רוגוזין מימשה האופציה לרכישת רבע ממניות נמל רוסטוק בגרמניה

התמוטטה חברה ישראלית שפעלה בתחומי הנמל, בה מעורב שותפה של רוגוזין, מנחם עצמון

חברת תעשיות רוגוזין, בשליטת עזרא הראל, דיווחה היום (א') על מימוש אופציה לרכישת %25 ממניות החברה הגרמנית SHRU, העוסקת בניטול ואחסון מטענים בנמל רוסטוק. יתרת מניות החברה הגרמנית מוחזקת על ידי קבוצה בראשות גזבר הליכוד לשעבר, איש העסקים מנחם (מנטה) עצמון, העומד להיכנס בקרוב כשותף שווה זכויות בעסקיו של הראל בארץ ובחו"ל, שמתנהלים באמצעות חברת לידן.

רוגוזין שילמה תמורת מימוש האופציה 18.75 מיליון מארק גרמני (כ-40 מיליון שקל). מחיר המימוש, למעט 2.5 מיליון מארק, שולם בדרך של קיזוז כספי ההלוואה שנתנה רוגוזין לחברה הגרמנית בעבר. לרוגוזין אופציה נוספת, ששונתה בעיסקה הנוכחית, והיא מקנה לה אפשרות לרכוש %9 נוספים מ-SHRU כנגד תשלום של 6.3 מיליון מארקים גרמניים (כ-14 מיליון שקל) ולהגיע לאחזקה של %34.

SHRU גייסה בתחילת השנה 50 יורו (כ-234 מיליון שקל) בבורסה של לוקסמבורג, באמצעות אג"ח נושאות ריבית לתקופה של 10 שנים.

בבעלות SHRU זכויות חכירה ארוכות טווח ביחס לכ-%90 משטחי התפעול בנמל, כ-7 מיליון מארק, וכן ביחס למרב שטחי האחסון. היא גם החברה היחידה בנמל לה יש ציוד ויכולת פריקה וטעינה של מטענים. היקף הפעילות של SHRU עומד על 85 מיליון מארק בשנה, וככל הידוע היא מייצרת תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת.

בעבר, היה ידוע כי ל-SHRU עודף כוח אדם. חברת הנמל מעסיקה 650 עובדים, ובכוונתה להפנות חלק מהם לפארק התעשייתי שלצד הנמל. ל"גלובס" נודע כי אחת מאותן חברות, קלין סיסטם, שהיא חברה ישראלית הנמצאת בבעלות יעקב לוסטגארטן (%76) וקבוצת משקיעים בראשות מנחם עצמון (%24), הגיעה לסוף דרכה העיסקית בשל קשיים כספיים.

עיתוני רוסטוק פירסמו בסוף השבוע כי פרקליטות המדינה בגרמניה פתחה בחקירה נגד קלין סיסטם, שעסקה בהכשרת עובדים בגרמניה בתחומי פרוייקטים של חדרים נקיים לתעשיית הפרמצבטיקה. חברה זו, שהתמקמה בשטח הנמל, צברה חובות של כ-2.6 מיליון מארק שגרמו לסגירתה ולפיטורי עובדיה. לוסטגרטן, טענו עיתוני רוסטוק, נחשד בהלנת שכר של 287 אלף מארק ובאי-תשלום של מס שכר והפרשות סוציאליות.

עצמון - כאמור, בעל מניות גם בחברת נמל רוסטוק - מסר בתגובה, במסיבת עיתונאים שכינס, כי "אין לנו מה להסתיר" וכי "אין שחר לטענות נגדי". לדבריו, גורמים שניסו לסכל את ההשתלטות על הנמל לפני שלוש וחצי שנים ממשיכים לשים מקלות בגלגליו. בהצהרה שמסר אישר עצמון כי ניהל את קלין סיסטם, עם הקמתה בשנת 97', "מתוך כוונה לסייע בהרצת החברה", וכי בהמשך מסר את מושכות הניהול לידיו של לוסטגרטן.

עצמון טען עוד כי הוא מאושר מפעילות הנמל, למרות התנאים הקשים בהם הוא פועל ובעיקר דמי השכירות הגבוהים שמשולמים לחברת הניהול של הנמל. לדבריו, הוא מקווה כי עד סוף השנה יפנו 14 חברות לקבלת אישורים לפעול בשטח הנמל. בשיחה עם "גלובס" אמר היום עצמון, כי סיפורה של קלין סיסטם "קטן וחסר חשיבות, ונמצא כבר מאחורינו. אין שמץ של אמת בפירסומים אודות חקירה נגד החברה. בסך הכול, יחסי ציבור גרועים".

לדבריו, מדובר בחברה שלקחה עובדים כדי להכשירם לעבודות בתחום חדרים נקיים, אולם לרוע מזלה התברר כי העובדים אינם מתלהבים לצאת את גרמניה ולעבוד במדינות אחרות באירופה, שם נדרשו שירותיהם. בנוסף, לא קיבלה החברה את רוב התמורה עבור עבודת התקנה גדולה שביצעה עבור חברה גרמנית בלייפציג, בהיקף של 1.4 מיליון מארק, מה שגרם לפשיטת הרגל שלה.

לדברי עצמון, את רוב החוב חבה קלין סיסטם לבעלי המניות שלה וכן לנמל בתחומו היא פעלה. כיום, הוא טוען, מתנהל מו"מ עם חברה בברלין שתפיח רוח חיים מחודשת בקלין סיסטם