מדטרוניק, ענק הציוד הרפואי, השקיע 20 מ' ד' באיתמר מדיקל לפי שווי של 105 מ' ד'

איתמר מדיקל מפתחת טכנולוגיות איבחון לבדיקות רפואיות דרך האינטרנט * מעריכים כי תשתלב במיזם משותף של מדטרוניק, יבמ ומיקרוסופט לאספקת שירותי רפואה מקוונים * מדטרוניק כבר השקיעה בחברה, לפני כשנה וחצי, כ-9 מיליון דולר

לפעמים נדמה שכולנו אינטרנט. כל הסטרט-אפים, כל הגיוסים, כל המשקיעים, כולם-כולם רק אינטרנט. תחומים אחרים, מעניינים לא פחות, אינם זוכים כרגע לעדנה או לכיסוי תקשורתי מסיבי, אבל לפעמים זה רק עניין של טרנד. הנה, התחום הרפואי מתחיל, אט אט, לזכות באהדת המשקיעים.

אם תשלבו טכנולוגיה רפואית ביישומי אינטרנט, תקבלו מתכון בטוח ללהיט. זו כנראה הסיבה לאחת ההשקעות המעניינות שהתבצעו כאן מתחילת השנה. ל"גלובס" נודע כי מדטרוניק, חברת הטכנולוגיה הרפואית הגדולה בעולם, השקיעה בסטרט-אפ ישראלי, איתמר מדיקל, 20 מיליון דולר לפי שווי מכובד של 105 מיליון דולר אחרי הכסף. איתמר מדיקל פיתחה מכשיר בלתי חודרני לזיהוי ואיתור מוקדם של בעיות בכלי הדם שמובילות להתקפי לב. משהו מקביל למכשיר א.ק.ג, רק הרבה יותר פשוט.

ולחברת הענק האמריקאית. יש שיתקשו לזכור מי זו מדטרוניק - היא לא שם "חם" כמו סיסקו או לוסנט - אבל זו חברה עם 4.4 מיליארד דולר מכירות ושווי שוק של כ-57 מיליארד דולר. יתר על כן, למדטרוניק קשר ישראלי עקיף: היא מתחרה בולטת של בוסטון סיינטיפיק בשוק הסטנטים (Stunts) הרפואיים. את הסטנטים של בוסטון סיינטיפיק מייצרת חברת מדינול הישראלית, בשליטת יהודית וקובי ריכטר.

הסטנטים הם מעין קפיץ מתכת קטנטן, דמוי צילינדר, המוחדר לעורק המוביל אל הלב על גבי בלון צנתור. הסטנט נצמד לדופן העורק ושומר עליה מפני קריסה, תוך שהוא מאפשר זרימה חופשית של דם אל הלב. בחלק מהמקרים עשוי הסטנט לחסוך ניתוח מעקפים מסובך ויקר.

מדובר בהשקעה שנייה של מדטרוניק באיתמר מדיקל. הענק האמריקאי השקיע בחברה, לפני כשנה וחצי, כ-9 מיליון דולר. את איתמר מדיקל, שאמורה להתחיל למכור רק בשנת 2001, ייסדו גיורא ירון, יו"ר הדירקטוריון, ששימש בעבר כמנכ"ל אינדיגו ונשיונל סמיקונדקטורס; וד"ר מרטין גרסטל, סגן היו"ר, ששימש כמייסד-שותף בחברת התרופות אלזה.

על שני אלה אפשר להוסיף את יועצי החברה, הכוללים את פרופסור בארי זארט, יו"ר החטיבה לרפואה פנימית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת יל; פרופסורים דיוויד ווייט ופיטר גנץ מהפקולטה לרפואה בהרווארד; פרופסור אלן רוזנסקי, מנהל מחלקת קרדיולוגיה גרעינית ובדיקות לב במאמץ מאוניברסיטת קולומביה, ורשימת בעלי השם עוד ארוכה.

