איתוראן מאתרת 12 מיליון דולר אצל משקיע אמריקאי

חברת ניהול ההשקעות ליאונרדו תשקיע באיתוראן בשטרי הון המירים, במחיר הגבוה ב-%20 ממחיר המניה בבורסה היום * כמו כן תשאיל מוקד-איתוראן לליאונרדו 250 אלף מניות איתוראן בשווי 42 מיליון שקל, למכירה ב'שורט'

עד אמצע יוני 99' היתה איתוראן 'עוד חברה' בבורסה המדשדשת של תל-אביב, עם %11 תשואה מנייתית מתחילת השנה. אז באה הודעת החברה לגבי רכישת תשתית אלחוטית שתשמש להקמת חברת איתוראן כלי רכב בניו-יורק, וושינגטון ומיאמי. למרות שבשוק ההון לא הבינו בתחילה על מה המהומה, "גלובס" סימן את איתוראן כחברה בעלת פוטנציאל צמיחה, והיא אכן עלתה ב-%270 מאז ועד היום.

%270 בשמונה חודשים בהחלט נשמע כמו הרבה, אולי יותר מדי, ויש בשוק כמה גורמים שסבורים שלאיתוראן "נגמר האוויר". אבל חברת ניהול השקעות אמריקאית בשם ליאונרדו, שלה זו השקעה ראשונה בישראל, סבורה כנראה אחרת, והיא מניחה על השולחן 12 מיליון דולר כדי להוכיח את זה.

את הקרן מנהל אנג'לו גורדון, בנק מסחרי שמנהל 4.7 מיליארד דולר בנכסים, השקיע באיתוראן בצורה מורכבת מעט של שטרי הון המירים (עם חובת המרה). מדובר בעצם בהלוואה שהגוף האמריקאי מתחייב להמיר להשקעה במניות, ולכן היא תכנס לסעיף ההון עצמי במאזן של איתוראן, ולמעשה תכפיל אותו.

ההמרה תבוצע על פי מחיר מניה של 202 שקל, הגבוה ב-%20 ממחיר המניה היום (ב') בבורסה, או סך השווה לממוצע של עשרה שערי המניה הנמוכים ביותר במהלך 60 ימי המסחר הקודמים למועד המרת שטרי ההון.

במקביל, משאילה בעלת השליטה באיתוראן, חברת מוקד-איתוראן המחזיקה ב-%70 ממניות החברה, 250 אלף מניות איתוראן בשווי 42 מיליון שקל לליאונרדו. מדוע "משאילה"? מדובר במכירה בחסר ('שורט'), שמאפשרת למשקיע האמריקאי לגדר עצמו מפני סיכון (HEDGING) - הוא משקיע באיתוראן 12 מיליון דולר, תוך התחייבות להמיר את החוב לאקוויטי (למניות).

מה היא מכירה בחסר? ליאונרדו ישאיל את מניות איתוראן, ומוכר אותם בשוק המניות, במחיר של, נניח, 170 שקל למניה. אם מניות איתוראן ירדו ל-150 שקל למניה, ליאונרדו הרוויח 20 שקל על כל מניה (כפול 250 אלף מניות). מניין הרווח? הוא הרי שאל את המניות, והוא צריך להחזיר אותן, בלי קשר לערכן (שבמקרה זה ירד) ומכאן הרווח מירידת הערך במניה, שמפצה על הירידה בערך האופציה להמרת החוב למניות איתוראן.

נקודה נוספת היא שבמשך כשנה אסור לליאונרדו למכור מניות, בגלל כללי רשות ני"ע הערך הישראלית, הנוגעים להנפקה פרטית במניותיה של חברה בורסאית.

אבל צריך לזכור שמאחורי כל הספגטי הפיננסי הזה, פרי עמלו של אייל שרצקי, בנו של בעל השליטה וסמנכ"ל לפיתוח עסקים, יש גם ביזנס מעניין. איתוראן יצרה לעצמה מוניטין מצוינים של חברת איתור וסיכול גניבת רכב המובילה בישראל, אבל מסתבר שעיקר העלייה בערכה לא מונע מן המעקב אחרי מכוניות גנובות, לפחות לא בישראל.

אותה עלייה של %270 מונעת על ידי מספר "חלומות": פעילויות איתור וסיכול גניבת כלי רכב בארה"ב ובדרום אמריקה; שיכפול רשת איתורא-נט למכירת ציוד אלקטרוניקה, מיגון וסלולר ושירותי התקנות באירופה; מכשיר האיתור האישי (ה-PAL) ועוד.

לאחרונה נודע על מהלך צפוי של רכישת צפוי של חברת המסחר האלקטרוני "שופי" על ידי איתוראן וקבוצת עורק (בעלת "דפי זהב"); השקעה של שתי קרנות הון סיכון - אינפיניטי מקבוצת כלל תעשיות והולנד ונצ'רס - בחברת האינטרנט הסלולרי המצליחה פסקול (משמשת כיום את מירס), בה יש לאיתוראן כ-%20 מהמניות.

