קנדה - ספקית הנפט הגדולה של ארה"ב

עוברת כעת את סעודיה, ונצואלה ומקסיקו

קנדה כמעט והכפילה את יצוא הנפט שלה לארה"ב בעשור האחרון, וכמעט שילשה את יצוא הגז הטבעי שלה לשכנתה.

עקב כך הפכה קנדה לספקית האנרגיה הגדולה ביותר של ארה"ב (יבואנית האנרגיה הגדולה בעולם), כשהיא עוברת את ערב הסעודית, ונצואלה או מקסיקו.

רוב תפוקת הנפט בקנדה, מקורו במחוז אלברטה, בסביבות העיר קלגארי, הנחשבת לבירת האנרגיה בקנדה.

ביום א' האחרון לבשה העיר חג, עת אירחה את קונגרס הנפט העולמי, ארגון בן 54 מדינות, המהווה במה למומחי טכנולוגיית אנרגיה ומנהיגי תעשיית הנפט.

אירוע זה, הנמשך 5 ימים, מושך אליו 3,000 נציגים ועיתונאים מרחבי העולם, וכן גופי מחאה כנגד תופעת ההתחממות הגלובלית.

בעשור האחרון פגעו המחירים הנמוכים ברווחיות ובערך ההשקעה של תעשיית הנפט בקנדה, עד למהפך שחל ברבעון הראשון של השנה, כאשר הרווחיות בששת שדות הנפט והגז הטבעי הגדולים ביותר בקנדה זינקה פי 130, והגיעה כמעט ל-500 מיליון דולר.

כתוצאה מכך, החלו משקיעים לגלות מחדש את הפוטנציאל הגלום בעיר קלגארי וסביבתה. בתוך שבוע אחד באפריל הוגשו בעיר שלוש הצעות להשתלטות על חברות אנרגיה.

שוק ההון האמריקני, הגדול כמעט פי 40 מעמיתו הקנדי, מזרים מיליארדי דולרים חדשים לתעשיית האנרגיה בקנדה.

מקור האנרגיה העיקרי באלברטה הופך להיות, יותר ויותר, הגז הטבעי. במקום הנפט, הזול יותר להובלה באמצעות צינורות (לעומת הנפט המובל באוניות), הגז הטבעי, שהינו בשימוש רב לחימום בתים בארה"ב, מועדף אף ליצירת חשמל, במקום פחם או אנרגיה גרעינית.

הגז הטבעי המופק באלברטה זורם לארה"ב כיום ב-4 קווי צינורות חדשים. "לא הרבה יודעים זאת, אולם ניו-יורק מוארת באמצעות גז טבעי מאלברטה", אמר רלף קליין, מושל מחוז אלברטה.

במהלך העשור הנוכחי, צפויה צריכת הגז הטבעי בארה"ב לגדול בכ-50%, ל-33 טריליון רגל מעוקב לשנה, אולם תפוקת הגז הטבעי בארה"ב ירדה בכ-5% מאז 88'.

חברת הנפט המקסיקנית פמקס אינה מסוגלת לספק את הביקוש הגואה לצריכת הגז טבעי.

הביקוש האמריקני גודל בקצב כה מהיר, שאפילו אם יצוא הגז הקנדי לארה"ב יעלה בעשור זה ב-50%, כצפוי, תתקשה קנדה להדביק את קצב הגידול האמריקני.

בחוף המזרחי של קנדה, קידוחי נפט בחופי נובה סקוטיה וניופאונדלנד הופכים מחוזות אלו לספקיות הנפט והגז הטבעי העיקריות של קנדה, כאשר ארה"ב היא יעד היצוא הבלעדי.

לפני כחודש הודיעה חברת הנפט האמריקנית אקסון-מובייל על תוכניתה להגדיל את תפוקתה השנה ב-30%, ל-65 מיליון חביות ליום.

למרות שתפוקת הנפט באלברטה ירדה אשתקד ב-6%, היא צפויה לעלות שוב בשנים הקרובות.

בעקבות השקעה של 25 מיליארד דולר בשדות הנפט בצפון המחוז, שתחל להניב פירות בקרוב, רזרבות אלו של נפט סמיך, שגודלן מתקרב לשדות הנפט בערב הסעודית, כמעט ולא נוצלו עדיין.

מחצבי נפט אלו יאפשרו לקנדה להגדיל את יצוא הנפט שלה לארה"ב בעשור הקרוב בכ-50%. בעקבות כך, תעבור קנדה את ונצואלה ותהפוך לספקית הנפט הגדולה ביותר לארה"ב.