גלילאו: איך שגלגל מסתובב לו

רק לפני שנה קרסה מניית גלילאו לשפל של כל הזמנים עקב הרעה בתוצאותיה של החברה, שנחשבה עד אז לאחת ההצלחות הגדולות של ההיי-טק הישראלי. אלא שגלילאו הבטיחה שההתאוששות בפתח, ובניגוד להרבה חברות אחרות הצליחה לפרוע את השטר במהירות. עכשיו גם המניה עושה את דרכה צפונה

עד לפני כשנה נחשבה הנפקת גלילאו לאחת ההנפקות הישראליות המוצלחות ביותר בוול-סטריט. החברה, שהונפקה ביולי 97' לפי מחיר של 17 דולר והגיעה תוך מספר חודשים למחיר של 44 דולר, ששיקף שווי שוק של כ-800 מיליון דולר, הוזכרה בכפיפה אחת עם כוכבת ישראלית אחרת בשמי וול-סטריט, מניית צ'ק פוינט.

אלא שבעוד צ'ק פוינט ממשיכה להציג שיעורי צמיחה נאים ולהכות פעם אחר פעם את תחזיות האנליסטים, מעדה גלילאו פעם אחת, כשהמניה משלמת על כך מחיר יקר. הדבר אירע בדיוק לפני שנה, במאי 98'. כהקדמה לאירועים צנחה מניית גלילאו ב-%40 תוך שבוע וחצי בלבד, וגלשה אל מתחת למחיר ההנפקה.

החברה עדיין לא פרסמה כל הודעה מיוחדת, המלצות האנליסטים נותרו חיוביות, ומי שלא הקדים ומכר את מניותיו הופתע לשמוע בתחילת יוני בשורת איוב מפי הנהלת החברה, בדמות אזהרת רווח. גלילאו מסרה כי הכנסותיה ברבעון השני של 98' יירדו באופן משמעותי, ומרמה של כ-15 מיליון דולר יצטמקו לכ-11 מיליון דולר בלבד.

הטריגר לדעיכה בהכנסותיה של גלילאו היה תערוכה שנתית חשובה הנערכת בארה"ב. מדובר בתערוכת INTEROP הנערכת מדי שנה בלאס ווגאס.

גלילאו עוסקת בשני תחומי פעילות עיקריים, שאחד מהם הוא פיתוח מתגי תקשורת מהירים המבוססים על שבבי סיליקון ומיועדים לרשתות אית'רנט. עד אז ייצרה החברה מתגים משני סוגים - 10 מגה בייט ו-100 מגה בייט. בתערוכה בלאס ווגאס הוצגו מספר טכנולוגיות חדשות בתחום שבבי התקשורת המהירים, שהצביעו על דחיקתם של מתגי ה-10 מגה בייט, והתגובה לא איחרה לבוא. בעקבות התערוכה החלו לקוחותיה של גלילאו לבטל הזמנות קיימות למתגי ה-10 מגה בייט מהדור הישן ולעכב הזמנות חדשות.

גלילאו אמנם הודיעה כי מדובר בתקופת מעבר על רקע השקתם של מוצרים חדשים, אולם ברור כי בעיני שוק ההון האמריקני מדובר באירוע שלילי מובהק. וול-סטריט הרי כבר התנסתה בעבר בלא מעט מקרים בהם חברות שאיחרו להוציא מוצרים חדשים מצאו את עצמן מאבדות את השוק לטובת שחקנים חדשים שנכנסו לזירה ותפסו את מקומן. חששות אלה מצאו את ביטויים בהמשך הדעיכה של מניית גלילאו, שנפלה לפני כחצי שנה למחיר שפל של 7 דולרים בלבד.

אלא שגלילאו הוכיחה כי היא מבטיחה ומקיימת. החברה השיקה ביולי אשתקד משפחת מוצרים חדשה - מתגי הגל-נט 2, המיועדים לתחום ה-100 מגה בייט. המוצרים נקלטו היטב בשוק, והדבר בא לידי ביטוי בתוצאותיה של גלילאו בשני הרבעונים האחרונים, בהם חזרה החברה לפסים של צמיחה והצליחה לחזור לרמת הכנסות של כ-15 מיליון דולר, אותה הציגה לפני ההרעה שחלה בתוצאותיה אשתקד.

