אולטיקום: היהלום החבוי של קומברס

חברת אולטיקום האמריקנית, נרכשה על ידי קומברס לפני 4 שנים תמורת 20 מ' ד'. כיום מוערכת החברה בכ-300-250 מ' ד'. על הרקע הזה נשמעות כיום הערכות לפיהן עשויה קומברס לבצע בעתיד ספין-אוף של החברה ולשגר לוול-סטריט נציגה נוספת

רק לא מזמן בישרה חברת קומברס על פיצולה לשתי חברות נפרדות, בצעד שנועד לתת תוקף רשמי לעובדה הידועה זמן רב: קומברס מתחלקת לשני תחומי פעילות שונים בתכלית. הפעילות הראשונה, הדומיננטית ביותר, מתבצעת בקומברס נטוורק סיסטמס, החטיבה המרכזית של קומברס, העוסקת בפיתוח תאים קוליים ושירותי ערך מוסף לחברות הטלפונים ברחבי העולם. הפעילות השנייה, שתרומתה צנועה הרבה יותר, היא בתחום ההקלטות הדיגיטליות, והיא מרוכזת בקומברס אינפוסיס, החטיבה השנייה.

אלא שבקומברס, כך מסתבר, יש גם חטיבה שלישית, מוכרת הרבה פחות. מדובר בחברת DGM&S האמריקנית, שלאחרונה שינתה את שמה לאולטיקום.

DGM&S, שהוקמה בניו ג'רזי ב-1974, נוסדה על ידי ארבעה שותפים, שעל שמם היא נקראה עד לפני זמן קצר - דייל, גסק, מקוויליאמס ושרידן, או בקיצור DGM&S.

החברה נרכשה על ידי קומברס לפני 4 שנים תמורת סכום צנוע למדי - 20 מיליון דולר, ששולמו במניות קומברס. אלא שכיום נוקבות ההערכות בשווי חברה בסקאלה שונה לגמרי לאולטיקום - כ-300-250 מיליון דולר.

על רקע זה אפשר להבין את ההערכות שנשמעו לאחרונה, לפיהן שוקלים בקומברס לבצע ספין-אוף של החברה ולקטוף את פירות ההצלחה. הערכות אלה פורסמו לראשונה ב"גלובס" לפני כחודש, ולאחרונה ניתנה להן גושפנקה גם מצד ליהמן ברדרס. בעדכון שפורסם על ידי האנליסט טים לוק מליהמן נמסר כי בקומברס אכן שוקלים לפצל את אולטיקום, אולם לוק מתקשה להעריך מתי ייצא הדבר אל הפועל.

ייתכן מאוד כי בקומברס יעדיפו להמתין עוד מספר חודשים, אולי אפילו שנה, ואז יחליטו לשגר את הרך הנולד לוול-סטריט. למה כדאי למנהלי קומברס להסתפק בשווי חברה של כ-300 מיליון דולר? הרי בהחלט ייתכן כי בעוד כשנה אפשר יהיה להשיג עבור אולטיקום שווי חברה גבוה הרבה יותר, 500 מיליון דולר למשל.

יחד עם זאת ייתכן כי בקומברס כבר החלו להכשיר את הקרקע לפיצול הצפוי, וייתכן כי במסגרת זו יש לראות את הודעתה של החברה האמריקנית שפורסמה לפני מספר ימים, בה הודיעה על שינוי שמה לאולטיקום. ללא ספק מדובר בשם קליט הרבה יותר מ-DGM&S, דבר שעשוי לסייע בעתיד לחברה לעשות את דרכה לוול-סטריט בהצלחה.

הפוטנציאל הטמון באולטיקום נובע מהעובדה שהחברה פועלת באחד התחומים החמים ביותר בוול-סטריט כיום - תוכנה לשירותי ערך מוסף.

חשיבותו הגוברת של תחום זה הוא גם הסיבה לכך שקומברס רכשה את החברה מלכתחילה. קומברס אמנם החלה את דרכה כשהיא מתרכזת בפיתוח התא הקולי, אולם כיום רואה החברה את עתידה יותר ויותר בשירותי ערך מוסף שונים.