בעלי המניות אחרי ההנפקה כוללים את מדטרוניק - %20; גיורא ירון - %25; מרטין גרסטל - %15; פרופסור דני גור, מנתח הלב המפורסם, ומעבדת השינה במרכז הרפואי על שם שיבא - %12.5 כל אחד; ביתרה מחזיקים ההנהלה, היועצים ועובדי החברה.

הסטרט-אפ הישראלי, המנוהל על ידי ישראל שרייבר, פיתח טכנולוגיה הקרויה Periphrial Aretrial Tonometry Pat) PAT, מתח עורקים פריפריאלי). הטכנולוגיה מבוססת על זיהוי אות בגוף האדם, המספק מידע על מצבם הקליני של חולים במגוון תחומים רפואיים, לרבות קרדיולוגיה (מחלות לב, למשל), רפואת שינה ומדידות לחץ דם.

האות המתקבל ניתן לשידור באמצעות האינטרנט, ומשתלב במגמה של העברת מקסימום טיפול בחולים מחוץ לבית החולים, כדי לייעל ולהקטין את ההוצאה על טיפולים רפואיים.

איתמר מדיקל פיתחה חיישן שיועד במקור לעקוב אחרי לחץ הדם של מטופלים הסובלים מהפרעות שינה. החיישן מזהה בעיות במערכת כלי הדם והלב, גם אם הנבדק עצמו אינו מבחין בסימפטומים כלשהם של המחלה.

אנחנו מקווים שהסיפור של החברה לא מרדים אתכם בשלב הזה, אבל כדאי לדעת כמה נתונים מדהימים: שליש מהאוכלוסייה סובל מהפרעות שינה, וכ-%10 סובלים מהפרעות כרוניות, בהן תסמונת דום נשימה. הסובלים מתסמונת זו עלולים להפסיק לנשום פעמים רבות במהלך הלילה, ומתעוררים בגללה מאות פעמים בזמן השינה.

התוצאה היא תפוקה נמוכה בעבודה, מעורבות גדולה פי 7 בתאונות דרכים ותאונות עבודה, וצריכת שירותי רפואה כפולה מזו של יתר האוכלוסייה. זאת ועוד, פועל יוצא של הפרעות שינה הוא לחץ דם גבוה, שמוביל לבעיות כלי דם, שמובילות למחלות לב.

ואיך מגלים הפרעות שינה? הדרך היחידה היא לגשת למעבדת שינה ו"לבלות" שם שני לילות. ה"בילוי" הזה כולל חיבור ל-16-14 אלקטרודות בכל חלקי הגוף. התענוג הזה לא רק עולה כסף, הוא גם אורך זמן. הבדיקה כרוכה בהמתנה של 6-3 חודשים ועולה 1,800-1,500 דולר ללילה. וזה לא הסוף - הטיפול עצמו עולה בממוצע כ-1,500-1,000 דולר, וסך ההוצאה של כל הענף נאמדת בכ-7 מיליארד דולר לשנה. בהחלט לא כסף קטן.

הטכנולוגיה שפיתחה איתמר מדיקל חוסכת את כל התהליך שתואר כאן. המוצר של החברה מורכב מ"אצבעון", המחובר למכשיר דמוי שעון. המכשיר מסוגל לשדר לקופסא ייעודית או למחשב נייד באמצעות תקשורת אלחוט. וכך אין צורך ללכת למעבדה - אפשר לישון בבית, וההבדל היחיד הוא שהאצבעון יושב, כשמו, על האצבע. זהו. הנתונים, כאמור, יכולים להיות מועברים לבדיקה באמצעות רשת האינטרנט.

כדי להמחיש את הפוטנציאל של התחום, בואו נעבור למספרים: כ-%8 מסך הסובלים מהפרעות שינה מאובחנים ככאלה, כאשר מחלות מוכרות יותר, כגון אסטמה ולחץ דם, זוכות לשיעור אבחון של %66 מסך החולים.

