בחירות בסגנון אחר ותוצאות ידועות מראש

אנשי המטה של אלקס הרטמן ושלמה כהן, המתמודדים על ראשות הלשכה, חזו כי דרור חטר-ישי לא יעלה לסיבוב שני * חטר-ישי הביא כמה מתשעת ילדיו * שי סגל חילק מים, קפה וסוכריות * יוסי שפירא ידע שהוא נגד כל הסיכויים * חיים שטנגר אילתר כרזה של הרגע האחרון

אנשי מטה הבחירות של עו"ד אלקס הרטמן, חזו מראש את התוצאה: הרטמן ועו"ד שלמה כהן, יעלו לסיבוב השני. היה ברור להם שעו"ד דרור חטר-ישי לא יעלה לסיבוב השני.

בסביבתו של כהן, היה ביטחון גמור בתבוסתו של חטר-ישי, כמו גם ביטחון גמור בנצחונו של כהן. כהן, שידע שהיריב העיקרי שלו הוא הרטמן, ניסה כל הזמן להמעיט בסיכוייו של האחרון, ולהתייחס אליו כבעל סיכויים דומים לאלו של המתמודדים האחרים - עוה"ד חיים שטנגר, יוסי שפירא ושי סגל.

הסקרים של כהן הצביעו על יתרון לטובתו, בהפרש די ניכר, לעומת הרטמן. כמי שהביע אמון בסקריו, היחס שלו להרטמן היה כאל יחס ליריב לא רציני. מותר להניח, כי בתוך תוכו ידע כהן שהרטמן הוא יריב שאין לזלזל בו, אך הדחיק את המחשבה הזו.

ובאשר לשאר המתמודדים - כל אחד מהם הציג כלפי חוץ אמונה בסיכוייו שלו. עו"ד יוסי שפירא, למשל, התלוצץ בעניין הכותרת של תוצאת הבחירות ואמר כי היא תהיה: "שפירא זכה כנגד כל הסיכויים". גם אתמול (ד'), כשעמד בבית הפרקליט ולחץ את ידי הבוחרים הפוטנציאליים, הוא המשיך לומר "עוד יהיו הפתעות. אתם תראו".

חטר-ישי, שהגיע למקום השלישי והוביל במניין הקולות, היה, כמובן, בטוח בסיכוייו. אתמול הוא עמד בבית הפרקליט, מופרש משאר המועמדים, וקדימה מהם - הראשון בשורת המתמודדים שקידמו את פני המצביעים. לצידו היו אחדים מתוך תשעת ילדיו, וחלק מאנשיו, ובהם נציגי סיעות שקראו לתמוך בו.

אנשיו צחקו צחוק גדול לנוכח הערכות בשטח, לפיהן כלל לא מובן מאליו שחטר-ישי יעלה לסיבוב השני. הם הפגינו כל הזמן אמונה גדולה בסיכוייו הסבירים לנצח. הם אמרו כי אינם מאמינים בסקרים, אלא בספירת קולות, אחד לאחד. והספירה הזו מצביעה על סיכוייו הגדולים של חטר-ישי.

חטר-ישי נמנע מלהשתתף ערב הבחירות, בכל עימות תקשורתי כלשהו שהתנהל בין המתמודדים. אנשיו אמרו, כי כל השתתפות כזו, תסיט את האש אליו. לעומת זאת, העדרותו מעימות כזה, תגרום למתמודדים לריב בינם לבינם. השיטה הוכיחה את עצמה, שכן נראה היה כי למתמודדים היה די בליבם אחד על השני, כך שהיעדרותו של חטר-ישי, השכיחה מעט את ביקורתם כלפיו וניתבה את האש ליריבים האחרים.

הסיסטמה מנעה, אולי, נזקים מחטר-ישי ערב הבחירות, אך מתברר שזה לא היה מספיק, והיא לא הוכיחה את עצמה, שכן ברגע האמת חטר-ישי מצא עצמו בחוץ.

בית הפרקליט וסביבתו נראו אתמול כמו הפנינג אחד גדול: בלונים, שלטים, סטיקרים, והרבה נוער שעבד עבור המתמודדים. לאורך הרחוב חנו מכוניות ועל גביהן מודעות בחירות של המתמודדים השונים. הגדיל לעשות המתמודד, עו"ד שי סגל, שהציב דוכנים לחלוקת מים, קפה וסוכריות.

