ענק שקט ושמו ויוונדי

הקונגלומרט הצרפתי, כולל 3,400 חברות הפועלות ב-90 מדינות, ומעסיק 260 אלף איש. הוא פועל בתחומי הנדל"ן, התקשורת, המים, התשתית, סילוק אשפה ומה לא

בנק באסיה פשט את הרגל או שמונה לו כונס נכסים.

אנליסטים סבורים שבעתיד יפנה מספר רב יותר של האזרח הצרפתי נתקל בו על כל צעד ושעל - בפותחו את ברז המים במטבחו, שעה שהוא מוריד את פח האשפה כדי לרוקנו או אוחז בשפופרת הטלפון, גולש באינטרנט או מפעיל את הטלוויזיה. ויוונדי ומנכ"לו, ז'ן-מרי מסייה, ידם בכול.

ויוונדי הוא קונגלומרט של 3,400 חברות הפועל ב-90 מדינות. כיום הוא מעסיק 260 אלף איש. בעוד שבוע או חודש יהיה מספרם גדול עוד יותר מן הסתם, כי מסייה, צעיר נמרץ בן 42, לעולם אינו שוקט על שמריו. בראשית יוני, למשל, הוא נכנס לשותפות במפעלי המים של ברלין, וכבר הספיק לגלות עניין גם במערכת התחבורה ובסילוק האשפה העירונית של בירת גרמניה.

גרמניה היא שוק החוץ השלישי בחשיבותו של ויוונדי, ובירתה חביבה במיוחד על התאגיד הצרפתי הענקי. אחת מהחברות הבנות של ויוונדי, סוסיאטה ז'נרל ד'אנטרפריז (SGE), שהיא חברת הבנייה הגדולה ביותר באירופה, בונה בברלין רחובות ומחלפי כבישים ראשיים, השתתפה בשיפוץ בניין הרייכסטג ומחדשת עתה את מגדל הטלוויזיה בכיכר אלכסנדר.

קומפני ז'נרל ד'זו (חברת המים הכללית) הוא שמה המקורי של ויוונדי, המעיד גם על עיסוקה המקורי. היא נוסדה ב-1953 על ידי נפוליאון השלישי בכבודו ובעצמו. כעבור 150 שנה בדיוק הגיעו מנהליה למסקנה ששם כזה אינו נוח לכיבוש לקוחות מעבר לגבולות צרפת וניתן לה שמה הנוכחי, מלשון "ויוויה", לחיות, כדי לרמוז על תנופה ורעננות. באותה עת כבר היתה ידה בכול, ולא רק בהספקת מים, אלא גם בסביבה, אנרגיה, תחבורה, תקשורת, בניין ומה לא.

העיר ניס בריביירה הצרפתית היא דוגמה לחיבוק הגורף של ויוונדי. חברות בנות של הקונגלומרט מטהרות את מימיה, שורפות את אשפתה, משחזרות את בקבוקיה, מסיקות את חדריה, מספקות לה חשמל ומפעילות את האוטובוסים העירוניים שלה. אילו היה הדבר תלוי בז'ן-מארי מסייה כל ערי צרפת היו כמו ניס.

בינתיים הוא יכול להתנחם בכך שכמעט מחצית מהטלפונים הסלולריים הפועלים בצרפת מזרימים כסף לסגטל, אחת החברות הבנות של ויוונדי. ויוונדי היא היום מספר אחת בתקשורת הצרפתית, אבל בקנה מידה עולמי היא עדיין ננס בין ענקים, עם מחזור של 6 מיליארד אירו (קצת יותר מ-6 מיליארד דולר) "בלבד". עסקי הבנייה שלה מסתכמים ב-10.3 מיליארד אירו, עסקי המים, האנרגיה, הניקוי והתובלה - ב-15.4 מיליארד אירו והמחזור הכולל ב-1998 היה 31.7 מיליארד אירו.

אבל מסייה לעולם אינו אומר די. כשנטל על עצמו את ניהול התאגיד ב-1996 חולל בו מהפכה מסעירה, אם כי שקטה. מאז הוא מוכר נדל"ן, מלונות ומשרדי נסיעות וגם כיסה את החובות שהורישו לו קודמיו. מבלי משים כמעט הוא מחדיר לתאגיד קורטוב של קפיטליזם בנוסח אנגלו-סקסי, ובכך שהוא מנסה לחבוק זרועות עולם.

בין השאר הוא מרחיב את אחיזתו בתקשורת. למשל, הוא נמצא במו"מ מתקדם עם חברת ברטלסמן, בית התקשורת השלישי בגודלו בעולם. זה לא כבר השתלט על תחנת השידור המסחרית הצרפתית "קנאל פלי", הנקלטת ב-13 מדינות והמשדרת, בין השאר, את כל משחקי הצמרת של הכדורגל הצרפתי. לאחרונה רכש %17 מחברת הטלוויזיה המסחרית הבריטית BskyB. באופן זה הוא חולש היום על %90 ממנויי הטלוויזיה באירופה, לאחר שדחק לפינה את מתחרהו רופרט מורדוק.

תהליך הגלובליזציה של ויוונדי מתבטא גם בנושא המים. לאחר שרכש במרס השנה את חברת טיהור המים הקליפורנית יו.אס. פילטר, הוא מוביל בתחום זה בעולם. אגב, גם הבא אחריו הוא תאגיד צרפתי - סואס-ליוני ד'זו.

כ-15 מיליארד אירו הוציא מסייה בשלוש השנים האחרונות על מסע הכיבושים שלו, והסוף עדיין לא נראה באופק. עם זאת הוא חובב אמנות ואיש משפחה למופת. הוא מופיע מדי בוקר בשעה 7:30 במרכז ויוונדי שבקרבת שער הניצחון, ובתום יום עבודה של 14 שעות הוא אוהב להאזין למוזיקה. אבל לעולם לא יבוא למשרדו בסופי שבוע. מסייה הוא גאלי בכל רמ"ח איבריו. בימי ראשון הוא שייך כל כולו לאשתו אנטואנט ולחמשת ילדיו