הסמוראים הצעירים שולפים חרבות (וירטואליות)

סימי אפרתי ויוסי מולדבסקי, יזמי אינטרנט בשנות ה-20, מנפיקים בתל-אביב את סמוראי ווב ונצ'רס לפי שווי של 50 מיליון דולר

היכונו לחיית האינטרנט הבאה, אשר מבקשת להנפיק בחודש הבא את מניותיה בבורסה של תל-אביב. סמוראי ווב ונצ'רס, שמבקשת לגייס 12 מיליון דולר (לפי שווי של 50 מיליון דולר אחרי הכסף), היא, לדברי יזמיה, "חברת השקעות ייחודית ששיטת פעילותה כוללת מעורבות בייזום והקמה, הקמת צוותות ניהול, יצירת שותפויות אסטרטגיות והשתתפות בהשקעה. פעילות החברה כוללת ייזום והשקעה בחברות סטארט-אפ, בעיקר בתחומי האינטרנט והמסחר האלקטרוני, וכן מיזמים, המשלבים טכנולוגיות אינטרנט עם טכנולוגיות תקשורת".

סמוראי, שהחלה לפעול אשתקד, מציגה למועד התשקיף 9 אחזקות בחברות, המייצגות את הזרמים החמים בתעשיית המחר: החל מפורטל (תפוז), דרך סחר אלקטרוני בין עסקים (אינפומדיה), אספקת תוכן אינטרנטי לסלולר (פת'ר מובייל) ואפילו שירות ייעוץ פסיכולוגי און-ליין.

מאחר שתעשיית האינטרנט מייצרת לנו אינסטנט מיליונרים בתוך חודשים, לא צריך להיות מופתעים מההיסטוריה הקצרצרה של סמוראי, שכל השקעותיה (5.7 מיליון שקל) בוצעו מאז מאי 99', מהעדר הכנסות מפעילות או מגילם הצעיר של שני יזמיה. מנכ"ל החברה, עו"ד סימי אפרתי, הוא בן 28 בלבד ואילו עמיתו, יוסי מולדבסקי, צעיר ממנו בשנה. גם סמנכ"ל סמוראי מאז ינואר השנה, רוני ארזי, איננו מעלה את ממוצע הגיל.

אפרתי ומולדבסקי, תושבי שכונת סביון, צמחו על קרקע פורייה, והם מתגאים ברשת ענפה של קשרים, המסייעים לדבריהם לסמוראי בטיפוח השקעותיה. אביו של אפרתי, עו"ד דוד אפרתי (משרד אפרתי, גלילי ושות'), משמש כיו"ר ארגון הגג של תעשיות ההיי-טק בישראל. משפחת אפרתי מחזיקה ערב ההנפקה %48.3 ממניות סמוראי, בדומה לאחזקותיהם של האחים יוסי ובועז מולדבסקי, הפועלים בתחומי הנדל"ן, היהלומים והסחר.

למרות שהיא איננה מגדירה את עצמה כקרן הון סיכון, הרי שבדומה לאלו, גם לסמוראי יש חברת ניהול, אשר תהיה זכאית לתשלום קבוע בגובה %3 מההון העצמי מדי שנה וכן ל-%20 מכל דיבידנד במזומן שתחלק סמוראי בין בעלי המניות.

הקריטריונים שמעמידים צעירי סמוראי לבחינת השקעותיהם כוללים בעיקר את ההיבט הטכנולוגי, השיווקי, הניהולי, וכמובן היבט המימוש של כל אחת מהן. סמוראי בוחנת, בין היתר את החדשנות והיתרון הטכנולוגי של מוצרי החברות, בהן מוצע לה להשקיע, את היקף שווקי היעד, יכולתם של היזמים לנהל את החברות ואת חדירת החברות ומוצריהן לשוק העולמי. כאשר סמוראי הינה בין יזמי החברות, שבהן היא משקיעה (כך, למשל, בפורטל האינטרנט תפוז) היא מסתמכת על השותפים הקיימים או על גיוס צוות ניהולי, ולא על הצוות של סמוראי.

לטענת העומדים בראש החברה, בחלק מההשקעות שאותן ביצעה (כולן בשלב הפרו-סיד), כבר נערכו גיוסי הון פרטיים בשוויים גבוהים משמעותית ממחירי ההשקעה של החברה. נראה שהאקזיט הראשון של סמוראי יתרחש כבר בחודש הבא: פורטל האינטרנט תפוז, בו היא מחזיקה %11 מההון (שנרכשו לפי שווי חברה של 1.5 מיליון דולר), נמצא בשלב בחירת החתמים להנפקתו, שתתבצע על פי ההערכות לפי שווי של לפחות 40 מיליון דולר. חברת פורטפוליו בולטת נוספת היא סימיגון (%19.8), שהוקמה על ידי רמי וייץ (פיקסל) ועמי וייצר. סימיגון מתמקדת בפיתוח מערכות מבוססות PC ללימוד, אימון, שמירה והחלפת ידע בין טייסים בטייסות אוויר וציי מטוסים בחברות תעופה מסחריות.

סמוראי השקיעה בחברה לפי שווי של פחות ממיליון דולר, כשלאחרונה מגייסת סימיגון מפירצ'ילד וממשקיעים נוספים לפי שווי של 6 מיליון דולר עם אופציה להשקיע לפי שווי כפול. לתעשייה האווירית, המקיימת קשר עסקי עם סימיגון, אופציה לרכוש עד %26 ממניות החברה לפי השווי בגיוס אחרון.

סמוראי היא כיום בעלת מניות השליטה (%67) בחברת פת'ר מובייל, המיועדת לעסוק במתן שירותי אינטרנט סלולרי מבוססי טכנולוגיית WAP לשוק הישראלי. לאחרונה הכריזה חברה זו על אספקת שירותי אינטרנט סלולרי תחת השם IN-HAND ישראל, במסגרת שיתוף פעולה עסקי, אותו היא מקיימת עם דיגיטל מוביליטי הבריטית. פת'ר מובייל צפויה להתחרות עם חברות כמו גו-נקסט של פלאפון וסאני, פסקול ועוד. נכון לתאריך התשקיף, מנהלת החברה מו"מ עם קבוצת תפוז להשקעה של האחרונה בה ולשיתוף פעולה ביניהן.

שיתוף פעולה עם תפוז מקיימת סמוראי בחברת אינפומדיה, בה מחזיקה כל אחת מהן %50 מהמניות. אינפומדיה הוקמה לצורך רכישת זכויות במאגר מידע לסחר חוץ ובאתר האינטרנט, שנרכשו בנובמבר 99' מחברת מסכי זהב. בתמורה תקבל המוכרת, שור טכנולוגיות, בין %15 ל-%20 מהכנסות אינפומדיה ממנויי האתר במשך שלוש שנים, ובכל מקרה לא יותר מסכום מצטבר של 200 אלף דולר.

מאגר אינפומדיה מציג חברות יצוא ישראליות וכן חברות העוסקות בתחומי ההיי-טק והפיננסים. בפברואר 2000 חתמה אינפומדיה על מיזכר הבנות עם בית תוכנה לבניית מערכת ממוחשבת לסחר אלקטרוני, המאפשרת ביצוע סחר בין חברות (B2B לחברות מסחריות בישראל ומחוצה לה.« מאת שי שלו « הסמוראים הצעירים שולפים חרבות (וירטואליות) « סימי אפרתי ויוסי מולדבסקי, יזמי אינטרנט בשנות ה-20, מנפיקים בתל-אביב את סמוראי ווב ונצ'רס לפי שווי של 50 מיליון דולר