ישראל אדלר מעלה הילוך

הרווחים הגבוהים בגבעת סביון שלחו את חברת הנדל"ן הותיקה לשת"פ נוסף עם אפריקה ישראל * מרדכי יונה חושף ערך לא קטן

חברות מסוגה של ישראל אדלר ובנו אינן מושכות תשומת לב רבה, והדבר מובן. מדובר בחברה שלציבור בה אין כמעט השפעה - יותר מ-%90 מהמניות מוחזקות בידי בעלי העניין, במקרה זה מייסד החברה ישראל אדלר בן ה-82, יו"ר דירקטוריון החברה, ובנו צור.

אדלר ובנו גם איננה מרבה לדווח לבורסה על עיסקאות או אירועים חריגים. עיון בדו"חות הכספיים שלה לרבעון הראשון מגלה, כי מדובר בחברה של שני פרוייקטים בלבד. אז מה פתאום נזכרנו באדלר? בשבוע שעבר העבירה החברה לא פחות משני דיווחים על עיסקאות חדשות, שהכפילו את מספר הפרוייקטים בהם היא עוסקת.

בראשון, דיווחה אדלר כי תקים עבור בעלי השליטה, על קרקע שבבעלותם, פרוייקט בנייה למגורים בר"ג הכולל 204 יח"ד בשלושה בניינים וכן מרתף חנייה. אדלר ובנו תהיה אחראית לתכנון הפרוייקט, לביצועו (ע"י דניה - סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל), לפיקוח, לתיאום ולמסירת הפרוייקט תמורת מחיר העלות בתוספת %7.5.

הפרוייקט, שיחל ברבעון הרביעי, צפוי להימשך 4 שנים והחברה צופה ממנו להכנסות של 130 מיליון שקל ולרווח של 9 מיליון שקל. העברת הפרוייקט לחברה נעשתה על פי התחייבות תשקיפית של בעלי השליטה ממשפחת אדלר, להימנע מעיסוק בבנייה שלא באמצעות החברה.

מהודעה שנייה שפירסמה אדלר ובנו, עולה, כי החברה תרחיק עד פראג שבצ'כיה כדי לרכוש %50 מחברה מקומית, הנמצאת כיום בבעלות מלאה של אפריקה-ישראל. בבעלות החברה הצ'כית קרקע של 20 דונם במרכז פראג, חלקה מבונה וחלקה מיועדת לפיתוח. אדלר תשקיע 3 מיליון דולר בחברה הצ'כית, מהם 1.2 מיליון דולר בהון ו-1.8 מיליון דולר בהלוואה.

בשנתיים האחרונות פועלת אדלר בפרוייקטים בעלי קווי דימיון להשקעותיה החדשות - בראשון היא מבצעת עבור בעלי השליטה את פרוייקט "פרדס טריווקס" בבני ברק, לבניית 170 יח"ד וכ-400 מ"ר מסחרי על בסיס עלות בתוספת %13.5, כמובן על פי אותה התחייבות.

הפרוייקט האחר, אשר הניב לאדלר הכנסות של יותר מ-100 מיליון שקל ורווח גולמי של כ-20 מיליון שקל בשנים 97'-98' הוא "גבעת סביון החדשה", המשותף בחלקים שווים לחברה ולאפריקה-ישראל, שבעקבותיה מפליגה עתה אדלר ובנו למזרח אירופה.

גבעת סביון החדשה, שיצא לדרך ב-94', משתרע על 120 דונם שנרכשו שנתיים קודם לכן, סמוך לישוב גני תקוה. הפרוייקט כולל 440 יח"ד ברבי קומות שגם אותם בונה דניה סיבוס, וכן 104 קוטג'ים.

כמו פרוייקטים קודמים של אפריקה ישראל הנושאים את שמה של שכונת האלפיון העליון ("נוה סביון", "גבעת סביונים"), גם פרוייקט זה מצטיין בשולי רווח גבוהים ביותר. עד כה סיימה השותפות בניית שלושה בניינים רבי קומות בפרוייקט (58 יח"ד כ"א) וכן 68 קוטג'ים. כל הדירות והקוטג'ים נחטפו והשותפות כבר החלה בבניית שני רבי קומות ו-28 קוטג'ים נוספים.

