בעלי בית אוסישקין דורשים 10 מיליון דולר בעד הבנין ברחוב הירקון בת"א

מאשרים: ניהלנו מו"מ למכירתו לרשות הפלשתינאית * דרכסלר: איננו רשת בטחון לפרטיים

מוטי לנדה ושותפיו ניהלו בחדשים האחרונים מו"מ למכירת בית אוסישקין, הירקון 52 בת"א, לרשות הפלשתינאית - אישרו נציגי הקבוצה בשיחה עם גלובס. הם אמרו, כי פייסל חוסייני כבר ביקר, כדי לבדקו. הבעלים דורשים כ-10 מיליון דולר בעד הבנין, ששטחו כ-2,000 מ"ר. הם אומרים כי לאחר פירסום הידיעה בטלויזיה, הציעו אנשי עסקים בכירים לקנות את הבנין, והיתה פניה גם מקק"ל.

בית אוסישקין, העומד על מגרש בן 736 מ"ר בבעלות פרטית, הוא בבעלות לנדה (%40), אריה לנגליב, יעקב איל והאדריכל בנימין מוצ'בסקי, %20 לכל אחד. הם קנו את הבנין ב-1992, באמצעות חברה בבעלותם (כיום בפירוק מרצון), מדוד אוסישקין, נכדו של מנחם אוסישקין, במחיר שלא נמסר. בשנים האחרונות השקיעו כ-4 מיליון דולר בשיפוץ הבנין, שימורו והוספת שתי קומות. הם מימנו את עיקר ההשקעה בהלואה מבנק הפועלים. בבנין קומה מסחרית בת 285 מ"ר, 12 דירות בינוניות ו-4 פנטהאוזים של 115 מ"ר. היזמים מבקשים למכור חלק מהדירות, או את הבנין כיחידה אחת, כדי לפרוע את החוב לבנק הפועלים ולממש רווחים.

מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, אבי דרכסלר, אמר בסוף השבוע לגלובס: "מקור מסוים מסר לפני 4 חדשים לשר התשתיות, אריאל שרון, שהבעלים מנהלים מו"מ למכור את הבנין לרשות. השר ביקש ממני לברר את הנושא. לא הוצג בפני שום חומר עובדתי, המאשר זאת. יתכן שהמדובר במשקיעים, שנכנסו לעיסקת נדל"ן, ומקווים שהמינהל יסייע להם לצאת ממנה. לא נעשה זאת. המינהל איננו רשת בטחון ליזמים פרטיים". קק"ל מאשרת כי היא בודקת אפשרות לקנות את הבנין.

הבעלים מעריכים, שיוכלו למכור את הפנטהאוזים ב-700 אלף עד 1.1 מיליון דולר, ודירות של 3 חדרים ב-600-300 אלף דולר, סך הכל 10 מיליון דולר. הבעלים יוכלו למכור את הדירות בהדרגה מבלי לשלם מס. הם מוכנים למכור את הבנין כיחידה אחת, למטרות משרדים (תב"ע מאפשרת זאת), במחיר זהה. הבנין יחודי משום שהוא פונה לים, למגדלי האופרה ולמידרחוב אלנבי.

לדברי הבעלים, הם הציעו למכור את להשכיר את הבנין, כולו או חלקו, למרכז השלום של שמעון פרס, משפחת אבולעפיה מיפו, שגרירות הודו (בשכירות), חברת התעופה קונטיננטל (בשכירות, חלק מהבנין), שגרירות קולומביה, בנק ירושלים (קומה אחת). המגעים, ככל שנערכו, הסתימו בלא כלום.

לנדה ולנגליב שותפים גם במגרשים בקרית אתא ובבית דגן ובבית מגורים בת"א. איל הוא בעל בנין ברחוב בודנהימר בת"א, המושכר לשגרירות יון. מנחם אוסישקין, מראשי התנועה הציונית ויו"ר קרן הקיימת, בנה את הבנין למגוריו ב-1922. עם פטירתו, ב-1941, הוריש את הבנין למשפחתו