הכרטיס החכם של און- טראק קורא גם את הממשל האמריקני

און טראק, שנסחרת בנויר מרקט של פרנקפורט לפי שווי של כ-100 מיליון דולר, זכתה ביחד עם חברות נוספות בפרויקט כרטיסים חכמים של הממשל האמריקני

מה יש לדבר, חברות ישראליות שמניותיהן נסחרות באירופה אינן זוכות לאותה תשומת לב שמקבלות חברות ישראליות שמניותיהן נסחרות בנאסד"ק. נכון, כמה מהחברות ה'אירופיות' עוסקות בתחומים לא ממש מסעירים והפוטנציאל שלהן די מוגבל. אבל לקצתן יש סיפור מעניין.

לדוגמה, חברת און-טראק, המייצרת כרטיסים חכמים לשימושים ביתיים, בנקאיים, אבטחתיים ואחרים, ונסחרת בבורסת הנויר מרקט בפרנקפורט לפי שווי של כ-100 מיליון דולר "בלבד". היום הודיעה און-טראק שזכתה להיות חלק מפרויקט רב-משתתפים להכנסת טכנולוגיית הכרטיסים החכמים לסוכנויות הממשל האמריקני. עלות הפרויקט הכוללת מוערכת בכ-1.5 מיליארד דולר וחלקה של און-טראק מוערך בכ--50 100 מיליון דולר, שיתפרסו על פני כמה שנים.

עודד בשן, מנכ"ל און-טראק ומייסדה (עם רוני גלבוע), אומר היום, כי למכרז האמריקני, שיצא במסגרת היערכות אבטחתית כוללת של הממשל, ניגשו עשרות קונסורציומים, אולם רק חמישה הגיעו לשלב הסופי: "אנו מספקים את הטכנולוגיה לשניים מהקונסורציומים וכך נכנסו לעניין. למעשה, הטכנולוגיות מבוססות על מוצרים שלנו כמו כרטיסים חכמים, קוראי כרטיס ומערכות קישור המסוגלות להתחבר למערכות ביומטריות (זיהוי ביולוגי כגון תווי פנים, כף-יד ורשתית - צ.ר) "היתרון הגדול של פרויקט זה הוא כרטיס הכניסה שלנו לשוק האמריקני. זה אחד השווקים הגדולים בעולם בתחום וכניסה דרך הממשל עצמו היא הזדמנות מצוינת בשבילנו. לצורך הפעילות בארה"ב הקמנו את און-טראק אמריקה (שאותה מנהל אוהד בשן, בנו של עודד בשן - צ.ר) ואני מעריך שנהיה אחד השחקנים הדומיננטיים בשוק זה".

בשן מסרב לנקוב בשמות הקונסורציומים שזכו במכרז. ההערכות הן כי קונסורציום EDS, הנחשב כשותף אסטרטגי של און-טראק, הוא אחד מאותם שני קונסורציומים שבשן מזכיר. EDS זכה גם בפרויקט בזל, פרויקט המעבר הבטוח בין שטחי הרשות הפלשתינית לשטח מדינת ישראל. במסגרת פרויקט זה יחולקו כ-200 אלף כרטיסים חכמים, שישולבו באמצעי זיהוי ביומטריים, לזיהוי הנכנסים לשטח ישראל משטחי הרשות. לפרויקט, שאושר ביוני 99', היו חבלי לידה קשים מעט חבלי ובאון-טראק מעריכים שהוא יצא לדרך בחודשים הקרובים.

פרט לפרויקט זה מנהלת און-טראק בארה"ב שלושה פרויקטים לכרטיסים חכמים. הפרויקט עבור חברת HP ווריפון, במסגרתו משווקת החברה הראשון הוא ייצור כרטיסי אשראי חכמים ללקוחות תחנות דלק וחנויות נוחות קרובות. הכרטיסים אמורים לשמש את הלקוחות הקבועים של תחנות הדלק עצמן והחנויות שבשטחן. הפרויקט השני הוא שיתוף פעולה אסטרגי בנושא התחבורה הציבורית עם חברת קיוביק. נוסף על כך מנהלת החברה פרויקט לחברת סמרט-סטופ, שעיקרו ייצור כרטיסים חכמים לתחנות של נהגי משאיות (TRUCK STOP) הפזורות ברחבי ארה"ב. מעריכים שהמכירות משני הפרויקטים יסתכמו בעשרות מיליני דולרים על פני תקופה ארוכה.

חברת און-טראק הוקמה בראש פינה בשנת 1990. החברה סיימה את 99' עם מחזור מכירות של כ-5.5 מיליון דולר והפסד של 1.9 מיליון דולר. בשן מעריך שבשנת 2000 תשלש החברה את מכירותיה ותגיע לכ-15 מיליון דולר.