באיתוראן, שרכשה לאחרונה את תדיראן טלמטיקס מקונצרן כור תמורת 7.5 מיליון דולר, אף נשמעים דיבורים על פיצול אחזקות האינטרנט והטכנולוגיה לחברה בורסאית נפרדת. פעילות, אם כך, לא חסרה שם.

נחזור להתחלה. העסקה הקוסמת הראשונה היתה של איתוראן יו.אס.איי, החברה הבת בארה"ב, שרכשה את פעילותה של חברת טלטרק האמריקאית בניו-יורק, וושינגטון ומיאמי (ולאחרונה קיבלה אופציה לרכישת הפעילות באורלנדו).

טלטרק, חברת שעוסקת בעיקר בפעילויות ניהול ציי רכב, ביצעה בשנים האחרונות השקעות כבדות בהקמה של תשתית אלחוטית בכל רחבי ארה"ב, רכישת ספקטרום התדרים הנחוץ ותפעול המערכת. אלא שההשקעות הללו לא עלו יפה והחברה נקלעה לקשיי מימון, שבעקבותיהן הציעה למכירה פעילויות שונות.

לאחר ביקור באתרי החברה, החליטו באיתוראן שהם יכולים לעשות זאת טוב יותר, ונכנסו לעבודה. אחרי הכל, עלות הקמת תשתית חדשה (הכוללת ציוד, התקנה ותדרים) מגיעה לעלות של 15 מיליון דולר, ואילו איתוראן שילמה רק 3 מיליון דולר.

ההערכות מדברות על שוק פוטנציאלי של 10 מיליון מנויים (בעלי כלי רכב בשווי מעל 20 אלף דולר), זאת לעומת כמיליון מנויים פוטנציאליים בישראל. פעילות דומה מוקמת על ידי איתוראן בדרום-אמריקה בברזיל ובארגנטינה, בשיתוף פעולה עם גורמים מקומיים.

לצד מערכת לאיתור וסיכול גניבת כלי רכב, מפעילה איתוראן רשת מתקינים של דיבוריות וציוד מיגון לרכב (היא המתקינה הבלעדית של רשת פרטנר-אורנג') ומוכרת באמצעותם מוצרי סטריאו ואביזרי רכב שונים, כמשווקת הבלעדית של קלריון, JBL ופיליפס בישראל.

את הרשת הזו משכפלת החברה ביוון: היא מקימה את הרשת בשותפות (%51 לאיתוראן) עם חברה מקומית לאביזרי רכב (AUTO-HELLAS), וזכתה לאחרונה בבלעדיות לביצוע התקנת כל הדיבוריות של חברת הסלולר היוונית פאנאפון, בעלת 1.6 מיליון מנויי סלולר. התחזיות דיברו על 35 נקודות התקנה עד סוף 99', אולם החברה הספיקה כבר להקים למעלה מ-50.

מוצר ה-PAL של איתוראן, פיתוח של תדיראן טלמטיקס, שהוא מעין זימונית דו-כיוונית, מאפשר איתור אישי בדיוק של 30-20 מטר, לעומת 200-100 מטר ומעלה בטכנולוגיות סלולריות שונות. בנוסף, המכשיר עובד גם בתוך מבנים, בניגוד לטכנולוגיות איתור לווייניות שדורשות קו ראיה לשמיים.

המכשיר מתאים למגוון יישומי איתור, ביניהם התקנה בארגזי תרופות, מכולות, ארגזי ציוד ומכשור אלקטרוניקה. בישראל כבר מכרה איתוראן ציוד כזה ליבואני סיגריות, כוחות ביטחון וחברת בלדרות (למטרת מעקב אחרי חבילות מיוחדות, למשל), ובחו"ל היא נמצאת במגעים עם מספר גופים מסחריים.

יישומים נוספים הם לחצני מצוקה לחולי פרקינסון, וכן ליתר האוכלוסייה הנזקקת להם, שוק המונה בישראל 600 אלף לקוחות. אבל המערכת שימושית גם לאיתור ילדים, נשים או חיילים הנוסעים בגפם.

בנוסף, איתוראן פיתחה יישום שיאפשר לכל הורה לגלוש באינטרנט ולקבל את המיקום המדויק של ילדיו על מפת העיר או המדינה, וככל הידוע אף הקציבה לאחרונה לתדיראן טלמטיקס סכום של כמה מיליוני דולרים כדי למזער את המתקן לגודל של שעון יד.

העסקה האחרונה, ההשקעה בפסקול, הניבה לאיתוראן תשואה נאה על ההשקעה. החברה עוסקת בהמרת אוטומטית של תכני אינטרנט (הכתובים בפרוטוקול HTML) לתכני XML, שפת התוכן של הסלולר.

השאלה עכשיו היא, האם ישכילו באיתוראן לממש את הפוטנציאל האדיר הזה.« מאת אליאב אללוף « איתוראן מאתרת 12 מיליון דולר אצל משקיע אמריקאי « חברת ניהול ההשקעות ליאונרדו תשקיע באיתוראן בשטרי הון המירים, במחיר הגבוה ב-%20 ממחיר המניה בבורסה היום * כמו כן תשאיל מוקד-איתוראן לליאונרדו 250 אלף מניות איתוראן בשווי 42 מיליון שקל, למכירה ב'שורט'