אולמרט: המיכרז הבינל' לרכבת הקלה בעיר - כבר בסוף 1999

התכנון לחישמול מסילת הברזל ת"א-ירושלים - בשלבים מתקדמים

פרויקט הרכבת הקלה בירושלים עבר את כל מסלול האישורים הנדרש, והמיכרז הבינלאומי להקמתו יפורסם כבר בסוף 99', או לכל המאוחר בתחילת שנת 2000. כך אמר אתמול (ב') ראש עיריית ירושלים, אהוד אולמרט, בהופעה בפני מנהלים בכירים, חברי המרכז הישראלי לניהול (המי"ל), שקיימו דיון על הפיתוח הכלכלי של העיר.

אולמרט מסר, כי היקף הפרוייקט מוערך ביותר מ-1.5 מיליארד דולר, והוא עתיד לשנות את כל מערך התחבורה בעיר, ויסייע בהפיכתה לעיר מטרופולינית מודרנית.

מנהל הרשות לפיתוח ירושלים, אודי ניסן, הדגיש כי ניתוח כלכלי של הביקושים לתחבורה ציבורית בעיר מעלה, כי לפרויקט הרכבת הקלה כדאיות כלכלית.

זאת, שכן רמת המינוע בעיר היא נמוכה. לעומת זאת, ההשקעות ברכבת קלה הן קטנות יחסית, לעומת ההשקעה ברכבת תחתית. להערכתו, פרויקט הרכבת הקלה ישפיע לחיוב גם על פיתוח הנדל"ן במרכז העיר ועל פיתוח הבנייה לגובה.

אולמרט אמר בדיון, כי בכוונתו להמשיך ולהשקיע בהיקפים גדולים, יחד עם הממשלה, בפיתוח התשתיות בעיר. לדבריו, פיתוח התשתיות הוא המפתח לקידומה הכלכלי של העיר ולמיצוי פוטנציאל היזמות בה.

אולמרט אמר, כי תכנון פיתוח התשתיות כולל סלילת מערכת של כבישים, שרובם נועדו להקל על הכניסות לעיר והיציאות ממנה ולווסת את התנועה, כמו כביש הטבעת המערבי, כביש הטבעת המזרחי וכביש מספר 9. כביש זה יחל במוצא, במנהרה, יתחבר לרמות, משם יתחבר צפונה למעלה אדומים ואח"כ ימשיך דרומה. פרויקט נוסף הוא השלמת כביש מספר 4, שדרות מנחם בגין, בעיקר בבניית מחלפים והארכת הכביש עד עטרות. כביש נוסף ייסלל מהר הצופים למעלה אדומים - ומשם ליישובי יו"ש.

, ולפיו על אולמרט הוסיף, כי התיכנון להפיכת קו הרכבת ת"א-ירושלים לקו רכבת חשמלי נמצא בשלבים מתקדמים. מדובר בפרוייקט שיבוצע בשיטת BOT תוואי הדרך הקיים יוקם קו חשמלי, שיאפשר נסיעה במהירות של 160-150 קמ"ש. אמנם, מדובר במהירות הנמוכה מהמקובל ברכבות מהירות באירופה, אבל הוא טוב בהרבה מהקו הנוכחי המשותק מזה זמן. קו הרכבת מתוכנן עד למלחה, ומשם ברכבת תחתית עד מרכז העיר.

אולמרט מסר, כי בכוונתו להפריט את משק המים בבירה, ולדבריו הוא קיבל כמה הצעות ממשקיעים זרים להשקיע בפרויקטים בתחום זה. עוד אמר, כי בימים הקרובים יחל לפעול בבירה מכון טיהור בנחל שורק, הכולל מנהרה המחברת אותו לנחל רפאים, באורך של 2 קילומטר. חיבור זה חסך את הצורך בהקמת שני מכוני טיהור נפרדים. בהקמת המכון הושקעו 65 מיליון דולר. בימים אלה נשלמות ההכנות להקמת קו ביוב מזרחי.

ניסן אמר כי פיתוח הנדל"ן יתרכז במערב העיר, מערבית לגבעת שאול ועין כרם. הפיתוח העתידי מושתת על ראייה מערכתית כוללת, שתשים דגש על פיתוח סביבתי וקהילתי ברמה גבוהה, ויתבסס על מודל הפיתוח בדרום מערב העיר