תעש זכתה במיכרז להשבחת טנקים בתורכיה בהיקף של מיליארד דולר

הקונסורציום בראשות תעש כולל גם את אל-אופ, אורדן, עשות אשקלון, תדיראן, קינטיקס וספקטרוניקס

הקונסורציום הישראלי בראשות חברת תעש, המתמודד במיכרז של צבא תורכיה להשבחת טנקים מדגם 60-M בהיקף כמיליארד דולר זכה במיכרז. כך מסרו בסוף השבוע עיתונים בתורכיה, שציטטו מקורות ביטחוניים בתורכיה.

מקור ביטחוני ותעשייתי בכיר אישר, כי תעש זכתה במיכרז. סמנכ"ל השיווק של תעש, אבינועם צפיר, הטיל היום (א') איפול על הנושא, וסירב למסור כל התייחסות בנוגע לפירסומים בתורכיה. "אוכל לאשר רק, כי ניהלנו מגעים עם ממשלת תורכיה בנושא השבחת הטנקים", מסר צפיר.

הקונסורציום בראשות תעש כולל גם את אל-אופ, אורדן, עשות אשקלון, תדיראן, קינטיקס, ספקטרוניקס, מוקד הנדסה וחברות נוספות. הקונסורציום מסר, כי הטנק מוצע למדינות נוספות, פרט לתורכיה.

אב-הטיפוס של תוכנית ההשבחה הישראלית נחשף לפני כשנתיים בתערוכה הצבאית "יורו-סאטורי", שנערכה בלהבורז'ה בצרפת. הפרוייקט מתייחס להשבחת 1,000 טנקים, לתצורה המכונה M-60-A3. ההשבחה הראשונית כוללת 170 טנקים בהיקף כ-300 מיליון דולר.

ההשבחה כוללת את התקנת תותח 120 מ"מ, מערכות מיגון מתקדמות, מערכות תצפית, שיפורי מנוע, מערכות קשר, מערכות כיבוי אש ומערכות גילוי והתראה כנגד איומים. בתעש מציינים, כי תוכנית ההשבחה מייצגת כיוון אסטרטגי חדש בתחום השיריון.

במקביל להשבחה, הציעה ישראל לתורכיה להצטייד בטנק המבוסס על ה"מרכבה סימן-3", כטנק המערכה העתידי שלה, אך הסירה את הצעתה בעקבות בקשה מארה"ב. האגף לסיוע וייצוא בטחוני במשרד הביטחון גיבש קונסורציום שבראשו עמדה תעש, המייצרת %30-%40 מטנק המרכבה.

יו"ר אירגון העובדים של תעש, חיים צווייג, מסר, כי הזכיה במיכרז הענק בתורכיה תשנה את תמהיל עובדי תעש ותחייב את קליטת עובדים חדשים בתחום ההיי-טק. לדבריו, היקף המיכרז ניצב כעת על 360 מיליון דולר, בהמשך יגיע ליותר ממליארד דולר.

"הסתובבנו כבר 3 חודשים במתח עצום בהמתנה להכרעה של תורכיה" מסר צווייג, "וזכיית הקונסורציום מוכיחה ששיתופי פעולה מתקיימים לגבי מוצר, ולאו דווקא באיחודים. המיכרז היה קשה והתחרינו מול חברות אמריקניות שבראשן ג'נרל-דיינמיקס. הזכיה מוכיחה שיש לתעש את הטכנולוגיות והיא תיתן תנופה גם לנושאים כגון פיתוח התחמושת. יהיה יותר כסף למחקר ופיתוח, ואני צופה שמשנת 2001 תשתנה תעש מבחינה ההנדסה והטכנולוגיות שלה".« מאת דרור מרום « תעש זכתה במיכרז להשבחת טנקים בתורכיה בהיקף של מיליארד דולר « הקונסורציום בראשות תעש כולל גם את אל-אופ, אורדן, עשות אשקלון, תדיראן, קינטיקס וספקטרוניק