בקבוקי המים של סגל, שברו את המחיצות: שטנגר, למשל, שסבל מצמא עז, נעזר בשירותי הדוכן של סגל, ונטל מדי כחצי שעה בקבוק מים מינרליים. אחר הצהריים אילתרו פעילי רשימתו של שטנגר בד יוטה לבן ענק וכתבו עליו באותיות אדומות: "רק עו"ד שטנגר יביא את השינוי". השלט הוחזק על ידי ארבעה חברים ברשימתו.

המתמודדים נראו אתמול עירניים יחסית למי שמנהלים סדר יום מטורף בחודשים האחרונים ואחרי ש"סחטו" את מלוא יכולתם הפיסית, והעיתונים "סחטו" את מלוא יכולתם הכספית, לקראת הבחירות.

אין ספק, כי הבחירות הקודמות נראו אחרת. קודם כל, היתה נוכחות רחבה וברורה של צעירים בבחירות האלה, וזה מובן מאד: מאז הבחירות הקודמות, בשנת 1995, נוספו ללשכה אלפי עורכי דין צעירים. ריבוי המתמודדים, הוסיף נופך פעלתני לבחירות. אופי הבחירות נקבע גם על פי האוכלוסיה, שבחלקה הגדול מורכבת מצעירים.

הפעם גם למדו לקח מהבחירות הקודמות, ופרסו סככה מצלה בקדמת בית הפרקליט. בבחירות הקודמות לא היתה סככה כזו, והמתמודדים שלחצו ידיים בחוץ, בשמש, היו אדומים מחום. עדיין אבל, עם התוספת המצילה, מזג האוויר לא היטיב עם המתמודדים, שלפחות חלקם היו שרויים במתח. עו"ד ארנה לין, שהתמודדה על ראשות ועד מחוז ת"א, ובסופו של דבר זכתה, אמרה "בפעם הבאה, הבחירות רק בפברואר".

המתמודדים הציגו עצמם בשמם, כשלחצו את ידיהם של הבוחרים. היו בוחרים פאסיביים, שרק השיבו ללחיצות הידיים שהופנו אליהן; היו אחרים, שנתנו טפיחה על השכם למתמודד שבו תמכו, ואמרו: אני תומך בך.

תופעות כאלה, נראו למשל אצל תומכיה של לין, שמטבע הדברים, היו ביניהם הרבה נשים הרואות בלין, המתמודדת הנשית היחידה בבחירות למוסדות הלשכה, כמי שתייצג את ענייניהן טוב יותר. אלה, התומכות, לחצו את ידה, ואמרו בפשטות: אנחנו בעדך.

אפילו עו"ד דוד ליבאי, שר המשפטים לשעבר, קיבל "שחרור" מהמו"מ הקואליציוני, ובא להצביע. נראה בשטח גם עו"ד אמנון גולדנברג, ראש משרד ש. הורוביץ, שהרטמן שותף בו. לא היה ספק כמובן, למי הצביע גולדנברג.

בעת שהמתמודדים, למטה, קידמו את פני המצביעים, ישב מנכ"ל הלשכה, עו"ד חיים קלוגמן, בחדרו שבקומה השניה בבית הפרקליט. כל כמה דקות, קיבל קלוגמן טלפונים מאחת מ-41 הקלפיות שהיו פזורות ברחבי הארץ, על בעיה זו או אחרת.

בחדר לידו, הונחו תיקים של הרשימות השונות - הן לראשות הלשכה והן לראשות המועצה. בתיקים תיעוד ההצבעה: כל מתמודד שהצביע, נרשם. כל כמה דקות, היו מגיעים נציגי הסיעות השונות לקחת את הדפים, כדי להמריץ על פי הרשימות את המצביעים הפוטנציאליים. דווקא התיק של רשימתו של חטר-ישי - רשימת "מעוף", היה ריק, מה שהעיד על עבודה מואצת בשטח ביום הבחירות. גם זה לא עזר.

לכהן יש תיזה, שעד כה זכו בבחירות רק מי שהתמודדו פעם שניה. לפי התיזה הזו, הוא אמור לנצח בבחירות הנוכחיות, שכן בבחירות הקודמות הוא התמודד והובס; לגבי המתמודדים האחרים, שסיכוייהם ההתחלתיים נראו קטנים ביותר, הרי שהם מתמודדים כעת, כדי להתמודד ולנצח בבחי רות הבאות