המדינה תשלם פיצויים של 3.1 מיליון שקל לארבעת נאשמי כנופיית מע"ץ

בית המשפט: אין מחיר לשלילת חירותם של מי שבילה שנים מאחורי סורג ובריח על לא עוול בכפו

בית המשפט המחוזי בת"א פסק היום (ב') פיצויים של 3,158,136 שקל לגדעון הררי, אורי גולברי, יעקב בלדוט ויוסף רחמים, מזוכי פרשת מע"ץ, בגין תקופות מאסרם והוצאות הגנתם.

ההחלטה באשר לפיצוי בגין תקופות המאסר והוצאות ההגנה במשפט המקורי ניתנה ברוב דעותיהם של השופטים אביגדור משאלי וניסים ישעיה, כנגד דעתה של השופטת מרים סוקולוב. ההחלטה באשר להוצאות ההגנה במשפט החוזר ניתנה פה אחד.

הררי, גולברי, בלדוט ורחמים ביקשו, באמצעות עו"ד אריה שרעבי, לשלם להם פיצויים על אובדן השתכרות בגין תקופות המאסר אותן ריצו, הוצאות ההגנה שלהם במשפט המקורי כולל הערעור והוצאות הטיפול המשפטי בבקשה לקיום משפט חוזר.

באוגוסט 1978 נעצרו המבקשים יחד עם האחרים, והוחשדו בעבירות חמורות, שכללו בין היתר תכנון לרצוח שופטים וקציני משטרה, הצתות ברחבי הארץ ותכנון לפוצץ בנייני משטרה. הוגש נגדם כתב אישום, בו יוחסו להם עבירות שעיקרן הצתות מפעלים ובתי מלאכה, וכן את הבניין בו שוכן מדור רמאויות במשטרת מחוז ת"א.

בדצמבר 1979 נגזרו על הררי וגולברי 10 שנות מאסר בפועל, ועל רחמים ובלדוט - 3 שנות מאסר בפועל. הררי וגולברי ערערו לבית המשפט העליון, וזה קיבל חלקית את ערעורו של גולברי ועונשו הופחת ל-8 שנות מאסר. המבקשים שוחררו לאחר ניכוי שליש.

המורשעים טענו לחפותם, ולאחר שחרורם דרשו משפט חוזר. במהלך הטיפול בעניין התברר, בעקבות ראיון טלוויזיוני עם אחד הקצינים שטיפלו בפרשה, כי הודאותיהם הוצאו מהם באמצעים פסולים. המדינה ויתרה על קיום משפט חוזר, והודתה בחפותם.

משאלי קבע, כי יש לפצות את המבקשים בכפל שיעור המכסימום לפי חוק העונשין, דהיינו: הררי - 980,736 שקל בגין 64 חודשי מאסר; גולברי - 781,524 שקל בגין 51 חודשי מאסר; בלדוט - 383,100 שקל בגין 25 חודשי מאסר; ורחמים - 367,776 שקל בגין 24 חודשי מאסר.

משאלי אומר, כי ההרשעה הטביעה אות קלון חלוט במצחם של המבקשים, ואלה מתהלכים בין הבריות כקין בשעתו. "היש מחיר לשלילת חירותם של המבקשים, משך השנים שבילו מאחורי סורג ובריח על לא עוול בכפם?"

בנוגע להוצאות ההגנה במשפט המקורי החליט משאלי, כי הררי יפוצה ב-125 אלף שקל, גולברי ב-100 אלף שקל, בלדוט ב-10,000 שקל ורחמים ב-90 אלף שקל. אשר להוצאות במשפט החוזר - ישולמו לכל המבקשים הוצאות בסך 200 אלף שקל.

סוקולוב סברה, כי אין כל הצדקה להפלות באופן כה בולט בין המבקשים לבין מבקשים אחרים שריצו תקופות מעצר ומאסר, זוכו וקיבלו פיצוי בהתאם להוראות חוק העונשין.

ישעיה סבר, כי קיים שוני מהותי בין מקרהו של נאשם שזוכה בדינו בערכה הראשונה, וזכאי על כן לפיצויים לפי חוק העונשין, לבין נאשם שהרשעתו מבוטלת במסגרת משפט חוזר, לאחר שסיים את ריצוי עונש המאסר שהוטל עליו. לדבריו, כליאה בפועל מחייבת לפסוק פיצויים בשיעורים גבוהים יותר במידה משמעותית. (תפ"ח 4063/98).« מאת יצחק דנון « המדינה תשלם פיצויים של 3.1 מיליון שקל לארבעת נאשמי כנופיית מע"ץ « בית המשפט: אין מחיר לשלילת חירותם של מי שבילה שנים מאחורי סורג ובריח על לא עוול בכפו