חברות הגז במיתקני פי גלילות ידחו דרישת איציק להפחית ב-%30 את כמות הגז

פזגז: היא פועלת בניגוד לחוק * חברות: אין חלופה; תנועת מכליות טעונות גז מסוכנת

חברות הגז הפועלות במיתקני פי גלילות החליטו לדחות את דרישתה של השרה לאיכות הסביבה, דליה איציק, להפחית בכ-%30 את היקף איחסון הגז במיתקנים. כך נודע ל"גלובס". עם זאת, החברות טרם מסרו את החלטתן באופן רשמי לאיציק, בטענה שהן יכולות לעשות זאת בשבוע הבא.

בתוך כך נודע, כי חברת פזגז, חברת הגז הגדולה בארץ, פנתה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, וביקשה ממנו לפעול נגד איציק, משום, שלטענת החברה, היא פועלת בניגוד להליכים חוקיים מקובלים.

החברה טוענת, כי מאחר שהנושא נמצא בדיונים משפטיים, בשני בתי משפט במקביל, אסור לאיציק לנקוט צעדים, עד אשר יתקבלו החלטות על ידי בתי המשפט.

איציק הודיעה השבוע, כי אם החברות לא יפחיתו את היקף האיחסון, היא תורה לסגור לאלתר את חוות מכלי הגז בפי גלילות.

גם במשרד התשתיות דוחים על הסף את דרישת איציק. זאת בטענה, שקיימת החלטת ממשלה ברורה, שלפיה האתר יכול להיסגר רק בסוף השנה.

חברות הגז טוענות, כי האיחסון במסגרת פי גלילות בטיחותי, ועל כן אין טעם לצמצם את כמות הגז, במיוחד לנוכח העובדה שאין תחליף קיים. זאת, משום שלא נמצא עדיין אתר חלופי להעתקת המיתקנים, וכן משום שימים אלה נחשבים כימי השיא בצריכת גז - לבישול ולחימום.

חברות הגז, גורסות בנוסף, כי אסור לגרום למצב שבו מיכליות ינועו בכבישים ויובילו גז בהיקפים גדולים, בגלל הצורך להפחית את כמות הגז המאוחסנת בפי גלילות.

יצויין, כי איציק הודיעה השבוע, כי היא נענתה לפנייתו של ראש הממשלה, אהוד ברק, ודחתה זמנית את כוונתה להוציא צו סגירה לאתר, עד ל-1 בפברואר. איציק התנתה את הסכמתה בהפחתה מיידית של כמות הגז ב-%30. השבוע ביקרה איציק בפי גלילות, יחד עם השר חיים רמון, העומד בראש ועדת שרים לעניין פי גלילות.

חברות הגז התחייבו להשיב לאיציק, תוך 24 שעות, אם הן מעוניינות להפחית את כמות הגז המאוחסנת באתר באופן וולונטרי. עד היום לא השיבו החברות לאיציק.

נודע, כי הן מסרבות לדרישה הזו, גם מנימוקים עניינים וגם בנימוק, שהשרה אינה יכולה לכפות זאת עליהן, כל עוד מתנהלים הליכים משפטיים בנושא. זאת, בעיקבות עתירות שהגישו ביוזמתן חברות פזגז ואמישראגז, נגד המשרד לאיכות הסביבה.

חברות הגז אמרו, כי אם הן אינן מוכנות וולונטרית לצמצם את כמויות הגז, אזי יש להן עוד שבוע כדי להשיב לדרישת איציק.« מאת דוד חיון « חברות הגז במיתקני פי גלילות ידחו דרישת איציק להפחית ב-%30 את כמות הגז « פזגז: היא פועלת בניגוד לחוק * חברות: אין חלופה; תנועת מכליות טעונות גז מסוכנת