באולטיקום מצאה קומברס שותף אידיאלי. אולטיקום, שנוסדה לפני 25 שנה, נחשבת לאחת החברות המובילות בעולם בתחומה - פיתוח תוכנה המאפשרת לחברות הטלפון להעניק למנוייהן שירותי ערך מוסף שונים כמו שירות "עקוב אחרי" ושירותי טלפוניה משולמים מראש למפעילים סלולריים. דבר זה התאים כמו כפפה ליד לכיוונים אליהם שאפה להתפתח קומברס - כשבראשם דגש חזק על שירותי ערך מוסף.

קומברס רכשה את אולטיקום בשנת 95', ושנתיים לאחר מכן הוחלט על רה-ארגון: חלק מפעילויותיה של החברה הוכנסו לתוך קומברס נטוורק סיסטמס, החטיבה המרכזית של קומברס, וזאת במטרה לשרת צרכים פנימיים של החברה. דבר זה סייע לקומברס לצקת בשנים האחרונות על הפלטפורמה המוכרת של הטרילוג, מוצר הדגל של החברה בתחום התאים הקוליים, גם פעילות מגוונת בתחום שירותי הערך המוסף.

שאר פעילויותיה של אולטיקום רוכזו בשנת 97' בחטיבה נפרדת, הקיימת עד היום, לצד שתי החטיבות הבולטות של קומברס - קומברס נטוורק סיסטמס וקומברס אינפוסיס. תפקידה של חטיבה זו הוא לבצע מכירות ללקוחות חיצוניים. לפי הערכת ליהמן ברדרס, הסתכמו הכנסותיה של החטיבה בשנת 98' בכ-20 מיליון דולר. בין לקוחותיה של אולטיקום ניתן למנות את קוואלקום, סימנס וספרינט.

מוצר הדגל של אולטיקום הוא הסיגנלווייר. מדובר בפלטפורמה המאפשרת יצירת אפליקציות המאפשרות לחברות הטלפון לספק שירותי ערך מוסף כמו שירותים משולמים מראש למפעילים סלולריים.

שירותים נוספים שאת קיומם מאפשר הסינגלוויר של אולטיקום הם האפשרות המוצעת למנוי להותיר על כנו את מספר הטלפון שלו גם כשהוא עובר להשתמש בשירותיה של חברת טלפונים אחרת, וכן מתן שירותי "עקוב אחרי", באמצעותם מאתרת הרשת את כלי התקשורת המתאים דרכו אפשר להשיג את המנוי בשעת קבלת השיחה.

לאחרונה השיקה אולטיקום מוצר חדש, נקסוורקס, המיועד לענות לדרישות הגוברות להתלכדות רשתות בתחומי ה-IP והטלקום.

הפרוטוקול בו משתמשת החברה לפיתוח מוצריה נקרא SS7. חשיבותו של פרוטוקול זה בתחום ה"רשתות החכמות", המציעות שירותי ערך מוסף, רק הולכת וגוברת. ככל שהרשת הופכת לסביבה יותר ויותר הטרוגנית, נדרש גורם מתאם בין החלקים השונים של הרשת, וכאן נכנס לתמונה ה-SS7, שנחשב לטכנולוגיית המפתח הדרושה בתחום זה.

הפוטנציאל הטמון בתחום, שהוא היום אחד מהתחומים החמים ביותר בוול-סטריט, גדול במיוחד, וזה כנראה גם ההסבר לשווי השוק הגבוה בו נקבו לאחרונה לאולטיקום, כ-300-250 מיליון דולר.

כל זאת למרות שהחברה תורמת כיום אחוז צנוע ביותר ממכירותיה של קומברס. לפי הערכת ליהמן הסתכמו כאמור הכנסותיה של החברה בשנה החולפת בכ-20 מיליון דולר, כך שמדובר רק בכ-%3 ממכירותיה של קומברס כולה. למרות זאת, קצב הצמיחה של אולטיקום הוא גבוה במיוחד, וזה ככל הנראה הבסיס להערכות לפיהן עשויה קומברס להמתין עוד כשנה ואז לשגר את החברה לוול-סטריט לפי שווי שוק גבוה עוד יותר