אבל הבשורות החיוביות האמיתיות לגבי גלילאו הן ככל הנראה עדיין בפתח, וגם הפעם מגיעה הבשורה מתערוכת INTEROP בלאס ווגאס. בשנה שעברה נתנה התערוכה את האות לצניחתה של המניה ולהרעה בתוצאותיה של החברה, אבל כעת נראה כי המגמה שונה בתכלית.

בעדכון מיוחד שפרסמו כעת האנליסטים ג'וזף אושה ומארק ליפאציס ממריל לינץ', אשר שהו בתערוכה ונפגשו עם מנהליהן של החברות השונות בענף הסמיקונדקטורים, מקדישים כלכלני מריל מקום נרחב לגלילאו. במריל מציינים כי כי הם מעודדים במיוחד מזרם ההזמנות להן זכתה גלילאו לאחרונה, ואשר צפויות לבוא לידי ביטוי בתוצאותיה של החברה לרבעון השני.

לדברי מריל, גלילאו זכתה בשבועות האחרונים לגידול משמעותי בהזמנות למוצריה, וזאת לאחר שמספר בעיות טכניות שהיו אצל מספר לקוחות טיוואניים נפתרו. במריל מעריכים כי ההזמנות שקיבלה גלילאו לרבעון מספיקות כדי שהחברה תוכל להגיע ליעד המכירות שהוצב לה לרבעון השני - כ-17 מיליון דולר - כבר בסוף חודש מאי. נתון זה משקף גידול של יותר מ-%10 בהכנסות לעומת הרבעון הקודם, וקפיצת המדרגה הזו בהכנסותיה של גלילאו מעידה ככל הנראה יותר מכל על כך שהחברה חוזרת לימיה הטובים.

דבר זה מוצא את ביטויו גם בביצועיה של מניית גלילאו בוול-סטריט. תוך שבועיים קפצה המניה ב-%55, כשהיא עושה את דרכה מרמה של 22 דולר בלבד למחיר של 34 דולר, בו סגרה את המסחר בוול-סטריט בסוף השבוע האחרון. הפעם האחרונה בה שהתה גלילאו מעל לרמה של 30 דולר היתה לפני כשנה, לפני הנפילה הגדולה.

התחום בו פועלת גלילאו, שוק שבבי התקשורת, נחשב לאחד התחומים החמים ביותר בוול-סטריט כיום. החברה עוסקת בשני תחומים עיקריים - אחד מהם, שכבר הוזכר, הוא פיתוח מתגים מהירים המבוססים על שבבי סיליקון ומיועדים בעיקר לרשתות תקשורת מסוג אית'רנט - רשתות תקשורת מקומיות.

לתחום זה, התורם את מירב הכנסותיה של גלילאו, משתייכים מוצרי הגל-נט 2, האחראים הישירים למהפך שחל בתוצאותיה של גלילאו ברבעונים האחרונים. דבר זה מוצא את ביטויו גם בתרומתם הגוברת של מוצרי הגל-נט 2 להכנסותיה של החברה: בעוד שברבעון הרביעי של 98' תרמו המוצרים כ-%20 מהכנסותיה של גלילאו, הרי שברבעון האחרון חלה קפיצת מדרגה במכירות המוצרים, והם תורמים כיום כבר כ-%33 מהכנסותיה של גלילאו.

בעדכון שפרסמה כעת מריל לינץ' נמסר כי הגל-נט 2 נמצא כעת בשימושן של היולט פקארד, אינטל ולוסנט, ולהערכתם גם סיסקו עשויה להתחיל בקרוב להשתמש בגל-נט 2 במוצר ה-MICROSWITCH שלה.

מי שהולך צעד אחד קדימה הוא ארון וירפאן מבנק ההשקעות רוברטסון סטיבנס, אשר מציין כי גלילאו צפויה להשיק בקרוב משפחת מוצרים חדשה - גל-נט 3. מנכ"ל גלילאו, אביגדור וילנץ, אישר היום בשיחה עם "גלובס" כי גלילאו מתכוונת להשיק בקרוב מוצרים ממשפחת גל-נט 3. לדברי וילנץ, המוצרים אמורים לצאת לשוק לקראת סוף השנה הנוכחית, ותרומתם להכנסותיה של גלילאו צפויה להיות מורגשת בשנה הבאה.

