"יכולתי לנוח על זרי הדפנה, לדוג דגים"

בני גאון, בדרך להנפקת גאון אחזקות, עם תוכניות לעתיד וחלומות מהעבר

ברבעון השלישי של שנת 2000, מתכוון בני גאון להפוך את גאון אחזקות בע"מ לחברה ציבורית. על פי התוכנית, תונפק חברת ההשקעות שהקים לפני כ-14 חודשים, על פי שווי חברה של 70- 80 מיליון דולר. הבדיקות עם החתמים וההיערכות כבר החלו. הכוונה היא לבצע את ההנפקה בבורסה התל-אביבית.

כשעזב את כור, היו כבר שהספידו אותו. "אני לא מתכוון ללכת לדוג דגים", אמר אז גאון, ומיהר דווקא לצאת למסע דיג: בחכתו העלה כמה מהדגים השמנים בארץ.

משפחת רקנאטי באמצעות י.ל.ר שוקי הון, משפחת אריסון באמצעות אריסון השקעות, גד זאבי באמצעות זאבי אחזקות, סמי שמעון באמצעות יכין חקל, אורי דוד, משפחת פינסון בעלת נדל"ן רבים, ומרקוס כץ, פעמיים - פעם אחת באמצעות רונדן השקעות ופעם שנייה בשותפות עם ד.א.ל הנדסה. ברשימה הזו מחזיקה כל קבוצה ב-%6.66 ממניות ההצבעה, מלבד שמעון שמחזיק ב-%20, משפחת פינסון ב-%13.33 ושיעור זהה גם לאורי דוד. לגאון עצמו %20 בהון ו-%20 במניות ההצבעה.

תחילה גייס גאון 20 מיליון דולר מהשותפים. בימים אלה סיים גיוס נוסף של 50 מיליון דולר. החברה מחזיקה כיום בעסקים שהיקף פעילותם מגיע ל-350 מיליון דולר. מן הסתם, חלק מההשקעות ממונפות והשותפים עוד לא ראו דיבידנד על השקעתם. עתה, מחכים להנפקה.

אוסף גם קצת מכור

לפני כשבוע רכשה גאון אחזקות את צינורות המזרח התיכון מכור. רכישה זו באה לאחר שלפני מספר חודשים רכש עם מנורה את כור שוקי הון. בדרך התעניין גם בסולתם, אך לבסוף, לא קנה. מי אם לא גאון יידע מה כדאי לרכוש בכור? אולי רק סטנלי גולד, נשיא כור לשעבר, שרכש את הפעילות הצבאית של תדיראן קשר.

גאון מכחיש בתוקף הערכות כאילו הוא מנסה להקים מיני-כור. אגב, במכירת החיסול של חברות כור (כל מה שלא סינרגטי כמובן) מככב דווקא מישהו אחר, שכדאי לשים לב אליו. איאן דייוויס, תעשיין בריטי, מתמחה ברכישת חברות כושלות מקונצרנים גדולים והבראתן. כך רכש מכור בשנתיים האחרונות את פרי הגליל ויונה, פניציה, ברבור ועתה את צינורות המזרח התיכון בשותפות עם גאון.

דייוויס פועל בישראל באמצעות חברה בת, INVESTMENT IN INDUSTRY) 3I), ונציגו, אביב אלגור. הקבוצה מתמחה בהבראה שקטה, ללא פיטורין מאסיביים ונחשבת לעניין זה כקונה אידיאלי. השקט בה היא נוהגת לפעול הופך אותה לשותפה מעניינת, אם לא מאזנת, לגאון.

תוכנית אב

לאחר שהבהיר כי הוא אינו בעניין של בניית מיני-כור, פונה גאון להסביר כי הכל על פי תסריט ידוע מראש, כלומר ידוע לו. מדובר בתוכנית אב, שבחלקה הגדול כבר יושמה, הכוללת פירמידה עם ראש צר של חמישה אנשים המנהלים את העסק, ומתחתם ארבע זרועות השקעה מרכזיות:

* פעילות בשוק ההון - מתבססת על כור שוקי הון שנרכשה. בתחום זה כולל גאון גם את הפעילות כנציג בנק אוף אוסטריה בישראל, שלאחרונה נכנס גם כשותף בכור שווקים עתידיים. בימים אלה עוסקים גאון ואנשיו באיתור חברות נוספות לרכישה בתחום.

* פעילות בתחום האגרו-תעשיות - כולל רכישה של %30 ממפעל המסננים של עמיעד, %50 בחברה לזרעים ברומניה, צינורות המזרח התיכון ועוד. הכוונה היא להיכנס לתחומי המים והתשתיות, ההתפלה, התכנון, מוצרי ההשקייה והובלת גז.

