600 מיליון דולר התנדפו ביום אחד מהבייבי של עמוס וילנאי

עסקת המיליארדים בין יבמ לסיסקו אולי עושה טוב לשתי חברות הענק, אבל בוודאי לא למניית MMC NETWORKS שקרסה אתמול ב-%38

על רקע העליות הנאות שרשמו אמש מניות הטכנולוגיה בוול-סטריט בלטה אתמול במיוחד לרעה מניה אחת, בעלת הקשר ישראלי דווקא. הכוונה למניית MMC NETWORKS האמריקנית, שנוסדה על ידי הישראלי לשעבר עמוס וילנאי.

מניית MCC, אחד הלהיטים הגדולים בשוק האמריקני בחודשים האחרונים, קרסה אתמול ב-%38 תוך שהיא מרכזת מחזור ענק של 7 מיליון מניות וצוללת למחיר של 31 דולר.

הצניחה המפתיעה של MMC באה בעקבות הודעה ששיגרו סיסקו ויבמ על שורה של עסקאות ענק הדדיות לרכישת ופיתוח מוצרים.

מדובר בעסקה מורכבת ביותר, המתייחסת לשתי מחלקות שונות ביבמ. על פי ההסכם תמכור ממחלקת רכיבי התקשורת של יבמ לסיסקו רכיבי תקשורת ותת מערכות בהיקף של 2 מיליארד דולר, כשביצוע העסקה ייפרש על פני חמש השנים הקרובות.

בנוסף לכך תחל על פי ההסכם מחלקת התמיכה של יבמ לעשות מעתה שימוש בציוד פרי פיתוחה של סיסקו בתחום הרשתות. יבמ תמכור מעתה מתגים ונתבים פרי פיתוחה של סיסקו, כשגם כאן מדובר בעסקת ענק בהיקף של מיליארדי דולרים - 3 מיליארד דולר, ליתר דיוק.

ההסכם משקף צעד הגיוני ומתבקש מצדה של יבמ. עד כה עסקה חטיבת רשתות התקשורת של החברה הן בפיתוח מערכות רשת, הן בפיתוח רכיבים והן בנושא התמיכה ואספקת פתרונות.

כל אחד משלושת התחומים הללו רוכז במחלקה נפרדת. אולם בעוד מחלקת הרכיבים ומחלקת התמיכה הפגינו בשנים האחרונות צמיחה מואצת, הרי שתחום פיתוח המערכות נותר מדשדש מאחור, כתרומתו לחברה בשנה החולפת מסתכמת בהכנסות של כ-1.5 מיליארד דולר - טיפה בים יחסית לכלל הכנסותיה של "הכחולה הגדולה" בשנת 98 ' - כ-82 מיליארד דולר.

יבמ לא יכלה להישאר אדישה לדשדוש שהציגה בתחום פיתוח מערכות התקשורת, ונראה כי היא נוקטה כעת את הצעד הנכון, כמצד אחד היא יוצאת מתחום פיתוח המערכות ומצד שני מעמיקה את חדירתה לתחום הרכיבים.

השותף האידיאלי שמצאה יבמ היא סיסקו, וכאן גם נכנסת לתמונה חברת MMC נטוורקס, שכפי שהדברים מצטיירים כעת עלולה להיות הנפגעת העיקרית מעסקת המיליארדים בין שני ענקי ההיי-טק האמריקנים.

MMC, העוסקת בפיתוח מעבדים המיועדים לאפליקציות אשר מהווים את "מנועי הסיליקון" במתגי LAN ו-WAN, סיפקה עד כה את מוצריה לשני לקוחות עיקריים - סיסקו, שתרמה %51 מהכנסותיה של החברה ברבעון החולף, ויבמ, שהמכירות לה היוו ברבעון %23 מכלל מכירותיה של MMC.

סיסקו היוותה באופן מסורתי את הלקוח העיקרי של החברה, ו-MMC התגאתה לאחרונה בכך שהיא הולכת ומקטינה את תלותה בסיסקו על ידי מכירות מוגברות ליבמ (כמו גם ללוסנט). כעת מתברר כי דווקא הקשר עם יבמ עלול להיות בעוכריה.

על פי ההסכם בין יבמ לסיסקו תחדל יבמ מעתה כליל לפתח בעצמה מערכות בתחום רשתות התקשורת, כשהיא תתבסס מעתה על מוצרים שתספק לה סיסקו. מכאן של"כחולה הגדולה" לא יהיה כעת ככל הנראה כל צורך במוצריה MMC.

מנכ"ל MMC, דגלאס ספרנג, נתן אתמול תוקף לדברים כשהתראיין לסוכנות הידיעות בלומברג והבהיר כי כבר ברבעון הרביעי של השנה תצטמק תרומתה של יבמ להכנסותיה של החברה בשני שלישים, וכי לאחר מכן היא צפויה להיעלם כליל. ברבעון שעבר תרמה כאמור יבמ יותר מ-%20 ממכירותיה של MMC וללא ספק מדובר במכה קשה עבור הבייבי של עמוס וילנאי.

