איש עסקים חשוד בהרצת מניות ממד ישראל טכנולוגיות על מנת להתחמק ממס

רשות ניירות ערך: בן-ציון הלר הודה בחשדות והסביר שרצה להפיק רווח מהיר

בן-ציון הלר, מנהלן של 3 חברות פרטיות שבשליטתו, נעצר על ידי מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך בחשד להשפעה בדרכי תרמית על שערי ניירות ערך.

לטענת מחלקת החקירות, בחשבונותיהן של החברות הוחזקו מזה מספר שנים מניות של חברת ממד ישראל טכנולוגיות. ב-16.12.98 רכש החשוד את מניות החברה מחשבונות החברות לחשבונו האישי, תוך יצירת הפסד הון בחשבונות החברות, בהן היה מיופה הכוח היחיד לפעול.

על פי החשד, ב-30.12.98 התכוון הלר למכור ברווח לאחת החברות שבשליטתו את המניות שרכש בחשבונו האישי. רווחים מפעילות בניירות ערך פטורים ממס אצל אדם פרטי, בעוד שאצל חברה הם ממוסים. מאידך, ההפסד מפעילות בניירות ערך בחברה ניתן לקיזוז כנגד רווחים מפעילות כזו.

כדי לממש את תוכניתו, גרם הלר לעלייה בשערי מניות ממד, תוך ביצוע מסחר בין חשבונו האישי לחשבון אחת החברות שבשליטתו.

תחילה נתן הלר הוראת מכירה בחשבונו האישי בשער שהיה גבוה ב-%28 משער הבורסה, וכעבור 15 שניות נתן הוראת קנייה בהגבלת שער זהה. באופן זה יצר רווחים פטורים ממס בחשבונו האישי, וכמו כן גדל שווי אחזקותיו עקב עיסקה זו ב-50 אלף שקל.

באותו יום לא הצליח החשוד להשלים את המכירה במלואה בשל פעילותם של גורמים נוספים שמכרו מניות ממד באותו יום, לכן הוא נאלץ להשלים את המכירה ב-31.12.98. לקראת סוף שנת המס 1999 פעל הלר, על פי החשד, בצורה דומה גם במניותיה של חברת תום אחזקות.

החשוד הודה בחקירתו בביצוע המעשים המיוחסים לו. לדבריו, עשה את המעשים הללו על מנת להפיק רווח מהיר ופטור ממס בחשבונו האישי. כן הודה הלר, כי היה מודע לכך שמעשיו גורמים להעלאת שער מניות ממד.

הלר שוחרר אמש (ג') בהסכמה בערבות של 1.5 מיליון שקל. נאסר עליו לצאת את הארץ וליצור קשר עם המעורבים בפרשה. יצויין, כי מניות ממד ישראל שוב אינן נסחרות כיום. (ת.מ 15384/00).« מאת יצחק דנון « איש עסקים חשוד בהרצת מניות ממד ישראל טכנולוגיות על מנת להתחמק ממס « רשות ניירות ערך: בן-ציון הלר הודה בחשדות והסביר שרצה להפיק רווח מהיר