לשכות המסחר: הנמל בעזה עשוי לשבור את המונופול של רשות הנמלים

ראש האגף לסחר בינלאומי באיגוד לשכות הסחר, מנדי ברק, אומר, כי רוב הסחר בין ישראל והרשות הפלשתינית הוא של מוצרים המיובאים לישראל ומופצים ממנה לשטחי הרשות. להערכתו, סביר שבתחומי יבוא בהם אין צורך בהשקעה רחבה במחסנים ובעורף לוגיסטי, יתפתח יבוא ישיר לרשות. לעומת זאת, בתחומים רבים אין כדאיות לייבא בכמויות קטנות, עקב השקעות תשתיות אלו.

לגבי בניית הנמל בעזה אמר ברק, כי האיגוד מברך על פתיחת נמל ש"ישבור את המונופול של רשות הנמלים", ופעילותו תוריד את מחירי ההובלה הימית. לדבריו, בניית נמל עזה תאפשר אולי להפריט את הנמלים הישראליים, על ידי החלשת ההשפעות של שביתות אפשריות בנמלים הישראליים. עם זאת הוא מעריך, כי יידרשו מספר שנים - ואולי אפילו עשור - עד שיופעל בעזה נמל מסחרי כולל שינוע ימי של מכולות.

ברק מעריך, כי אם יהיה גבול מכס בין הרשות וישראל בשילוב עם הסכמי סחר חופשי, תיאלץ הרשות להטיל מכסים גבוהים, מכיוון שרוב ההכנסות שלה מקורן ממכסים. לאור החשיפה המשמעותית של המשק הישראלי לתוצרת חוץ, מעריך ברק, כי תיווצר זליגה של סחורות מישראל לרשות, והיבואנים הישראלים לא ייפגעו משמעותית.

לעומת זאת, אם תהיה מעטפת מכס אחידה, היבואנים הישראלים ייפגעו משמעותית, עקב היבוא הישיר הפלשתיני, אשר חלקו עשוי לזלוג לתחומי ישראל.« מאת חגי אטקס « לשכות המסחר: הנמל בעזה עשוי לשבור את המונופול של רשות הנמלים