דור שלום קיבל תשלום

עמותת דור שלום, אשר פעלה במרץ רב לבחירתו של אהוד ברק, היתה אחת הנהנות ממיליוני דולרים שגייסה עמותת "רבין אליאנס" בארה"ב למטרות חינוך. משפחת רבין זועמת

מיליוני דולרים שנתרמו לעמותת "רבין אליאנס" הרשומה בארה"ב, הוזרמו לגורמים המזוהים עם מסע הבחירות של אהוד ברק. כך נודע ל"גלובס". חבר מועצת המנהלים של העמותה, יובל רבין, דרש לקבל דו"חות של העמותה אך לא נענה.

העברות הכספים בוצעו בשנה שקדמה לבחירות. בין היתר, הועברו כספים לעמותת דור שלום, שעם פעיליה המרכזיים נמנים התעשיין דב לאוטמן, ממקורבי ברק, וטל זילברשטיין, שמילא תפקיד מרכזי בקמפיין של ברק.

בין חברי מועצת המנהלים של עמותת "רבין אליאנס" נמנים עו"ד יצחק הרצוג, המיועד לכהן כמזכיר ממשלת ברק, ועו"ד דורון כהן, גיסו של ברק ומי שנחשב לאדם המקורב אליו ביותר. הרצוג וכהן נטלו חלק מרכזי בקמפיין הבחירות של ברק, ובמתן סיוע משפטי לעמותות נוספות שהשתתפו בקמפיין. בראש הנהלת העמותה בישראל עומד גרשון קקטס. בראש ההנהלה בארה"ב עומדת פמלה דובין.

עמותת רבין אליאנס הוקמה לפני כשלוש שנים, לאחר הרצחו של יצחק רבין. ייעודה הרשמי הוא הקמת פרוייקטים שיביאו לשינוי בחברה הישראלית, ברוח מורשתו של יצחק רבין. חברי הנהלתה הם ישראלים ואמריקנים. את הפרוייקטים בודקת הנהלת העמותה, והם מאושרים בידי מועצת המנהלים של העמותה.

בזכות ייעודה, קיבלה העמותה פטור ממיסים משלטונות המס האמריקניים. לתורמים הוכרה התרומה לצורכי מס, כמקובל על פי הדין האמריקני. שימוש בכספי תרומות שלא למטרות ייעודה של העמותה מהווה עבירה לכאורה על חוקי המס בארה"ב, וכן על חוק מימון מפלגות בישראל.

נודע, כי משפחת רבין הביעה תרעומת על השימוש שנעשה בעמותה הנושאת את שמו של רבין, וזאת מבלי לשתף את בני המשפחה בדרכי פעולתה של העמותה ובהחלטות שהתקבלו בה. לאה רבין אמרה בתגובה, כי אין לה מושג מה נעשה בעמותה ובכספים שנתרמו לה.

יובל רבין, בנו של רה"מ המנוח, פנה מספר פעמים ודרש דו"חות של העמותה, אולם אלה לא ניתנו לו, למרות היותו חבר מועצת המנהלים של העמותה. הוא ביקש לקבל גם את רשימת התורמים ואת פירוט השימוש שנעשה בכספים, אך גם בקשה זו טרם נענתה. לדברי רבין, במשך כשנה לא זומן כלל לדיוני מועצת המנהלים של העמותה, בה הוא חבר.

רבין העלה את דרישותיו, לאחר שהתעורר החשש, כי כספים שגייסה העמותה שימשו למימונה של תנועת דור שלום. זו גייסה והפעילה אלפי צעירים (חלקם בשכר) במהלך מערכת הבחירות של ברק.

רבין אישר בתגובה, כי ביקש לקבל דו"חות. "עשיתי מספיק פעולות, שאני מאמין שאקבל את החומר", אמר. לדבריו, פניותיו הועברו באמצעות פמלה דובין, וממנה כנראה אל חברי מועצת המנהלים, ובהם הרצוג וכהן.

רבין ציין, כי על פי מה שנאמר לו, "כל הכסף שגוייס הופנה לעמותת דור שלום ולעמותה שנקראת 'עמותת ידיד'. מה שאותי מטריד, זה שעמותה הנושאת את שמו של אבי, לא תשתרבב לבירור בדיוק בסגנון הזה שאתה מבצע. אני לא יודע לאשר או להכחיש, מתי הועבר כסף ולאיזה מטרות.

"דור שלום, ככל שאני יודע, לא פעלה ישירות למען בחירתו של ברק. לא זו מטרתה, זה ברור. ככל שנאמר לי וככל שהובטח לי, הכספים הועברו אך ורק למטרות שלשמן הוקמה העמותה". עוד גילה רבין, כי משפחתו ביקשה לשנות את שם העמותה ולהשמיט ממנו את שמו של אביו המנוח.

רבין ציין, כי העמותה הוקמה כדי לסייע לפעילות של עמותות שפועלות בתחום החינוך. לכן, הוא אומר, אם יתברר שנעשה שימוש בכספים לקמפיין הבחירות של ברק, הרי שהדבר נוגד את מטרותיה ועלול לעורר בעיות מול שלטונות המס האמריקניים.

רבין אמר עוד, כי הוא מודאג מהתנהגות מנהלי העמותה, שנמנעו עד כה ממסירת הדו"חות. יחד עם זאת אמר: "כרגע יכול להיות מצב שהדברים כן כשרים, ושהם יעמדו בביקורת של שלטונות המס בארה"ב, וגם בביקורת לפי חוק מימון מפלגות בארץ". ואולם, טען רבין, העובדה שבקשותיו לקבל דו"חות לא כובדו עד כה, אומרת דרשני.

כהן סירב למסור פרטים על פעילות העמותה. לדבריו, לפני הבחירות לראשות הממשלה "אנחנו נתנו הנחיות, להיות יותר נקיים ממה שאפשר". לגבי עמותת ידיד, אמר: "עמותת ידיד אינה קשורה לקמפיין הבחירות. זה גוף שאוסף כסף לחינוך. זה חלק מהתקרבות של ברק לשטח". לדבריו, "אנחנו עושים ישיבות", ומקבלים החלטות.

בתגובה לטענותיו של יובל רבין, אמר כהן: "יובל רבין טוען, שיטען. מה אתה רוצה, אני במעמד בכלל לענות לו?"