5,000 דונם ברמת הגולן בבעלות קק"ל

"על ישראל לדרוש מהסורים שטחים אלו ועוד 53 אלף דונם בעומק סוריה - הנמצאים אף הם בבעלות קק"ל"

5,000 דונם ברמת הגולן נמצאים בבעלות הקרן הקיימת לישראל, וכמה מישובי הגולן יושבים על קרקע זו. כך נודע ל"גלובס". זאת, בנוסף ל-53 אלף דונם בעומק סוריה, הנמצאים אף הם בבעלות הקרן הקיימת. על 5,000 הדונם שוכנים, בין היתר, שטחים של המרכז האזרחי בני יהודה, וכן של הישוב קדמת צבי. שטחים אלו נקנו לפני 110 שנים ע"י הברון אדמונד דה-רוטשילד, הנדיב הידוע. הם הועברו לאחר מכן לידי פיק"א, ובשנים 57'-82' הועברו לבעלות הקרן הקיימת.

כתב "גלובס" מציין, כי שיטחה של רמת הגולן הוא 100 אלף דונם, כך שבבעלות העם היהודי באמצעות הקרן הקיימת יש שטחים בסוריה שגודלם כ-%60 משטחי רמת הגולן.

ל"גלובס" נודע עוד, כי המסמכים המוכיחים את בעלותה של הקרן הקיימת על 5,000 הדונם בגולן ועל 53 אלף הדונם בעומק סוריה, הועברו לידי ראש הממשלה, אהוד ברק, כדי שיציגם במו"מ עם סוריה.

יו"ר הקרן הקיימת, שלמה גרבץ, אישר היום (ה'), כי בבעלות קק"ל 5,000 דונם ברמת הגולן ו-53 אלף דונם בסוריה. הוא אמר: "כדאי שהציבור יידע, שבסוריה וברמת הגולן יש קרקעות השייכות לעם היהודי, ולא לסורים. העברנו לרה"מ את החומר כדי שישתמש בו".

"גלובס" פירסם את הפרשה כבר לפני 4.5 שנים, בידיעה ב-19 ביוני 95', ובכתבה ב-21 ביוני. בזמנו העריכו, כי פיק"א, שהתחסלה בסוף שנות ה-50', העבירה את מסמכי הבעלות למדינה. לאחר הפירסום ולאחר שבכנסת הוגשו שאילתות, חיפשו פקידי משרד החוץ את המסמכים בגינזך המדינה, אך לא מצאו אותם. עתה מתברר, כי הבעלות הועברה לקק"ל. המסמכים נמצאו באחרונה בארכיון הקרן הקיימת, וכאמור הועברו לידי רה"מ.

פיק"א העבירה בסה"כ לקק"ל 80 אלף דונם, מזה 58 אלף דונם בסוריה וברמת הגולן, ו-22 אלף דונם בירדן וביהודה ושומרון. משפחת רוטשילד החליטה בסוף שנות ה-50' לחסל את פיק"א, ולהעביר את קרקעותיה לרשות העם היהודי באמצעות הקרן הקיימת.

הקרקעות בסוריה וברמת הגולן נוהלו במשך עשרות שנים ע"י נציגי הברון רוטשילד ופיק"א. בשלב מסויים הן הוחכרו לאיש העסקים הסורי אבו שהין. מקורות בכירים בקרן הקיימת אמרו, כי על ישראל לדרוש את הבעלות המלאה על 5,000 הדונם בגולן. כן עליה לדרוש את הבעלות על 53 אלף הדונם בסוריה ולהציע להחליף קרקעות אלו בקרקעות אחרות ברמת הגולן. הקרן הקיימת תהיה מוכנה להעביר לבעלות המדינה קרקעות אלו. יצויין, כי מאז שנת 61' מנהלים המדינה והקרן הקיימת את קרקעותיהן באמצעות מינהל מקרקעי ישראל.

(ראה גם "עיתונים בארץ", עמ' 30).« מאת אלעזר לוין « 5,000 דונם ברמת הגולן בבעלות קק"ל « "על ישראל לדרוש מהסורים שטחים אלו ועוד 53 אלף דונם בעומק סוריה - הנמצאים אף הם בבעלות קק"ל"