ד"ר אלי רוזנברג: "אני לא חושב שהסיפור גמור"

"אינטרסנטים, כמו משה שחל, פועלים להקמת מונופול אספקת גז טבעי ממצרים"

הלם שרר היום (ה') בקרב יזמי חיפושי הגז בישראל. מישיבה דחופה שאירגן היזם של אבנר, ד"ר אלי רוזנברג, שוגרה תגובה, לפיה "כיום מתנהלת מלחמה כלכלית במטרה לחסום את פוטנציאל הגז הישראלי, אשר עשוי להבטיח בתוך זמן קצר מאוד את צורכי מדינת ישראל לשנים הבאות. ללא ספק, נכונותה של מצרים לספק גז בישראל הינה תוצאה של תגליות הגז מול חופי ישראל ושל פעולות גופים כלכליים אינטרסנטים".

רוזנברג מציין כי בין אותם גופים נמנה עו"ד משה שחל, לשעבר שר האנרגיה, שמשמש נציגה של אמוקו בישראל: "אם באמת ירכשו גז מהמצרים ולא יתחשבו בהיבט הביטחוני ובהטבות הכלכליות שעשויות לצמוח מגז שיופק בישראל, הרי שבשנה הראשונה אולי יימכר כאן הגז במחירי היצף, אך בשנים הבאות במחירים מופקעים תוך השתלטות על משק הגז ומניעת כל תחרות כלכלית הוגנת". רוזנברג איננו רואה, לדבריו, בהצעה המצרית "סיפור גמור", שכן חוק הגז, שאמור להסדיר את אספקת הגז לישראל, עדיין עוד לא הוגש לאישור: "חוק הגז נועד להקים מונופול ולתת אותו לקבוצה של ספקי גז ממצרים בשיתוף חברות ישראליות. הקמת מונופול זה תפגע פגיעה אנושה באינטרסים הכלכליים והאסטרטגיים של מדינת ישראל ותושביה, ומתעלמת לחלוטין מפוטנציאל הגז הגדול שנתגלה לאחרונה מול חופי ישראל".

לדברי רוזנברג, כולל המאגר הראשוני שנתגלה בקידוח נעה 1 של אבנר 330 מיליארד רגל מעוקב גז, בשווי כלכלי שעשוי להגיע ל-750 מיליון דולר. בכוונת השותפות, הוא מציין, להשקיע בשנה הקרובה כ-55 מיליון דולר ב-3 קידוחים לפחות באזור ובהקמת מערך הפקה: "לא יעלה על הדעת לחבל בסיכוי היחידי הקיים כיום לאפשר אבטחת מקורות אנרגיה עצמאיים למדינת ישראל ושמירה על משק הגז כמשק תחרותי, רק בשל קידום אינטרסים כלכליים קצרים של גופים זרים, אשר עשויים להשתנות לפי משב הרוח הפוליטי, חדשות לבקרים".

משה פרידמן, דובר משרד התשתיות, מבהיר היום ל"גלובס" כי המצרים נתנו את תשובתם העקרונית לאספקת גז לישראל, וכי עכשיו יישבו הצדדים למו"מ.

- "גלובס": מדוע להעדיף גז ממצרים?

"אנו בוחנים את שתי האפשרויות. כמובן שאנו מעדיפים גז תוצרת מקומית, אבל בינתיים היכולות לא ברורות לגמרי".

ד"ר יחזקאל דרוקמן, הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות, דווקא נשמע אופטימי באשר לעתיד תעשיית הגז כחול לבן: "הגז המצרי היה כל הזמן בסביבה, אולם הם לא הסכימו לספק לנו אותו - ובלי הסכמה אין גז. ואז קרה נס ליהודים, ומצאנו גז בעצמנו, בכמויות מסחריות שיספיקו למספר שנים, ואנו הולכים למצוא עוד גז - ואת זה אני אומר לך באחריות מלאה".

"בקידוח נועה 1 ואור 1 יש כמויות מסחריות. בקידוח אור דרום כנראה יש גז, אבל לא בכמויות מסחריות. פתאום מתברר כי יש גז גם במדף היבשת הישראלי, וכי בשנה הבאה מתוכננים קידוחים נוספים מול חופי ישראל ומול חופי עזה, בחלק הפלסטיני. אני מניח שהידיעות כי ליהודים יש גז הגיעו גם אל המצרים, ועכשיו הם ממהרים להסכים להעביר לנו גז פן הם יתקעו עם מצבורי גז לא מנוצלים".

ומה יהיה על הקידוחים בישראל?

"הם ימשיכו לעבוד. אני רואה בחיוב קיומה של תחרות בשוק הגז. בסופו של דבר, מי שירוויח יהיה אתה ואני וכל עם ישראל, מעצם טבעה של תחרות. בנוסף, יש שיקול אסטרטגי. היהודים יכלו רק לחלום על מקור אנרגיה עצמאי משלהם, והנה יש להם מקור שלא תלוי בגחמותיו של אף ספק ולא במצב רוח של אף אחד, וזה בהחלט שיקול לגבי הגז הישראלי. איך שלא יהיה, אנו מקדמים בברכה את הגז המצרי".

« שי שלו « ד"ר אלי רוזנברג: "אני לא חושב שהסיפור גמור" « "אינטרסנטים, כמו משה שחל, פועלים להקמת מונופול אספקת גז טבעי ממצרים"