כל החיים לפניו

תקנות בית השכר (ארה"ב, 1999). הסופר ג'ון אירווין ("העולם על-פי גראפ") עיבד בעצמו את הרומן "תקנות בית השכר", שהתפרסם ב-1985. זהו סיפורו של יתום מאושר הומר וולס (טובי מקגווייר), שגדל והתחנך בבית היתומים, על-ידי רופא המקום, ווילבור לארץ' (מייקל קיין), שלימד אותו כמעט הכל על החיים.

לארץ' שכח להעניק להומר את יכולת ההבחנה בין טוב לרע. כאשר מגיע לבית היתומים זוג צעיר, מחליט הומר, בעקבות הפגישה איתם, לצאת אל העולם הגדול.

כל החיים לפניו, ואכן הומר מתוודע לראשונה ליופיו של העולם, אבל גם לכאב ולטרגדיות, לבגידות ולסכנות. או אז מתברר לו שהחינוך שקיבל בבית היתומים לא ממש הכין אותו להתמודד עם העולם. הוא חווה גם אהבה, לראשונה (שארליז תרון) בחייו.

לאסה הלסטרום ביים. צילם: אוליבר סטייפלטין, המוסיקה: רייצ'ל פורטמן. 126 דקות.

השתיקה (טג'יקיסטן ואיראן/צרפת, 1998). סרטו של הבמאי האיראני הגדול, מוחאסן מכמלבף ("גאבה"), צולם בטג'יקיסטן, והוא משל על חייו של אמן באיראן הטוטליטרית. המסר הוא - אמן יכול לשרוד שם רק אם הוא עיוור או חירש.

המשל מומחש באמצעות סיפור פשוט על ילד קטן, עיוור, שגר עם אמו בכפר. אמו מתפרנסת בקושי מדיג, לאחר שהאב עזב לרוסיה. הילד, חורשיד, ניחן בשמיעה אבסולוטית.

עם השמיעה המושלמת הזאת יוצא חורשיד כל יום באוטובוס אל העיר הגדולה, כדי לעבוד כמכוון כלי נגינה מסורתיים. אבל חוש השמיעה שלו מסיח את דעתו מן הדרך ומהתחנה שאליה עליו להגיע. קולות, מוסיקה, שיחות של אנשים, הכל מושך אותו.

נאדרה, הילדה שעובדת איתו, היא העיניים שלו. היא מוליכה אותו מדי יום בדרך אל העבודה וממנה, ובלבד שלא יילך לאיבוד.

המוסיקה והצלילים מלמדים את חורשיד הקטן על העיר הגדולה, על תושביה ועל העולם בכלל. האם יוצא ממנו אמן גדול? הסרט דובר פרסית ורוסית.

צילם אברהים גהאפורי. אורך הסרט 78 דקות.

האח (רוסיה, 1997). סנט פטרסבורג, בעידן הפוסט-סובייטי, היא עיר אלימה, הנשלטת בידי כנופיות המגיעות אליה מכל רחבי ברית המועצות לשעבר.

דנילה (סרגיי בודרוב) הוא חייל משוחרר, כפרי תמים, שמגיע העירה כדי להצטרף לאחיו המצליח.

אבל במהרה מתברר לו שההצלחה של האח קשורה ישירות לעסקי העולם התחתון. האח עובד בשירותיה של המאפיה המקומית כרוצח שכיר.

דנילה מחליט, כמו הגיבור ב"נהג מונית" של סקורסזה, לצאת למסע טיהור שאולי יסתיים במותו, ובלבד שיוכל לומר לעצמו שעשה מה שצריך אזרח הגון לעשות - טיהור העיר מהשרצים שדבקו בה.

בין לבין הוא מאזין בקדחתנות לשיריה של להקת רוק מקומית, חובר לאשה נשואה, נקשר לנערת מועדונים. לאחר מסע ההיטהרות שלו, הוא חולם לצאת אל העיר הגדולה יותר, מוסקבה. האם גם שם ימשיך לטהר?

בימוי ותסריט: אלכסיי באלבנוב, צילם: סרגיי אסטקוב. 96 דקות.

« נסים דיין « כל החיים לפניו «