אמריקן איירליינס ביקשה אישור להתחיל בספטמבר בטיסות בקו מארה"ב לישראל

חברת התעופה האמריקנית, הגדולה בעולם, תתחרה באל-על במוקד הרווח העיקרי של החברה הישראלית

חברת התעופה הגדולה בעולם, אמריקן איירליינס, מתכננת להתחיל לבצע טיסות ישירות לישראל. כך נודע ל"גלובס". החברה, המפעילה 800 מטוסי נוסעים, תבצע החל מספטמבר השנה טיסות סדירות בקו ניו-יורק-תל-אביב, במטוסי בואינג 767-300. היא תפעיל טיסה מדי יום, כולל בשבתות.

אמרירן איירליינס תתחרה באל-על, בקונטיננטל האמריקנית ובחברת טי.וו.איי האמריקנית. חברת טאואר-אייר הפסיקה את פעילותה בקו לפני כחודש, וארקיע מתכננת להתחיל לפעול בקו החל מאוקטובר השנה.

בין אמריקן איירליינס לאל-על קיים הסכם הטסה משותפת (קוד שרינג) שנחתם לפני מספר שנים, אך טרם יושם. זאת, בשל התנגדות אל-על ליישומו בישראל של הסכם קוד שרינג בין נורת'ווסט האמריקנית וק.ל.מ ההולנדית. משרד התחבורה האמריקני הבהיר לאל-על, כי לא תוכל לממש את ההסכם עם אמריקן איירליינס בטרם ימומש ההסכם בין נורת'ווסט וק.ל.מ.

אל-על הזהירה היום (א'), כי אם תתחיל אמריקן איירליינס לטוס לישראל בטיסות ישירות, יבוטל ההסכם ביניהן. הקו לארה"ב הוא מוקד הרווח העיקרי של אל-על, ולאחר יציאתה של טאואר-אייר מהפעילות, בו הודיעה אל-על, כי תפעיל בו 33 טיסות שבועיות בקיץ 2000.

אל-על מסרה בתגובה: "אין לדעתנו מקום לארבע חברות בקו לארה"ב. אנו רואים בכניסת אמריקן איירליינס לקו אתגר שיווקי מהמעלה הראשונה, כשם שראינו בכניסתה של קונטיננטל לקו. מאז החלה זו את פעילותה, מספר נוסעינו לא רק שלא ירד, אלא גדל. התחרות עם החברות האמריקניות עושה לנו טוב, כי היא מתנהלת על המושבים המכניסים ביותר במטוסים - נוסעי מחלקת העסקים".

ראש אגף מבצעי הקרקע ברשות שדות התעופה, יאיר גנות, אישר, כי אמריקן איירליינס ביקשה זכויות נחיתה בנתב"ג. מנכ"ל חברת טל תעופה, המייצגת את אמריקן איירליינס, גדעון טהלר, מסר, כי אכן הוגשה בקשה לבצע טיסות לישראל. במקביל איימה היום (א') אל-על, כי תפסיק כליל את הטיסות לקנדה אם ראש הממשלה, אהוד ברק, יאשר לחברת אייר-קנדה לבצע 14 טיסות שבועיות בין המדינות בעונת הקיץ. עם סגירת הגיליון, אמור להסתיים דיון בנושא שכינס מנכ"ל משרד רה"מ, יוסי קוצ'יק, בהשתתפות ראש מינהל התעופה האזרחית, אבנר ירקוני.

כיום מבצעת אייר-קנדה 9 טיסות בין המדינות, על פי קביעתו של ברק ובניגוד לעמדת מינהל התעופה האזרחית. ישראל וקנדה נמצאות בעימות בשנים האחרונות בנושא התעופה, הנובע מהתנגדותו של מינהל התעופה האזרחית לאשר לאייר-קנדה להרחיב את פעילותה בישראל.« מאת דרור מרום « אמריקן איירליינס ביקשה אישור להתחיל בספטמבר בטיסות בקו מארה"ב לישראל « חברת התעופה האמריקנית, הגדולה בעולם, תתחרה באל-על במוקד הרווח העיקרי של החברה הישראלי