* פעילות בהיי-טק, אינטרנט - גם גאון רוצה להיות שם. בזרוע זו הוקמה GENIUS - קרן המיועדת להשקעה בחברות בענף הנמצאות במצב ראשוני, מה שמכונה SEED MONEY. בתחום פעילות זה משתלבת גם ההשקעה ברכישת %25 מאוריין המחזיקה ב-%50 מחברת UPS. להערכת גאון, בעידן האינטרנט יש מקום נכבד לשירותי המשלוח וההובלות. בימים אלה פועלת החברה לאיתור השקעות ב--E COMMERCE.

בנוסף נכנסו לשותפות בערוץ העסקים עם בלומברג ושותפים נוספים ובוחנים המשך השקעות בתקשורת, בתחום התוכן.

* המשביר השקעות - לכאורה, נראית השקעה זו כפחות מוצלחת, ובימים אלה נבחנות אפשרויות שונות לגבי חלקים ממנה. כך, לא ברור מה יעלה בגורל המשביר מחסני אופנה. במשביר לחקלאי, לעומת זאת, מתוכננות השקעות.

ושוב, לחלומות ישנים

זוכרים את הקרן להשקעות במזה"ת שהקים כור בראשות גאון? זוכרים את האופוריה של הימים ההם, שנעלמה כלא היתה תחת שלטונו של נתניהו, ויחד עימה, נעלמה הקרן המפורסמת בקול דממה דקה? הקרן שלא היתה, אלא בתקשורת, עושה רעשים מחדש, ומאיימת להגיח אל אוויר העולם בשנית. שינוי האווירה הפוליטית הביא את גאון להשתעשע, כדבריו, שוב ברעיון הישן. אם האווירה הפוליטית תהיה חיובית, הוא אכן מתכוון להקימה לתחייה במסגרת החדשה, ולגייס משקיעים נוספים. עכשיו, כשאין בעלי בית, אפשר לחלום שוב ואולי גם ליישם.

התחלתי ולכן אסיים

אז אם הכל הולך, לכאורה, כל כך נחמד, בשביל מה צריך את הכאב ראש של הקו-אופ? התחלתי ולכן אסיים - כך זה נראה. גאון: "נכון שזה כאב ראש, אבל החלטתי להוליך מהלך שאני מקווה להצליח בו. אבצע את מה שהצבתי לעצמי לעשות. בתוך כשבועיים יוגשו מסקנות ועדת וינוגרד. אני כבר לא לבד שם. היום הדברים מתנהלים יותר נכון. יש דירקטוריון. הכל שקוף והולך בכיוון הנכון".

הקולות הסוערים מהישיבות האחרונות של האגודה ממחישים שלא כולם שותפים לדעתו של גאון, אבל נעזוב את זה. הפעם אנחנו בעניין של פירגון. בסך הכל, אפשר לפרגן למי שהצליח בתוך 14 חודשים להקים עסק שעל פניו, כך אומרים גם המלעיזים - נראה לא רע.

רגע פילוסופי

"אחד הדברים הכי חשובים בעולם העסקים הוא ההכרה, כי אתה לא מי שהיית, אלא מי שהינך ומי שתהיה. אתה מותח וילון על אמוציות העבר ומפסיק לעסוק בו. מעתה, מתעסקים רק בעתיד. אתה בונה את הקריירה השלישית, הרביעית או החמישית שלך, בדרך שאתה בוחר. אתה קובע לעצמך. אם אתה עקבי, אין שום חרטה. לא הייתי מצליח לעשות את מה שעשיתי ללא השנים האחרונות בכור, לכן אני לא מצטער על כלום. יכולתי לנוח על זרי דפנה, לדוג דגים. אבל אני רואה חיות אדירה במה שאני עושה. אני זקוק לאדרנלין הזה. כל יום זו חגיגה חדשה".

- האם שמענו נכון? למשוך וילון ולהפסיק להתעסק עם העבר? אפילו מילה אחת על כור? הרי ספר שלם כתבת על העבר. עשית חשבונות עם כל מי שרק אפשר. לא שכחת אף אחד.

- גאון: "אז אולי עכשיו זה ספר חדש". ואנחנו שואלים, הייתכן?« אורנה רביב « "יכולתי לנוח על זרי הדפנה, לדוג דגים" « בני גאון, בדרך להנפקת גאון אחזקות, עם תוכניות לעתיד וחלומות מהעבר