מנכ"ל MMC, דגלאס ספרנג, הוסיף אמש כי "סגירת הברזים" מצד יבמ צפויה להביא לירידה של כ-%5-%10 בהכנסותיה של החברה ברבעון הרביעי לעומת הרבעון השלישי - ומדובר איפה בפעם הראשונה ש-MMC נסוגה לאחור לאחר רבעונים ארוכים בהם הפגינה צמיחה מואצת.

משקיעי וול-סטריט לא היססו ומיהרו אתמול להגיב לבשורה, כשהם חותכים את מניית MMC ב-%38, ומפילים אותה ממחיר של 50 דולר לרמה של 31 דולר בלבד. מחיר זה משקף שווי שוק של כ-960 מיליון דולר בלבד ל-MMC, שרק אתמול עם פתיחת המסחר עוד נסחרה בשווי שוק של כ-1.55 מיליארד דולר.

MMC הוקמה על ידי עמוס וילנאי בשנת 92' והונפקה בבורסה האמריקנית לפני פחות משנתיים. וילנאי, 58, חזר בתחילת שנות ה-70 לישראל לאחר מספר שנים של שהות בארה"ב, כשהוא משתלב כאחד מבכירי אינטל ישראל, בתקופה שהסניף הישראלי עוד היה בחיתוליו. וילנאי, ששימש כאחראי על ההנדסה באינטל, עבר לאחר זמן מה לתפקיד דומה בחברת נשיונל סמיקונדקטור.

בתחילת שנות ה-80 עזב וילנאי את נשיונל ופנה להקים את הסטרט-אפ הראשון שלו: חברת קלאריטי. קלאריאטי אמנם נחשבה אז להבטחה גדולה, אולם לבסוף נפחה את נשמתה בקול דממה דקה. וילנאי עשה חושבים וחזר לארה"ב כשהוא מקים סטרט-אפ שני: MMC NETWORKS. החברה, שהוקמה בעמק הסיליקון בשנת 92', הונפקה בוול-סטריט בסוף 97' לפי מחיר של 11 דולר למניה וקפצה ביום המסחר הראשון שלה ב-%100 למחיר של 22 דולר.

אולם את הקפיצה המהותית שלה ביצעה מניית MMC השנה, בעת שקפצה ב-%370 והגיעה לפני מספר ימים למחיר שיא של 56 דולר, ששיקף שווי חברה של יותר מ-1.7 מיליארד דולר.

הקפיצה במניית MMC באה על רקע הצמיחה המואצת בחברה, שהיתה עד כה אחת מהנהנות הבולטות ביותר מהפריחה הגדולה המורגשת לאחרונה בשוק שבבי התקשורת. את שנת 98' סיימה החברה עם הכנסות של 49.3 מיליון דולר - זינוק של %125 לעומת השנה הקודמת. הרווח נקי אשתקד הסתכם ב-8.4 מיליון דולר - לעומת רווח מצומק של 1.2 מיליון דולר בלבד לפני שנתיים.

הצמיחה המואצת של החברה נמשכה הגם במחצית הראשונה של השנה הנוכחית, ובמיוחד ברבעון השני. ברבעון זה הציגה MMC זינוק של %20 בהכנסות לעומת הרבעון הקודם, תוך שהיא רושמת הכנסות שיא של 19.3 מיליון דולר. הרוח הנקי ברבעון הסתכם ב-4.1 מיליון דולר - קפיצה של %24 בהשוואה לרבעון הראשון.

אולם על פי המסתמן כעת בעקבות עסקת סיסקו-יבמ, בהחלט ייתכן כי האופוריה נגמרה. מנכ"ל MMC דגלאס ספרנג, אמנם ניסה אתמול להרגיע מעט את הרוחות כשהוא גורס כי "בעוד מספר שנים עוד יתברר כי הבעיה הנוכחית היתה רק מהמורה בדרכה של MMC לצמרת", אולם בוול-סטריט בכל מקרה העדיפו אתמול להצביע ברגליים ולשמור על מרחק מהמניה עד יעבור זעם.

החברה הישראלית הבולטת ביותר הפועלת בשוק שבבי התקשורת היא גלילאו. גלילאו אמנם סבלה אתמול מהמומנטום השלילי שעוררה MMC ורשמה ירידה של %6, אולם מנכ"ל החברה, אביגדור וילנץ, לא נשמע היום מודאג במיוחד.

"לעסקה בין יבמ לסיסקו אין כל השלכה ישירה על גלילאו", אמר היום וילנץ ל"גלובס". "המכירות שלנו ליבמ הן מצומצמות ביותר, ואילו דווקא סיסקו היא לקוח משמעותי הרבה יותר, כך שברור כי הדבר לא רלבנטי עבורנו כפי שהיה ב-MMC", אומר וילנץ.

וילנץ סבור אף כי ייתכן כי העסקה אף תיטיב עם גלילאו, אשר ייתכן כי תיהנה מהגידול הצפוי בתחום פיתוח המערכות בסיסקו, אשר כאמור תעסוק מעתה גם בפיתוח עבור יבמ.« מאת עדי מנדלסון « 600 מיליון דולר התנדפו ביום אחד מהבייבי של עמוס וילנאי « עסקת המיליארדים בין יבמ לסיסקו אולי עושה טוב לשתי חברות הענק, אבל בוודאי לא למניית MMC NETWORKS שקרסה אתמול ב-%38