ארוחה מדברית ב-150אלף דולר

10 מיליארד דולר מגלגל בעולם שוק תיירי התמריץ, המורכב מעובדים מצטיינים המשוגרים על ידי מנהליהם לטיולי פינוק עתירי הוצאות ברחבי הגלובוס. בישראל הענף עדיין בחיתוליו

2.5 מיליון שקל השקיעה חברת סיאט אנגליה במימון נסיעתם של סוכניה המצטיינים ובני זוגם למלון הנסיכה באילת. כל סוכן שלה שהגיע ל-%75 מיעדי המכירה שלו, קיבל את הבונוס. בונוסים דומים הוענקו בשנה האחרונה למצטיינים מחברת רנו בצרפת, פג'ו בבלגיה, נוקיה בפינלנד, חברת התרופות אסטרה בשבדיה, דן אנד ברדסטריט באנגליה. כולם הגיעו לאילת, לפרקי זמן של 7-4 ימים.

נסיעות תמריץ של עובדים מצטיינים, הפכו לפלח שוק מבוקש, שעליו מתחרים באינטנסיביות בתי מלון, סוכני נסיעות, גורמי תיירות וחברות תעופה סדירות, לא צ'ארטרים. מדובר בתיירות עתירת ממון. שלא כמו תיירים "רגילים", שהוצאותיהם משולמות מכיסם ולכן הם אינם ממהרים להיפרד מכספם, פלח שוק זה של עובדים מצטיינים, עתיר הזדמנויות עיסקיות. החברות המשגרות את העובדים לארץ, דואגות לכל מחסורם ביד רחבה, לא עושות חשבון, וגורמי התיירות המקומיים מרוויחים מכך היטב.

תיירי התמריץ מחפשים אטרקציות. אין מדובר בתיירות בטן-גב. בין שאר פעילויותיהם: ארוחות במדבר, שיט על יאכטות, צלילות היכרות, טיולי גמלים וג'יפים, מופעים אור-קוליים. המטרה ברורה: החברה המשגרת רוצה להעניק ליקיריה את טיול חייהם, שיהיו אסירי תודה לה לנצח. לכן הכסף ממש לא משחק כאן.

בעולם, תיירות התמריץ מגלגלת כ-10 מיליארד דולר בשנה. (בארץ הפוטנציאל הוא כ-50 מיליון דולר, כפי שיפורט בהמשך.) ארה"ב מובילה בתחום. אחריה אנגליה, גרמניה, צרפת, איטליה, בלגיה והולנד, סקנדינביה, וגם מדינות מזרח אירופה.

למרבה הפלא, מרבית סוכני התיירות הישראליים עדיין לא גילו את הפוטנציאל המסחרי שבפלח זה, ועיקר המאמץ השיווקי מוטל על בתי המלון, הנאלצים לפעול בדרך עצמאית.

החברות הישראליות העוסקות בזה הן בעיקר אשת, אורטרא, כנס, עמיאל וישראם. לדברי אמנון בן-דוד, מנכ"ל אש"ת תיירות נכנסת, תיירות התמריץ תלויה במשתנים רבים, כמו מצב פוליטי, ועל כן בשנים האחרונות היא כמעט ולא הורגשה בארץ. לאחרונה מסתמנת בעניין זה תפנית חיובית. נסיעות אלה מתוכננות זמן רב מראש, כשנתיים-שלוש בארה"ב וכשנה באירופה, ורגיעה בטחונית יחסית השוררת היום בארץ תניב, אם בכלל, הישגים רק בעוד שנה-שנתיים.

בן דוד: "אנחנו נטפל בשנת 2000 בלמעלה מ-3000 איש שיגיעו בלמעלה מ-30 קבוצות תמריץ: בנק איטלקי - 450 איש, חברות תוכנה, חברות תרופות, היי טק ועוד. כ-100-50 איש בכל קבוצה. עד היום, %80 ביקשו להיות באילת. המספרים היום: %40 לאילת, %40 לירושלים והשאר מתחלק בין ים המלח ותל אביב."

איריס מזאל, מנהלת שיווק של מלון הנסיכה באילת: "אנחנו קולטים מדי חודש כשתי קבוצות. כדי למצוא לקוחות, אנחנו משתתפים בירידים בלונדון וז'נבה ומפרסמים בעיתונות מקצועית. העובדה שאין טיסות בינלאומיות סדירות לאילת היא בעוכרינו, בעניין זה. ה'מומרצים' לא רוצים לשרוף יום על טיסות ועוד טיסות המשך."

תיירות התמריץ פועלת גם בכיוון ההפוך, מישראל החוצה. למשל, כלל ביטוח החליטה לשגר לפראג עשרות מסוכניה המצטיינים וחברת אל-על העמידה לרשותה מטוס מיוחד, עם דלפקי בידוק "פרטיים" בנתב"ג. יחד עם החברה המארגנת, דיזנהויז, הוכנה תוכנית יוצאת דופן. במהלך הטיסה הורשו הסוכנים לבקר את הקפטן בתא הטייס ובנמל התעופה של פראג חיכתה להם תזמורת.

מנכ"לית דיזנהויז, רחל לוין: "נסיעה כזו אמורה לבטא הוקרה מצד המנהלים לעובדיהם. לכן הכל חייב להיות מתוכנן היטב מראש, עד הפרט האחרון, לא להשאיר דבר ליד המקרה. הנוסעים חייבים להרגיש שהרבה תשומת לב מורעפת עליהם. במסגרת זו יוצאים לחו"ל עובדים מענפי הביטוח, התרופות, היי-טק, פרסום, קוסמטיקה. להערכתי, על כל ישראלי כזה מוציאים מנהליו כ-3000-500 דולר, ומדובר בשוק של כ-50 מיליון דולר בשנה."

לאן אוהבים הישראלים לצאת במסגרת טיולי התמריץ שלהם? בדיוק כמו בנסיעותיהם הפרטיות: ערי בירה באירופה ואתרי נופש בים התיכון. ההוצאה לאיש כ-500 דולר וכל נסיעה נמשכת 8-3 ימים.

%1 - חלקה של תיירות התמריץ הנכנסת, מסך התיירות.

10,000 - מספר התיירים "המומרצים" שיגיעו השנה לארץ.

1,500 - הסכום, בדולרים, שכל אחד מהם יוציא בתקופת שהותו.

150,000,000 - הסכום, בדולרים, שיוציאו תיירי התמריץ השנה.

20,000 - מספר הישראלים היוצאים מדי שנה בדרך זו.

50,000 - מספר התיירים המגיעים לכינוסים בשנה.

250 - ההוצאה של תייר תמריץ ליום, בדולרים; כפליים מתייר רגיל.

100,000 - הסכום, בדולרים, המושקע בהפקת אירוע מיוחד.

15-10 - מספר הספקים הישראלים העובדים עם כל קבוצה.

30,000 - הסכום, בדולרים, המוקצב למסוקים לטיול וארוחת ערב בדואית, של 60 נשיאי בנקים, המגיעים ביולי 2000.

150,000 - הסכום, בדולרים, שתעלה ארוחת ערב במדבר יהודה ל-600 סוכני תרופות.« זהבה דברת « ארוחה מדברית ב-150אלף דולר « 10 מיליארד דולר מגלגל בעולם שוק תיירי התמריץ, המורכב מעובדים מצטיינים המשוגרים על ידי מנהליהם לטיולי פינוק עתירי הוצאות ברחבי הגלובוס. בישראל הענף עדיין בחיתוליו