תחום הפעילות השני של גלילאו הוא פיתוח רכיבים לניהול רשת התקשורת כך שתוכל להתבצע קישוריות בינה לבין נתבים פרי פיתוחה של סיסקו. תחום זה תורם כיום כ-%37 מהכנסותיה של גלילאו, אולם שיעורי הצמיחה בו הצטמקו מעט ברבעון האחרון, ככל הנראה עקב האטה זמנית בהצטיידות מצד סיסקו, שלפי הערכות האנליסטים עשויה לחזור ברבעונים הקרובים לקצב הפעילות שאפיין אותה בעבר בתחום זה. דבר זה אמור על פי ההערכות למצוא את ביטויו בחידוש הצמיחה המואצת במכירותיה של גלילאו גם בתחום זה.

לגלילאו יש מספר לא מבוטל של מתחרים, דבר הנגזר מהעובדה שתחום פעילותה הוא אחד התחומים הלוהטים ביותר בעולם ההיי-טק כיום. ביניהם ניתן למצוא חברות ענק כמו טקסס אינסטרומנטס האמריקנית ו-PMC סיירה הקנדית, המתחרות בגלילאו בתחום מתגי התקשורת.

בתחום רכיבי ניהול רשתות התקשורת המתחרה העיקרית של גלילאו היא חברת NEC. חברה נוספת הפועלת בתחום קרוב היא לוול 1 האמריקנית, שנמכרה לאחרונה בעסקת ענק מתוקשרת היטב לאינטל תמורת סכום של 2.2 מיליארד דולר.

חברה נוספת הפועלת בתחום קרוב היא MMC נטוורקס האמריקנית, שנוסדה על ידי עמוס וילנאי, לשעבר מייסד סניפי אינטל ונשיונל סמיקונדקטור בישראל.

MMC צירפה לאחרונה לשורותיה מנכ"ל יוצא COM‏3 וזכתה להמלצת קנייה נלהבת מבנק ההשקעות המברכט אנד קוויסט, שהעלה את המלצתו על המניה מ-HOLD ל-BUY. וילנץ אומר היום כי הוא מכיר את וילנאי זה שנים ארוכות. "וילנאי הוא חבר טוב שלי", הוא אומר, "בינתיים אנחנו עוד לא מתחרים, אבל מי יודע, אולי זה עוד יקרה בעתיד".

גלילאו נוסדה על ידי אביגדור וילנץ בשנת 92'. וילנץ נחשב לרוח החיה בחברה. מדבר זה משתמע כנראה כי גלילאו מסוגלת לספוג בקלות יחסית מכות כמו זו שניחתה עליה לפני מספר חודשים. מדובר בפרישתו של אחד מבכירי החברה, איל ולדמן (38), ששימש כסגן נשיא להנדסה בגלילאו. ולדמן, כך נודע, עזב את גלילאו בחודש פברואר השנה חודשים ופנה להקים סטרט-אפ משלו. ולדמן, שעבד בגלילאו במשך 6 שנים, הצטרף לחברה כחצי שנה לאחר הקמתה, באפריל 93', כשקודם לכן עבד במשך 4 שנים במפעלה של אינטל בחיפה. נודע כי גלילאו אינה מתכוונת למנות לוולדמן מחליף כלשהו.

בכל מקרה, הצמרת הניהולית של גלילאו כבר תתוגבר בקרוב, עם הצטרפותו של אד רודריגז, לשעבר בכיר בנשיונל סמיקונדקטור וסייפרס סמיקונדקטור, שישמש, על פי הודעה שפרסמה היום החברה, כמנהל פעילות ראשי בגלילאו.

בחודשים האחרונים נשמעות שוב ושוב שמועות על אפשרות למכירת השליטה בגלילאו לחברה גדולה. פעם מדובר בסיסקו ופעם עולה וצץ שמה של לוסנט.

וילנץ, כך נראה, נדהם היום ממבול השמועות, אשר לדבריו אין להן כל בסיס. "מדי פעם אנחנו קוראים בעיתונים שוב ושוב על כך שחברה אמריקנית גדולה עומדת לרכוש אותנו. אני רוצה היום להבהיר: כל השמועות על רכישה על ידי סיסקו או לוסנט הן פשוט לא נכונות. גלילאו רוצה להישאר עצמאית", אומר היום וילנץ