התחבורה האירופית לפני רפורמה

ניל קינוק הבריטי הספיק לעורר הרבה מהומות בתקופת כהונתו כנציב לענייני תחבורה בנציבות האירופית, העומדת להסתיים בספטמבר. אבל הישגיו הממשיים מועטים למדי. הוא לא נרתע מבעיות וממחלוקות, אלא שהשדולות שקמו נגדו היו לעיתים חזקות ממנו. כך, למשל, הורה לחברות הרכבת של האיחוד האירופי לנקוט יותר יוזמות להתאמת הממשק שלהן לעתיד, אך התברר שהיצמדותם של המנהלים לנהלים המושרשים גוברת על כל שאיפות המודרניזציה.

ייתכן שהגאולה תבוא בתקופת היורשת המיועדת, לויולה דה פלאסיו, המכהנת עדיין כשרת החקלאות של ספרד, אך כבר הספיקה לרמוז על תוכניותיה בתפקידה החדש ובהן "הפרטת רשת הרכבות".

אחד החידושים החשובים שהנהיג קינוק הוא חיוב חברות התובלה בכבישים להתקין טכומטרים חדשניים במשאיות גדולות ובאוטובוסים, הרושמים אוטומטית את זמני הנסיעה והמנוחה של המכוניות - ובאופן זה גם את שעות העבודה והמנוחה של נהגיהן. רישום זה גם עשוי לסייע להגשמת תוכניתו של קינוק להטיל על כלי הרכב מס אמת על השימוש בכבישים, בהתאם לנטל האקולוגי שמטיל הרכב על סביבותיו ולמרחק שהוא עושה. אבל זהו עדיין חזון לעתיד: רק בנובמבר יינקט הצעד המעשי הראשון - פרסום המפרטים הטכניים, שיצרני הטכומטרים יצטרכו לעמוד בהם.

מנהיג הלייבור הבריטי לשעבר פעל גם להעברת מקצת ההובלות מהכביש אל פסי הרכבת. אבל ההישגים בנושא זה מועטים מאוד, ואשתקד אפילו חלה נסיגה במה שקרוי "תובלה משולבת". הרעיון לניצול יתר של רכבות המשא ולהפחתת העומס על הכבישים נולד בקהילה האירופית עוד ב-1975, אלא שממשלות המדינות לא פעלו די בכיוון זה, טוען נציב התחבורה האירופי. ביולי אשתקד הציג קינוק שורה של הצעות לשינויים, בתוספת תמריצים חדשים כגון הקלות במסים, ביטול האיסור על נסיעות בסופי שבוע ובלילה והגדלת העומס המותר, בתוספת סובסידיה של 35 מיליון אירו לקידום התובלה המשולבת, שתפוג בשנת 2001.

קינוק קנה לו בתקופת כהונתו יריבים, אבל יורשתו עלולה לאכזב אותם. היא כבר הספיקה להצהיר על כוונתה לגבור על "ההתנגדות הטבעית" של חברות הרכבות האירופיות הנמצאות עדיין בבעלות ממשלתית, על-פי דגם הליברליזציה וההפרטה של ענף הטלפונים. המטרה העיקרית שלה היא צרפת, שלא רק מכבידה על הליברליזציה של מערכת הרכבות, אלא גם אחראית לאיחורים ולשיבושים אחרים במערכת התעופה האירופית.

דה פלאסיו מאשימה את צרפת בכך שהיא שומרת לעצמה, מטעמים צבאיים, את הפיקוח על התעופה באזור נרחב של מרחב הים התיכון. סילוק המכשלה הזאת, אומרת הנציבה המיועדת, יגביר את הביטחון במרחב ויצמצם את האיחורים.« פרנקפורטר אלגמיינה « התחבורה האירופית לפני רפורמה «