למרות שאדלר ובנו שומרת על פרופיל תקשורתי נמוך, היא עלתה, שלא בטובתה, פעמיים לכותרות. בחודש יולי 96', חודשים ספורים לאחר הנפקתה בבורסה, הרעיד פיצוץ אדיר של מטען חבלה את חלל חדר המדרגות המפריד בין הפנטהאוזים של משפחות ישראל וצור אדלר בר"ג. הפרט המשעשע היחיד הזכור מאותו אירוע הוא, שמניות אדלר, שרשמו ירידות תלולות לאחר ההנפקתן, החלו מאותו יום לעלות בחוזקה.

באוקטובר 96', שוב מצאו את עצמם האב ובנו בכוננות ספיגה, כשבעל המניות השני בכוחו בחברה דאז, איש העסקים ברוך פיינברג, ביקש להדיח אותם מדירקטוריון החברה ולמנות עצמו במקומם, על רקע הפסדיה הכבדים של אדלר ובנו.

הרווחיות הנאה של אדלר ובנו בשנתיים האחרונות (שנפגמה אשתקד בגלל הפיחות בשקל), עדיין רחוקה מלפצות על הפסדי העבר הכבדים - כ-20 מיליון שקל בשנים 93'-96'.

פיינברג, ש"נתקע" עם חבילה של %20 ממניות אדלר ובנו, העלה שורה של טענות כנגד החברה ומנהליה, שעיקרן נסוב על אי עמידה באומדני רווח שפורסמו בתשקיף ההנפקה של אדלר ובנו בבורסה מפברואר 92'. פרוייקט "שערי הבירה" בירושלים, למשל, לבניית 56 יח"ד, הסתיים בהפסד של כ-6 מיליון שקל כשתחזית הרווח לגביו עמדה על 3 מיליון שקל. "קידמת גנים" בר"ג, לבניית חמישה בנייני דירות בר"ג, הסתיים אומנם ברווח של 7 מיליון שקל, אך התחזיות הלגביו היו ורודות בהרבה - רווח של 27 מיליון שקל.

פיינברג אומנם לא הצליח לחולל מהפכה בחברה, אך ההטרדה במקרה שלו השתלמה. במהלך השנה הבאה רכשה משפחת אדלר את מניותיו במחיר של 2.3 שקל למניה, גבוה ב-%40 ממחיר המניות בבורסה (סה"כ תמורת 6.6 מיליון שקל). אגב, גם היום רחוקות מניות אדלר מרחק דומה ממחירה של אותה עיסקה.

גם מרדכי יונה דיווח השבוע פעמיים, אך במקרה שלו המגמה היא הפוכה - מימוש פרוייקטים. יו"ר התאחדות הקבלנים לשעבר, שהמדור עמד לפני שבועות ספורים על קשיי החברות בהן הוא מעורב (התחנה המרכזית החדשה, יונה מלונות), מבצע על פי מקורות בקבוצה היערכות מחודשת של פעילותו ערב סוף המילניום.

בהמשך להודעתה של יונה מלונות על מו"מ שלמכירת מלון נובוטל מנדלבאום בירושלים לקבוצת כלל-אקור, דיווחה בסוף השבוע מישור החוף, בעלת השליטה בתחנה, כי היא מנהלת מו"מ למכירת שליטה או הכנסת שותף בחברת ההשקעות קומפי, אותה רכשה אשתקד, לפי שווי של 120 מיליון שקל, גבוה ב-%50 מעל הבורסה. אותה מישור החוף גם מכרה לשותפתה בפרוייקט לבניית 180 יח"ד בשוהם, שיכון עובדים, את חלקה בפרוייקט, ותזקוף רווח של 26 מיליון שקל