ומה לגבי מחלות לב? כאן המספרים ממש מבהילים:

בארה"ב נערכות מדי שנה כ-6 מיליון בדיקות מאמץ באמצעות א.ק.ג, בעלות של כ-300 דולר לבדיקה.

1.5 מיליון נבדקים מדי שנה באמצעות מצלמה גרעינית, בעלות ממוצעת של 1,500-1,000 דולר לבדיקה.

1.5 מיליון בדיקות בשנה נערכות באמצעות אולטרה סאונד, תחת מאמץ.

מדי שנה נערכים כ-0.5 מיליון צינתורים בעלות של כ-3,000 דולר לטיפול.

כ-4.5 מיליון איש נבדקים בפעם הראשונה, במסגרת אבחון, בין אם חשו ברע או במסגרת בדיקה שנתית. 4.5 מיליון נוספים נבדקים במסגרת מעקב ובקרה על חולים מאובחנים, בדיקות חוזרות וכולי. על פי ההערכות, באירופה המספרים זהים לארה"ב, אך עלויות הטיפול נמוכות בכ-%50.

ובכל זאת, למרות ההוצאה האדירה על בריאות, יעילותם של התהליכים הללו מוטלת בספק. שכן, עלותו הישירה של התקף לב למערכת הבריאות האמריקאית היא 50 אלף דולר. במילים אחרות, עד כמה שזה נשמע רע, חברות הביטוח הרפואי בארה"ב יעדיפו שחולים ימותו לפני שהאמבולנס יגיע. זה פשוט יותר זול להן.

מחלות לב הן גורם המוות מספר אחד בעולם, הרבה יותר מסרטן ואיידס, והן גם זוכות למודעות גבוהה. יתר על כן, למחלות לב ועורקים יש גם "פתרונות". כלומר, הבעיה העיקרית נמצאת באבחון המחלה - הכנסת החולה לטיפול במועד. זו הסיבה שהמערכת הרפואית מגלה, שכחצי מיליון איש מדי שנה חולים במחלות לב רק לאחר שהם לוקים בהתקף לב, וזה לרוב מאוחר מדי.

על פי ההערכות, איתמר מדיקל צפויה להשתלב ביוזמות ה-E-HEALTH של מדטרוניק. מדובר במיזם משותף של החברה האמריקאית עם יבמ, המובילה בתחום חומרת מחשבים ומיקרוסופט, המובילה בתחום התוכנה, שיעסוק באספקת שירותי רפואה באמצעות האינטרנט.

מדטרוניק גם השקיעה לאחרונה 100 מיליון דולר בהקמת אתר משותף עם פורטל האינטרנט הרפואי המוביל WEB-MD/Healtheon, שיעסוק באספקת מידע רפואי לרופאים ולמטופלים באינטרנט.

מטרתן של ההשקעות הללו היא לייעל את תחום השירותים הרפואיים בארה"ב באמצעות האינטרנט. החברות מעוניינות להפוך את נושא הטיפול הרפואי לשירות "ניהול החולה" על בסיס מנוי חודשי, וכך לייצר לעצמן זרם הכנסות קבוע. זה אומר שמדטרוניק, יבמ ומיקרוסופט, יוכלו לדעת על בעיות שונות אצל החולה, למשל אי-תקינות בקוצב הלב, עוד לפני שמתעוררים הסימפטומים, וסביב זאת לבצע "פרסונליזציה" של החולה.« מאת אליאב אללוף « מדטרוניק, ענק הציוד הרפואי, השקיע 20 מ' ד' באיתמר מדיקל לפי שווי של 105 מ' ד' « איתמר מדיקל מפתחת טכנולוגיות איבחון לבדיקות רפואיות דרך האינטרנט * מעריכים כי תשתלב במיזם משותף של מדטרוניק, יבמ ומיקרוסופט לאספקת שירותי רפואה מקוונים * מדטרוניק כבר השקיעה בחברה, לפני כשנה וחצי, כ-9 מיליון דולר