סטנלי גולד חוזר לכור מחצבתו

גולד ושמרוק שבים לעשות עסקים בישראל. ארבע שנים לאחר שמכר את השליטה בכור קונה גולד מכור את חברתתדיראן קשר, יחד עם קרן פימי, תמורת 155 מיליון דולר

סטנלי גולד משמרוק חוזר. אחרי שעזב בטריקת דלת לפני כארבע שנים בעקבות מכירת השליטה בקונצרן כור, שב היום גולד ומבצע עסקה משמעותית בישראל, ושוב כור מעורבת בעסקה. הפעם גולד קונה וכור מוכרת. גולד רוכש היום את תדיראן קשר, חברה בת של תדיראן, הנמצאת בבעלות מלאה של קונצרן כור, תמורת 155 מיליון דולר.

חברת שמרוק, בניהולו של גולד, היא חברת ההשקעות של רוי דיסני, אחיינו של וולט דיסני. לדיסני אחזקות משמעותיות בחברת דיסני, באל.איי.גיר, ברשת בעלת 22 תחנות רדיו בארה"ב ובמזרח אירופה. בישראל החזיקה שמרוק בעבר במת"ב ובדור אנרגיה, ומכרה את אחזקותיה בשתי החברות יחסית בזול.

היום מת"ב הפכה ללחמניה החמה של שוק ההון וגם דור אנרגיה עומדת להימכר לדלק הרבה מעל המחיר שקיבל גולד. אבל לא צריך לרחם על גולד. את השליטה בכור הוא מכר אז לקבוצת ברונפמן-קולבר ברווח מהיר יחסית של מעל 100 מיליון דולר. יפה.

הרומן של גולד עם קונצרן כור החל כבר ב-88'. אז ניהל מו"מ מתקדם לרכוש את תדיראן לפי שווי של כ-100 מיליון דולר. כור עמדה אז על כרעי תרנגולת ונושיה התדפקו על דלתות הקונצרן. בסופו של דבר, העסקה לא יצאה אל הפועל. גם ניסיון נוסף לרכוש הפעם %10 מכור על-ידי גולד לא עלה יפה מאוחר יותר. לבסוף שידך בני גאון, מנכ"ל כור לשעבר, את כור לשמרוק. גולד שם כרבע מיליארד דולר וקיבל %22.5 מהמניות. לימים הרומן גאון-גולד נגמר לא יפה. גולד דרש את פיצול הקונצרן כדי להשביח את השקעתו. גאון נעמד על רגליו האחוריות. בא יונתן קולבר ו"חילץ" את גולד ולבסוף גם "חילץ" את גאון מכיסאו בכור.

גולד דאג בחודשים האחרונים לפזר הבטחות על החזרה בתשובה שלו לעסקאות בישראל. אמר ועשה. כרגיל בעסקאות מהסוג הזה ובדומה לרכישת השליטה בכור, גולד לא יביא כסף מהבית. ל"גלובס" נודע כי בימים אלה כבר מנהלת הקבוצה מו"מ עם הבנקים לגבי האשראי שתיטול לצורך השלמת העסקה, בדיוק כפי שעסקת רכישת האחזקה בכור על ידי שמרוק מומנה באשראי מבנק הפועלים בזמנו.

את רכישת תדיראן קשר תבצע שמרוק עם קרן פימי, מדובר בקרן "מזנין", אותה מוביל ישי דוידי, המבצעת השקעות ביניים שמגשרות על הפער שבין הלוואות בנקאיות לבין הנפקת הון לציבור. המשקיעים המובילים בקרן הם בנק דיסקונט, הבנק לפיתוח התעשייה, הפניקס וגמול. עוד משקיעים בקרן חברת הביטוח האמריקאית MASS.MUTUAL וקבוצת משקיעים בראשות מרשל בטלר.

לפימי יכולת השקעות בהיקף של כ-125 מיליון דולר (92 מיליון דולר במזומן ו-33 מיליון דולר בקו אשראי), מתוכם הספיקה להשקיע כ-40 מיליון דולר ולממש חלק מההשקעות בחברות כמו וויזקום, מירס וקיסריה ורדינון. במסגרת ההשקעה בתדיראן קשר, צפויים חלק מהמשקיעים בקרן לבצע השקעה נוספת (מה שקרוי -CO INVESTMENT), אך בכל מקרה השותף הבכיר בעסקה היא שמרוק.