבת עיתונאים באורלנדו,בתחילת השבוע.

החברה החדשה, שעל הקמתה דווח שלשום ב"גלובס", תייצר מטוסי מנהלים מדגם גאלקסי, תשווק אותם בארה"ב ותיתן להם שירותי תמיכה. היא תמשיך לייצר ולשווק גם את מטוסי אסטרה STX.

אישורים סופיים של ההסכם בין התעשייה האווירית לקבוצת פריצקר צפויים ברבעון הראשון של 1997. בין השאר צריכה החברה החדשה לקבל אישור, שהקמתה אינה מהווה עבירה על החוק למניעת קרטלים בארה"ב.

מארווין קלימוב, סגן נשיא ליחסי ציבור בתע"א בארה"ב, אמר ל"גלובס", כי שני הצדדים אינם יכולים למסור מידע על מבנה הבעלות, "מפני שהניירות הסופיים טרם נחתמו". הוא סירב לאשר או להכחיש הערכות, שאירגון פריצקר, זרוע ההשקעות של משפחת המיליארדרים משיקאגו, יחזיק ב-%80 מהחברה החדשה, והתעשייה האווירית ב-%20.

ביטאון מקצועי אמריקני כתב באוקטובר, כי המדען הראשי במשרד התמ"ס, יהושע גלייטמן, מתח ביקורת על חלוקה כזו של הבעלות בדו"ח שהגיש לוועדה של הכנסת. לדבריו, חלוקה כזו מטילה על התעשייה האווירית את רוב האחריות, בלי שהדבר יבוא לידי ביטוי בשיעור השליטה בחברה.

בתגובה אמר קלימוב, כי הצורה שבה צוטט הדו"ח בביטאון, אינה מדוייקת.

במסיבת העיתונאים אמר בריאן בארנטס, נשיא ומנכ"ל גאלקסי אירוספייס, כי החברה החדשה תייצר במיתקני התעשייה האווירית בישראל 24-18 מטוסי גאלקסי, ו-18-12 מטוסי אסטרה STX. לפי ההסכם בין גאלקסי אירוספייס לתעשייה האווירית, ייוצר גוף המטוס במיתקני תע"א.

בגוף המטוס יותקן מנוע זמני, שיאפשר את הטסתו למיתקן השירות המתוכנן של גאלקסי אירוספייס בארה"ב. שם יותקנו בו מנועי קבע ומערכות אוויוניקה. המיתקן בארה"ב יצבע את המטוס ויטפל בעיצוב הפנים שלו.

התשומה האמריקנית במטוס תסתכם בכ-%70, אמר בארנטס. לדבריו, יתחילו המטוסים הראשונים להגיע למרכז של גאלקסי אירוספייס כ-12 חודשים לאחר האישור הסופי של ההסכם בין תע"א לאירגון פריצקר.

"מטרתנו העיקרית היא להפוך את גאלקסי אירוספייס לחברה שתתחרה בתוקפנות עם היצרנים הגדולים האחרים של מטוסי מנהלים", אמר בארנטס. "לאור העובדה ששני שלישים מהשוק למטוסי מנהלים מרוכזים בארה"ב, אנו חייבים להפגין נוכחות חזקה בה.". «מאת רן דגוני, וושינגטון «תע"א ופריצקר מסרבות לפרסם את מבנה הבעלות בחברה המשותפת למטוסי מנהלים «צופה ייצור של 24-18 מטוסי גלאקסי ו-18-12 מטוסי אסטרה בשנה; תשומות אמריקניות - %70 מכל מטוס