בואינג מייצרת אף-15-איי בתקווה שישולבו בהזמנה העתידית מישראל

ישראל צפויה לרכוש בקרוב אף-16 של לוקהיד-מרטין * בואינג מכחישה

חברת בואינג החלה בייצור 6 מטוסי אף-15-איי במפעלה בסנט-לואיס, למרות שישראל לא הזמינה מטוסים אלה. בואינג מעריכה, כי חיל האוויר ימליץ לרכוש שישה מטוסים מתוצרתה, לצד בחירתו במטוסי אף-16 של לוקהיד-מרטין כזוכים העיקריים במיכרז הנוכחי.

היקפו של המיכרז הוא 2.5 מיליארד דולר, ובואינג מקווה למכור מטוסי אף-15 ב-360 מיליון דולר. שר הביטחון היוצא, משה ארנס, תמך ככל הנראה ברכש מספר מטוסי אף-15, במקביל לאף-16.

התעשיות הבטחוניות הישראליות טענו, כי לבואינג שיתופי פעולה ורכש גומלין נרחבים יותר מללוקהיד-מרטין, ולכן יש לרכוש מטוסי אף-15, או לכל הפחות כמה מטוסים כאלה. ראש הממשלה הנבחר, אהוד ברק, ביקש לעכב את העיסקה עד לכניסתו הצפויה גם לתפקיד שר הביטחון. השלמת העיסקה נדחתה לפיכך עד 20 באוגוסט.

מקור בכיר במפקדת חיל האוויר, המקורב לעיסקת המטוסים, אמר ל"גלובס", כי שילוב מטוסי אף-15-איי בעיסקה המרכזית אינו כדאי מבחינה כלכלית. החיל המליץ לרכוש רק 50 מטוסי אף-16.

מטוסי אף-15-איי המיוצרים כעת מכונים "זנב לבן", ואינם מיועדים ללקוח ספציפי. חיל האוויר האמריקני הודיע, כי אינו מתכוון לרכוש מטוסי אף-15 נוספים. יוון, בה התנהל המיכרז האחרון בעולם שבו התתמודדו מטוסי אף-15, בחרה לרכוש אף-16.

תחילת הייצור נועדה לשמור את פס הייצור במדינת מיזורי בפעילות עד דצמבר השנה - המועד בו, לדברי בואינג, יהיה עליה לסגור אותו ולפטר 7,000 עובדים אם לא תתקבל הזמנה מישראל.

בואינג הכחישה את הידיעה