רשות הנמלים תעביר מאות אלפי קוב חול מדרום נמל אשדוד לצפונו

במסגרת הבנה שהושגה בין רשות הנמלים והרכבות, ובין הוועדה למימי חופין של משרד הפנים, התחייבה רשות הנמלים להעביר בכל שנה, בחמש השנים הקרובות, 180 אלף קוב חול, מדרום נמל אשדוד לצפונו. ההתחייבות נעשתה במסגרת התוכנית להקמת נמל היובל. עלות העברת החול מוערכת ב-10 מיליון דולר בשנה.

ההבנה בין הצדדים הושגה לאחר דיונים ממושכים בין רשות הנמלים ובין הגופים הירוקים, בהם החברה להגנת הטבע והמשרד לאיכות הסביבה, המתנגדים לתוכנית להרחבת הנמל. המתנגדים טוענים, שההרחבה "תגרום לנזק בלתי הפיך לחופי הארץ, שסובלים כבר כיום מגריעת חול קשה".

על פי הערכת החברה להגנת הטבע, חסרים בחופי הארץ כ-20 מיליון קוב חול. החסר נוצר כתוצאה מבניית מבנים ימיים, העוצרים את מסעו הטבעי של החול מדרום לצפון, וגורמים לשקיעתו בעיקר דרומית לנמל אשדוד. נמל אשדוד לבדו עצר, עד היום, כ-4.5 מיליון קוב חול החסרים במערכת החופית.

רשות הנמלים התחייבה להעביר 120 אלף קוב בכל שנה, כפיצוי קבוע למערכת החופית, למשך שנות פעילות הנמל. 60 אלף טון נוספים יועברו בכל שנה, במשך חמש השנים הבאות, כפיצוי על החול שייכרה במהלך שנות העבודה בהקמת נמל היובל.

לדברי יו"ר הוועדה למימי חופין, דינה רצ'בסקי, בתום חמש השנים תיערך הערכה מחודשת, שבה יוחלט אילו כמויות חול תתחייב הרשות להעביר בהמשך.

ברשות הנמלים והרכבות טרם הוחלט באיזו דרך יועבר החול. בפני הרשות עומדות מספר שיטות, שבהן נעשה שימוש ברחבי העולם. העברת החול בעזרת צינור מצד אחד של הנמל לצידו השני, הפעלת אוניות מחפר (דרג'רים), שיכרו את החול ויעבירו אותו צפונה, או חפירת החול בעזרת מחפרים והעברתו באוניות.

דן הלפר, ראש מינהלת פיתוח נמלים חדשים, אמר, כי "הרשות תפרסם בקרוב מיכרז להעברת החול. קיימות בארץ לפחות שתי חברות, שיש להן ניסיון בעבודות כרייה ימיות".

תוכנית הנמל הופקדה בשבוע שעבר על ידי הוועדה המחוזית דרום, והיא כוללת בניית שובר גלים באורך 1,150 מ', תוספת רציפים באורך שני ק"מ, עבודות חפירה ימיות ועבודות פיתוח, ותוספת שטחי איחסון, שיכפילו את שטחו של הנמל. התקציב שאושר על ידי הממשלה לבניית הנמל הוא 2.5 מיליארד שקל.

תחילת העבודות צפוייה במחצית הראשונה של שנת 2000, וסיומן בשנת 2004. עבודות העברת החול מתוכננות במקביל לתחילת עבודות הפיתוח