משרד השיכון: חב' מגדלי הזוהר קיבלה שלא כדין תמריצי בנייה בפרוייקט גני אביב

"החלה בבנייה לפני הוצאת היתרי הבנייה, וקיבלה 18.6 מיליון שקל על סמך מצג כוזב"

משרד הבינוי והשיכון טוען, כי חברת מגדלי הזוהר קיבלה ממנו שלא כדין תמריצי בנייה בסכום של כ-18.6 מיליון שקל, במסגרת הקמת פרוייקט "גני אביב", סמוך לעיר לוד. מבדיקה שנערכה עולה, כי מגדלי הזוהר כלל לא היתה זכאית לקבל את מרביתם של התמריצים, שכן כלל לא עמדה בתנאי הנוהל.

בתביעה שהגיש משרד הבינוי והשיכון נגד מגדלי הזוהר לבית המשפט המחוזי בתל אביב בהיקף כ-18.6 מיליון שקל, נטען, כי זו פעלה בניגוד לנוהל כתוב, והחלה בבניית יחידות הדיור בגינם ביקשה תמריצים שבועות וחודשים לפני הוצאת היתרי הבנייה. עובדות אלה התבררו למשרד רק לאחר תשלום התמריצים, ובעקבות בדיקות מדוקדקות שנערכו בעניין.

לפעילות החברה קשורים דוד אפל, המשמש רשמית יועץ לפעילותה, וכן ראש לשכת עוה"ד, עו"ד דרור חוטר ישי, המחזיק במניות החברה בנאמנות עבור לקוחותיו.

בתביעה שהוגשה ביום רביעי, נטען, כי ב-4 במארס 96' פנתה הנתבעת במכתב לממונה על הפעלת חברות הבנייה במשרד לצורך הפקדת היתרי בנייה לבניית 2,156 יחידות דיור בפרוייקט "גני אביב" בלוד. במאי 96' הודיע הממונה על הפעלת חברות הבנייה לנתבעת, כי 52 היתרים הופקדו לפרוייקט, וזו הודיעה במכתב בדצמבר 96', כי הבנייה החלה לאחר קבלת היתרי הבנייה שהפקדתם אושרה.

בסמוך להודעה זו הגישה הנתבעת בקשה לקבלת תמריצים לקיצור משך הבנייה למגורים. לבקשה צורף תצהיר של מנהל הנתבעת, משה קופלמן, חתום בפני עורך דין, לפיו בניית הבניינים החלה לאחר קבלת היתרי הבנייה, וכן צורפו מסמכים נוספים כמתבקש בנוהל.

בתביעה מציינת המדינה, כי מתנהלת חקירה פלילית בנוגע לתצהיר מנהל הנתבעת ולקבלת התמריצים בהסתמך עליו.

בסוף דצמבר 96' הודיע סגן מנהל מינהל תכנון והנדסה במשרד הבינוי והשיכון לנתבעת, כי אושרו לה מענקים ל-2,076 יחידות דיור הכלולים ב-50 היתרי בנייה, ועד ל-13 בינואר 97' שילם משרד הבינוי והשיכון לנתבעת תמריצים בסך 16.7 מיליון שקל.

לאור בדיקות שערך המשרד התברר, כי הנתבעת פעלה בניגוד לנוהל והחלה לבנות את חלק הארי של הבניינים לפני הוצאת ההיתר, ועל כן לא היתה זכאית כלל לקבל את תמריצי הבנייה. בנוסף, בפועל בנתה הנתבעת את יחידות הדיור במשך תקופה העולה על מועדי הבנייה המקוצרים שנקבעו בנוהל כתנאי לקבלת תמריץ.

טענות המשרד מבוססות על צילומי אוויר של המרכז למיפוי, על פיהם הנתבעת החלה במקרים רבים בבניית יחידות הדיור טרם הוצאת היתרי הבנייה.

לטענת משרד הבינוי והשיכון, הנתבעת קיבלה תמריצים על פי הנוהל על סמך מצג כוזב, בהסתמך על תצהירו של מנהל, שחתם על תצהיר לפיו הבנייה החלה לאחר הוצאת היתרי הבנייה. בנוסף, היא לא הפקידה את היתרי הבנייה במועדים שנקבעו בנוהל.

משרד הבינוי והשיכון מבקש מבית המשפט לחייב את חברת מגדלי הזוהר להשיב את התמריצים שקיבלה שלא כדין, ובניגוד לנוהל. עוד מצוין בתביעה, כי מגדלי הזוהר הגישה בקשות לתמריצים על פי הנוהל בנוגע ל-620 יחידות דיור נוספות. בקשה זו נדחתה, בין היתר, מאחר שבמועד הוצאת היתרי הבנייה חלפו 8 חודשים מתחילת בנייתם בפועל.

משרד הבינוי והשיכון הגיש בקשה למתן צווי עיקול זמניים עד לגובה סכום התביעה על זכויות מגדלי הזוהר במקרקעין בהיקף של כ-1,200 דונם במושב גינתון, הרשומים במינהל מקרקעי ישראל, על מניות החברה בחברות מגדלי הזוהר השכרת נכסים בגבעת שמואל ומגדלי הזוהר (1995), ועל כספים שהפקידה אצל מושב גינתון, על חשבון העיסקה המותנית באישורו של המינהל לרכישת 1,200 דונם במושב, וכן על כספי החברה בבנקים.

בבקשת העיקול נטען, כי החברה מנהלת חשבונות בבנקים, שחלקם נתנו לה ליווי פיננסי לפרוייקט "גני אביב" בלוד כנגד שיעבוד מלוא נכסיה, וכן היא מקבלת תקבולים מרוכשי דירות בפרוייקט בבנקים.

עוד נאמר, כי המשיבה חתמה על עסקה עם מושב גינתון לרכישת 1,200 דונם מהמושב, ומלוא נכסיה משועבדים לבנקים שונים וכך גם כספי התקבולים מרוכשי יחידות הדיור.

לטענת המדינה, במצב זה ולנוכח היקפה הכספי של התביעה, קיים חשש, כי לכשיינתן פסק דין לא תוכל המדינה להיפרע מהמשיבה. המדינה מצרפת תצהיר של חוקר התומך בעובדות אלו, ממנו עולה, כי אין למשיבה מקורות נזילים מהם ניתן יהיה להיפרע או נכסים חופשיים משיעבוד, שיבטיחו את ביצוע פסק הדין לכשיינתן.

השופטת עופרה סלומון-צ'רניאק דחתה את הבקשה למתן צווי העיקול הזמניים במעמד צד אחד, בנימוק, כי לא שוכנעה שחברת מגדלי הזוהר מבריחה נכסים. הדיון נקבע למעמד הצדדים ביום ד' השבוע.

טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א 1951/99)