ועדת השרים לכלכלה: מיזם רכבת כפ"ס-ת"א ינוהל ע"י חוצה ישראל

לראשונה יופקע מהרכבת מיזם קווי לטובת יזם פרטי

ועדת השרים לענייני כלכלה, בראשות שר האוצר אברהם שוחט, החליטה היום (א') להטיל על חברת כביש חוצה ישראל, לנהל עבור הממשלה את פרוייקט קו הרכבת מכפר סבא לתל אביב. הוועדה קיבלה את עמדת שוחט, המתואמת עם משרד התחבורה. בכך הפקיעה למעשה הוועדה את הטיפול בפרוייקט מידי רכבת ישראל.

זוהי הפעם הראשונה, שקו רכבת יוקם ויתופעל על ידי יזמים פרטיים. האוצר העדיף להוציא את הפרוייקט לגוף לא ממשלתי, כדי למנוע התנגשות אינטרסים בין הנהלת הרכבת ועובדי הרכבת לבין היזמים הפרטיים.

קו הרכבת מכפר סבא לתל אביב יעבור דרך ראש העין, פתח תקווה ובני ברק, אורכו כ-25 ק"מ. ההשקעה בהקמת שלב א' שלו נאמדת בכ-800 מיליון שקל. מיד עם השלמת הקו ייסעו בו רכבות בתדירות של 4 רכבות לשעה - לכל כיוון.

פרוייקט הרכבת יבוצע בשיטת ה-BOT, בדומה לשיטה שבה מתבצעים מיזם כביש חוצה ישראל ויתבצע מיזם הרכבת הקלה בירושלים, שהמיכרז להקמתה פורסם לאחרונה. פרוייקט הרכבת כפר סבא-תל אביב זוכה להתעניינות רבה מצידן של חברות השקעה ישראליות ובינלאומיות, הפועלות בתחום התחבורה המסילתית.

גורמים במשרד האוצר ציינו, כי למרות שמדובר בפרוייקט BOT הרי שהמדינה תידרש להשתתף, לפחות באופן חלקי, כמקובל בעולם, בהשקעה בתשתית. משרד האוצר מסר, כי "הפרוייקט מהווה ציון דרך נוסף בשילוב הסקטור הפרטי בתחומי התשתיות במדינה, שאליהן נוספו כעת תשתיות הרכבות הבינעירוניות. בעתיד צפויים להתפרסם מיכרזים דומים לקווי רכבת נוספים".

ברכבת ישראל תקפו בשבוע שעבר את כוונת משרד האוצר, לבצע את הפרוייקט בשיטת ה-BOT. זאת בטענה, שאין פרוייקטים דומים בעולם שבוצעו בשיטה זו.

פרוייקט קו הרכבת מכפר סבא לת"א ינוהל על ידי חברת כביש חוצה ישראל. יצויין כי קו הרכבת יעבור דרך ראש העין, פתח תקוה ובני ברק, ואורכו כ-25 קילומטר. סך ההשקעה בהקמת שלב א' של הפרוייקט מוערך ב-800 מיליון שקל. על פי התכנון מיד עם השלמת הקו יסעו בו רכבות בתדירות של 4 רכבות לשעה לכל כיוון.

פרוייקט הרכבת יבוצע בשיטת ה-B.O.T בדומה לשיטה בה מתבצעים פרוייקט כביש חוצה ישראל, וכן המיכרז להקמת הרכבת הקלה בירושלים. פרוייקט קו ת"א כפר-סבא זוכה להתעניינות גדולה מצד חברות השקעה ישראליות ובינלאומיות.« מאת דוד חיון וזאב קליין « ועדת השרים לכלכלה: מיזם רכבת כפ"ס-ת"א ינוהל ע"י חוצה ישראל « לראשונה יופקע מהרכבת מיזם קווי לטובת יזם פרט