אושרה המישלמה: נמל יפו לא יופרט

אחרי מאמצים רבים והבטחות אין ספור, אישר ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, את תוכנית העבודה של המישלמה ליפו, ובה עשרות פרוייקטים לשיקום ופיתוח של מרכזי אקדמיה, מסחר ותעסוקה. עלות כלל הפרוייקטים 576 מיליון שקל, שיבואו מתקציבי המשרדים הממשלתיים השונים, ביניהם משרד התיירות, שיווק קרקעות ועוד.

מנכ"ל המישלמה, ד"ר ישראל פלג: "המישלמה מבטיחה לתת העדפה מתקנת ליפו ואת נקודת המשען למינוף שיקומה ופיתוחה".

בין הפרוייקטים שעליהם הוחלט, פרוייקט תיירות בעלות של 100 מיליון שקל, שיתחלק בין משרד התיירות, העירייה ומינהל מקרקעי ישראל. תקציב זה יתפרש על פני חמש השנים הקרובות.

לשם קידום נושא התיירות הוקמה ועדת היגוי משותפת למשרד התיירות, עיריית תל אביב, המישלמה, החברה הממשלתית לתיירות ומינהל מקרקעי ישראל, שמטרתה ללוות את הפרוייקט. צוות ההיגוי יכין תוכנית לאופק של חמש שנים, שתגדיר את השילוב הפיזי והכלכלי בין הסקטור הציבורי לסקטור העיסקי, ותכלול הגדרה מפורטת של המקורות והשימושים התקציביים. פרוייקט שזכה לעדיפות עליונה הוא מיתחם השעון ואזור בית האשל בסמוך לשוק הפשפשים.

עוד פרוייקט בו תטפל המישלמה הוא מיתחם איזנברג, שבו יוקם מרכז ציבורי להשכלה גבוהה. כיום קיים במקום מבנה של בית חולים ישן. בין השאר הוחלט, שמינהל מקרקעי ישראל יעביר את שלד בית החולים לעיריית תל אביב ללא מיכרז, כאשר בין הצדדים ייחתם חוזה חכירה לפי %2 מערך הקרקע. לאחר קבלת השטח ואישור התב"ע, תוקם מכללה בעלות כוללת של 45 מיליון דולר, שיגויסו על ידי המכללה. המכללה מתוכננת להיפתח לקהל ב-2003. המישלמה תשתתף בסכום של 400 אלף שקל כתקציב הכנת התב"ע.

באשר לנמל יפו, על פי הסכם שהושג עם שר האוצר, נמל יפו לא יופרט, כאשר השטחים הציבוריים, ובכלל זה השטחים הימיים, יעברו לניהול העירייה באמצעות תאגיד עירוני. עד שהנמל יועבר לבעלות העירייה, תוקם מינהלת משותפת. תקציב הפיתוח לשטחים הציבוריים יגיע משיווק המיתחמים השונים.

היעד שנקבע לשנת 2000 הוא אישור השינוי לחריגה מתמ"א 13 במועצה הארצית, שיאפשר שינוי יעוד התוכנית משטח ציבורי פתוח לאזור תיירות נופש וספורט. קידום התוכנית המפורטת ואישורה, תוך עריכת שינויים והכנת תוכנית פיתוח לשטחים ציבוריים ואחזקתם, וכן הקמת המינהלת המשותפת. תקציב הפיתוח שנקבע הוא של 200 אלף שקל מתקציב המישלמה.

תוכנית המישלמה גם קובעת פרוייקט בנה דירתך בשכונת עג'מי. ביוני 95' הכריז מינהל מקרקעי ישראל על מבצע בנה דירתך בשכונה, שבמהלכו שווקו תשע דירות בלבד מתוך 400. לאור כישלון מבצע זה, שנבע בעיקר בשל גובה הוצאות הפיתוח, הוחלט לחדש את הפרוייקט, כאשר הפעם הוא ינוהל על ידי המישלמה, ובמהלכו יופחתו עלויות הפיתוח.

הפרוייקט ישווק רק לזכאי משרד הבינוי והשיכון. תינתן עדיפות לתושבי השכונה, תיערך הגרלה לכל הנרשמים, והמינהל יקצה את הקרקע ישירות למי שזכה בהגרלה. הזכאים יחתמו על חוזה להזמנת שירותי בנייה עם הקבלן המבצע שיזכה במיכרז ביצוע, ובנוסף הזכאים ישלמו את עלות הקרקע על פי מחירי שומה. התקציב לפרוייקט זה 300 אלף שקל.

עוד הוחלט על פיתוח שדרות ירושלים. פיתוח זה יכלול טיפול בתשתיות, טיפול בנושאי תחבורה, טיפול בחזיתות, שלטים ועוד, במחיר כולל של ארבעה מיליון שקל.« דליה טל « אושרה המישלמה: נמל יפו לא יופרט «