ברק: הסכם שארם מונע שינוי חד-צדדי במעמד השטחים; שרון: אחיזת עיניים

רק יצחק לוי התנגד בממשלה לאישור השלב הראשון; שרנסקי נמנע ושרי ש"ס נעדרו ש דוד לוי ינהל המו"מ עם הפלשתינים ש מחר יתחיל שחרור 200 אסירים ביטחוניים, ובשבוע הבא תהיה נסיגה מ-%7

הממשלה אישרה היום (ד') את ביצוע השלב הראשון של הסכם שארם א-שייך. ביצוע השלב הראשון אושר ברוב של 17 שרים. רק שר אחד, יצחק לוי, התנגד. שר הפנים, נתן שרנסקי, נמנע. מהדיון נעדרו שרי ש"ס, בעקבות המשבר הקואליציוני.

אם לא יחולו שיבושים של הרגע האחרון, ישראל תתחיל לשחרר מחר קבוצה ראשונה של 200 אסירים ביטחוניים, ובתחילת השבוע הבא תתבצע הנסיגה הראשונה במסגרת ההסכם, בשיעור של %7. מדובר במסירת שטחים המצויים בשליטה מוחלטת של ישראל לשליטה אזרחית של הרשות הפלשתינית, בעוד שהאחריות הביטחונית תישאר בידי ישראל.

במהלך ישיבת הממשלה עיינו השרים במפות הנסיגה, ולאחר מכן הוצגו המפות בפני חברי הכנסת. את המפות הסופיות לנסיגה הראשונה גיבשה ועדת שרים בראשותו של אמנון שחק.

בתום ישיבת הממשלה הודיעה לשכת ראש הממשלה, כי שר החוץ, דוד לוי, ינהל מעתה את המשא ומתן עם הרשות הפלשתינית.

לאחר האישור בממשלה, התכנסה הכנסת לדיון ואישור ההסכם. הדיון נפתח בנאומו של ראש הממשלה, אהוד ברק.

"המיזכר מחזק את ביטחון ישראל דרך תהליך השלום ויוצר את תנאי הפתיחה המתאימים לדיונים על הסדר הקבע", ציין ברק בפתח נאומו, שלעיתים שוסע ע"י חברי הכנסת בני אילון ועוזי לנדאו.

הוא ציין, שממשלתו מתכוונת להתקדם על פיו ולהשלים את הסכם המסגרת והסכם הקבע.

"לא התפשרנו על יעדי המשא ומתן של ישראל. הדגשנו את המחוייבות של ישראל לביטחונה".

הוא ציין כמה מההישגים, שלדעתו, הושגו בהסכם שארם: "דחינו בשלושה חודשים את הפעימה השנייה. ההיערכות החדשה היתה עלולה לפגוע באינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל. הדחייה מאפשרת דיון אינטנסיבי עם הפלשתינים ובתנאי פתיחה טובים יותר. במקביל עמדנו על ביצוע מלוא המחוייבויות הפלשתיניות הקודמות. בין היתר, הם יעבירו את כל רשימות השוטרים ויאספו את הנשק הבלתי חוקי. הבטחנו את כל האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל".

לדבריו, ההסכם מאשרר מחדש את מחוייבות שני הצדדים לא לבצע שינוי חד-צדדי במעמד הגדה המערבית ורצועת עזה. בכך רמז ברק, שהוא אינו מקבל את טענת הרשות הפלשתינית, שההסכם מאפשר לה להכריז בעוד כשנה על מדינה פלשתינית.

ברק הדגיש, כי ההסכם מאפשר לישראל לחדש את הדו-שיח האינטימי עם ארה"ב כמו בימי יצחק רבין.

"אני מכיר בכך, שתהליך השלום כרוך בפרידה כואבת מחבלי מולדת שנפשנו קשורה בהם. יש לנו כמדינה מחוייבות למתיישבים ביהודה, שומרון ועזה ובליבנו פנימה כאב עמוק. אבל אנו גם ממשלה אחראית, שיודעת שלצורך הבטחת עתידה עלינו להיפרד מהפלשתינים לשלום ולקיים בישראל עוצמה מדינית וחברתית".

הוא הבטיח להיות ראש ממשלה של "כולם", לרבות המתנחלים, אבל הזהיר שהוא לא ישלים עם הסתות והפרות סדר, כמו בימים שלפני רצח יצחק רבין.

לאחר ברק נאם ח"כ אריאל שרון. הוא תקף בחריפות את הסכם שארם א-שייך. "מדובר בהסכם רשלני ובאחיזת עיניים".

לטענתו, במפות הנסיגה שהגיעו אליו אתמול יש כמה מחדלים ויש צורך לתקנן עוד לפני ביצוע הנסיגה הראשונה.

"מה השגתם? שלושה חודשים ושבחים בעולם. מנהיגות אמיתית לא מתפשרת על אינטרסים ביטחוניים כדי לשפר את מעמדה במצרים ובמדינות אחרות", הוא הוסיף.

"ההסכם הוא שיפור זמני בלבד במעמדה של ישראל", הוא הדגיש.

הדיון אמור להימשך עד לשעות הערב, ולאחר מכן צפויה הכנסת לאשר ברוב גדול את ההסכם וביצוע השלב הראשון.« שירות גלובס « ברק: הסכם שארם מונע שינוי חד-צדדי במעמד השטחים; שרון: אחיזת עיניים « רק יצחק לוי התנגד בממשלה לאישור השלב הראשון; שרנסקי נמנע ושרי ש"ס נעדרו ש דוד לוי ינהל המו"מ עם הפלשתינים ש מחר יתחיל שחרור 200 אסירים ביטחוניים, ובשבוע הבא תהיה נסיגה מ-%7