הכשרת הישוב ביטוח רכשה משמיל ובר %10 ממניות בנק למסחר ב-5 מיליון שקל

מחיר העיסקה גבוה ב-%40 משווי השוק של הבנק * החברות מתכננות שיתוף פעולה עיסקי

הכשרת הישוב ביטוח קנתה משמיל ובר %10 ממניות בנק למסחר, ב-5.2 מיליון שקל. כך מסר היום (ה') יו"ר הכשרת הישוב, רון וייסברג. החברה קיבלה אופציה לקנות תוך 18 חודש %10 נוספים בבנק, במחיר דומה. משפחת אירני מחזיקה ב-%20 ממניות הבנק, והשליטה היא בידי ובר, המחזיק לאחר העיסקה ב-%30.

מחיר העיסקה משקף שווי חברה של 50 מיליון שקל. שווי השוק של בנק למסחר הוא כ-36 מיליון שקל, כך שהעיסקה נעשתה בשווי גבוה בקרוב ל-%40 משווי השוק. במסגרת העיסקה, גם חתמו החברות על הסכם הצבעה.

וייסברג הסביר, כי עולם הביטוח העתידי משלב ביטוח עם טכנולוגיה, אמצעי תשלום ובנקאות. שיתוף הפעולה בין חברת ביטוח לבנק יאפשר, לדבריו, פעילות מקיפה בתחומים כמו הלוואות משלימות, ביטוח משכנתאות, הפיכת כספי ביטוח חיים היוצאים לפידיון לתוכניות חיסכון פעילות בשוק ההון, ניהול כספי הפוליסות ושיווק מוצרים בנקאיים למבוטחים.

וייסברג אמר עוד: "העיסקה אינה טעונה אישור המפקח על הבנקים, מאחר שקנינו רק %9.9 מבנק למסחר. בעתיד, כשנגדיל את אחזקתנו ל-%20 יהיה צורך באישור בנק ישראל. העיסקה גם איננה טעונה אישור המפקחת על הביטוח, מאחר שהקונה היא הכשרת הישוב אחזקות ביטוח, שהיא חברת-האם של חברת הביטוח". עוד אמר וייסברג: "זהו מהלך אסטרטגי, שיאפשר לחברתנו להרחיב ולגוון את פעילותה. עד עתה היינו נתונים ללחצים לגיטימיים של חברות הביטוח הגדולות, כאשר ביקשנו לפתח פעילות מסוג ביטוח חובה אקספרס, של שיווק ביטוח חובה בתחליף למסמכים הבנקאיים המקובלים. בעתיד יהיה שילוב של ענפי הבנקים, הביטוח והבנקאות. בכוונתנו גם לשלב מערכות של שני הגופים ולעבות את הפעילות הבנקאית שלנו עם בנק למסחר".

מדובר בעיסקה ראשונה מסוגה בישראל, בה חברת ביטוח רוכשת חלק ממניותיו של בנק. הדבר מצביע על מגמת השילוב הגוברת בין האפיקים השונים של שוקי ההון והפיננסיים.

עד היום היו ידועות התופעות ההפוכות, שבהן בנק מחזיק בבעלות מלאה או חלקית בחברת ביטוח. בנק לאומי היה בעבר בעל השליטה במגדל, וכיום הוא בעלי %20 ממניות החברה. כן מחזיק בנק לאומי ב-%20 ממניות ביטוח ישיר. בנק הפועלים רכש בסוף השנה שעברה %20 מכלל-ביטוח. בנק דיסקונט היה בעבר בעל מניות בהפניקס.

כאשר הבנקים רכשו מניות בחברות ביטוח, הם הסבירו את הדבר בשילוב בין אפיקי ההון והפיננסיים. הכשרת הישוב ביטוח היא כנראה החלוץ הראשון בתחום ההפוך.

יצויין, כי תחומי שיתוף הפעולה בין שני המיגזרים ברורים. לדוגמה, אם מבוטח פודה את כספי פוליסת ביטוח החיים שלו, יכול הבנק להציע לו מסלול השקעה חלופי בתוכנית חיסכון או בניירות ערך.

כמו כן, קיימת אפשרות לשיתוף פעולה בין קופות הגמל של הבנקים לגופים דומים בחברות הביטוח. שיתוף פעולה כזה קיים כיום בין קרן הפנסיה עתודות, הנמצאת בבעלות שלוש חברות ביטוח (כלל-ביטוח, החברה לביטוח חקלאי ומבטח-שמיר) יחד עם בנק הפועלים.

חוק הבנקאות אוסר על בנק להחזיק יותר מ-%20 ממניות של חברת ביטוח. אולם, לא קיים שום חוק האוסר על חברת ביטוח לקנות מניות בכמות כלשהי בבנק.

הפיקוח על הביטוח יכול להתערב בעיסקה כזו, רק אם מתעורר חשש שמא חברת הביטוח משקיעה יותר מדי במניות של בנק, ובכך תיפגע יציבותה